A koronavírus-járvány teljesen felforgatta a fizetési szokásainkat 2020-ban. Csaknem 11 százalékkal nőtt a magyarországi kártyás vásárlások értéke 2019-hez képest, míg a készpénzfelvételeké több mint 5 százalékkal csökkent. Vagyis a koronavírus-járvány felgyorsította a pénzforgalom digitalizációját Magyarországon. Míg 2019-ben még csak megközelítette a kártyás fizetések értéke a 7000 milliárd forintot, addig 2020-ban már 7726 milliárdra rúgott. Eközben a készpénzfelvételek értéke a 2019-es 8734 milliárd forintról több mint 5 százalékkal, 8286 milliárdra csökkent.

Fotó: Shutterstock

Ha a kártyaelfogadó helyek számát vizsgáljuk, míg 2019 végén 111 ezer elfogadóhelyen 177 ezer POS-terminál üzemelt az országban, addig 2020 végére már 123 ezer elfogadóhelyen több mint 203 ezer terminálon fizethettek a vásárlók. Az elfogadóhelyek száma az első fél évben szinte alig változott, ám a második fél évben több mint 10 százalékkal nőtt. Ebben az a tavaly nyáron elfogadott törvény is szerepet játszott, amelynek értelmében idén január 1-jétől már minden online pénztárgépet használó vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói számára.

Hogyan fizettünk 2020-ban?

A bankkártyával rendelkező felnőttek több mint fele, ahol csak teheti, kártyával fizet – olvasható egy az OTP Bank megbízásából végzett kutatásban. A 18 évnél idősebbeknek csupán a 16 százaléka részesíti előnyben a készpénzes fizetést a bankkártyással vagy mobiltelefonossal szemben. 2020-ban a korábbiaknál jóval több időt töltöttek otthon az emberek – ebből kifolyólag az online vásárlások aránya is megnőtt. Azoknak pedig, akik üzletekben vásároltak, rengeteg helyen hívták fel a figyelmét, hogy a fertőzésveszély csökkentése érdekében inkább kártyával vagy mobiltelefonnal fizessenek a készpénz helyett.

Az OTP Bank megbízásából végzett kutatás alapján a felnőtt lakosság nagyjából 80 százaléka rendelkezik bankkártyával, és az említettek 57 százaléka, ahol csak lehet, a kártyás vagy a mobiltelefonos fizetést választja. A készpénzes vásárlásokat a felnőtt lakosság mindössze 16 százaléka részesíti előnyben a bankkártyás vagy mobilos fizetéssel szemben, míg a megkérdezettek 27 százaléka egyaránt használja a készpénzes és az elektronikus fizetési lehetőségeket.

A bankkártya-tulajdonosok 56 százalékával előfordult már, hogy el kellett állnia a vásárlástól, mert nem tudott kártyával fizetni, elegendő készpénz viszont nem volt nála. 2021. január 1-től azonban már minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére. Ehhez az OTP-csoport több megoldást is kínált a kereskedők részére, hogy egy vásárlóról se kelljen lemondaniuk

– nyilatkozta Hideg Noémi, az OTP Bank kártyaelfogadás szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és SZÉP-, valamint más cafeteriakártyát is elfogadó vállalkozásoknak az OTP-csoport POS-terminál-igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja.

Az online pénztárgépet használó vállalkozások számára törvényben előírt határidő érezhető változást hozott már 2020 végére mind a POS-terminálok igénylésében, mind a SimpleBusiness alkalmazás letöltéseinek számában. Ez utóbbi esetében a szolgáltatáshoz kapcsolódó szerződéskötések felére decemberben, negyedére pedig 2021 januárjában került sor, és továbbra is nagy az érdeklődés. A POS-terminálok iránti igényt tekintve 2020 utolsó negyedévében szintén jelentős emelkedést tapasztalt az OTP-csoport, és azóta is folyamatosan érkeznek az igénylések.

Kevesebb a készpénz

Idén az újranyitás hatására újabb lendületet kapott az elektronikus fizetési megoldások iránti igény. A járvány pénzforgalomra és fizetési szokásokra gyakorolt hatását vizsgáló jegybanki jelentés alapján a tavaszi és az őszi veszélyhelyzet alatt a legtöbb fizetési mód forgalmában visszaesés történt, ami legerőteljesebben a kis értékű készpénzes fizetéseket érintette, viszont több fizetési helyzetben is gyakoribbá vált az elektronikus fizetési módok használata.

Több mint 13 százalékkal nőtt az idei első negyedévben a bankkártya-elfogadó helyek száma
Magyarországon arányaiban mégis az internetes vásárlások forgalma bővült leginkább a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai alapján. Míg 2020 decemberében megközelítőleg 123 ezer fizikai és 24 ezer internetes elfogadóhely tartozott a hazai pénzforgalmi szolgáltatók fizetésikártya-elfogadói hálózatához, addig az előbbiek száma csaknem 140 ezerre, míg az internetes elfogadóhelyeké közel 26 ezerre növekedett 2021 márciusára.

Egyre több a POS-terminál

Az OTP Bank adatai alapján a koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával párhuzamosan tovább növekedett a kártyaelfogadói forgalom, a tranzakciók száma és az átlagos tranzakcióösszeg is. A bank által kihelyezett POS-terminálok száma 2021 első fél évében 10,5 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest.

Az elektronikus fizetési megoldások a járványügyi intézkedések enyhítését követően is népszerűek maradtak. Bár a jogszabályváltozás értelmében 2021. január 1-től kezdődően minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kellett az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére, sokan a koronavírus okozta korlátozások miatt szüneteltették még év elején működésüket, vagy a járványtól függetlenül is szezonálisan üzemeltetik vállalkozásukat, ezért csak később, év közben tették lehetővé az elektronikus fizetést. Az első negyedévben a forgalom tekintetében 12 százalékos, míg a tranzakciószámnál 3 százalékos bővülést volt tapasztalható az OTP Bank termináljain. A forgalom dinamikus növekedése a második negyedévben is folytatódott, meghaladta a 20 százalékot, ezzel párhuzamosan nőtt az átlagos tranzakcióösszeg is. A tavalyi év első fél évéhez képest az idei első fél évben 10,5 százalékkal emelkedett az OTP Bank által kihelyezett POS-terminálok száma.

Már az elektronikus fizetés lehetőségét kötelezővé tevő jogszabályváltozás kihirdetésekor felkészültünk a kereskedők fokozott érdeklődésre. A korábbinál lényegesen nagyobb számú termináligénylés miatt ugyan előfordulhattak kisebb csúszások, de minden esetben igyekeztünk kielégíteni a hirtelen jelentkező keresletet. Továbbra is több megoldást kínálunk azon kereskedőknek és szolgáltatóknak, akik még keresik a megfelelő módszert az elektronikus fizetés biztosítására

– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

Az OTP-csoport elektronikus fizetési megoldásai, a POS-terminálok és a SimpleBusiness mobilalkalmazás iránt továbbra is óriási az érdeklődés. Hogy a kereskedők és szolgáltatók mihamarabb használhassák a vállalkozásukhoz és vásárlóik fizetési szokásaihoz illő megoldást, a hitelintézet már futárszolgálattal is kiszállíthatja a POS-terminálokat.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.