Jelenleg körülbelül 75 százalék a magyar szállítóktól érkező termékek aránya az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hat nemzetközi élelmiszer-kiskereskedőjénél (az Aldinál, az Auchannál, a Lidlnél, a Pennynél, a SPAR-nál és a Tescónál), a választék pedig folyamatosan bővül. A hazai szállítók iránti elkötelezettségüket jól mutatja, hogy a leggyakrabban vásárolt árucsoportok egy jelentős részét kizárólag hazai forrásból szerzik be, akár önkéntes vállalást is téve erre. Az adott lánctól és időszaktól függően ezek közé tartozik a liszt, a tojás, a különböző húsféleségek, a friss pékáru és tejtermékek vagy az idényzöldségek és -gyümölcsök.

shop supermarket store grocery delivery retail shopping market food basket. Generative AI.background illustration lifestyle buy basket commerce shop buying fresh red food delivery store online market shelf grocery supermarket retail shopping. Generative AI. shop supermarket store grocery delivery retail shopping market food basket. Generative AI.
Forrás: Shutterstock

Felkarolják a legkisebbeket 

A multi élelmiszerláncok évek óta különféle programokkal is segítik a hazai vállalkozások piacra jutását, ezzel pedig olyan minőségi kínálatot jelentetnek meg a polcokon, melyet a vásárlók máskülönben nem érnének el. Van, aki versenyen ad lehetőséget a bemutatkozásra a kistermelőknek, vagy új értékesítési csatornát épít ki számukra. Más a természetvédelmet és az élelmiszerek életútjának nyomon követhetőségét szem előtt tartó környékbeli gazdák termékeit kínálja a vásárlóinak, hogy ezzel is segítse az egészséges életmódot támogató alapanyagok beszerzését. Emellett a kisüzemi, illetve manufakturálisan készült helyi élelmiszerek keresletének élénkítése is a jó gyakorlatok közé tartozik, akárcsak a képzések, mentorálások és az információs anyagok megosztása a szállítókkal annak érdekében, hogy megfeleljenek a vásárlói igényeknek, és így minél nagyobb üzleti sikereket érjenek el.

Nyitottak az újra 

A belföldi értékesítés növelése mellett a multi kiskereskedők gyakran biztosítanak exportlehetőséget szállítóiknak, különösen a hungarikumnak számító termékek esetében. A közös fejlesztésű saját márkás termékek további esélyt jelentenek a magyar cégeknek arra, hogy bekerüljenek a nemzetközi áruházláncok választékába. Ezeket a magas minőséget képviselő termékeket a kiskereskedők a saját márkanevük alatt tüntetik fel, ezért szigorú kritériumoknak kell megfelelniük. Marketing- és innovációs költségük ugyanakkor jóval alacsonyabb, ami az árazásban is megjelenik, ezért egyre kedveltebbek a vásárlók körében.

Választék 

A fogyasztói igények kielégítésére, illetve az olyan termékek esetében, ahol egyáltalán nem vagy nem elegendő mennyiségben áll magyar áru rendelkezésre, szükség van termékekre is. Ezek nem csupán a választékot bővítik, de a piaci versenyt is élénkítik, így a fogyasztók jobb áron juthatnak hozzá a magyar árucikkekhez is. A magyar vásárlók részére a multi kiskereskedők európai színvonalú választékot biztosítanak, az igények alapján súlypontot helyezve a magyar termékekre.

Garancia a minőségre

A nemzetközi élelmiszerláncok rendszeresen szerveznek kampányokat és promóciókat a hazai termékek népszerűsítésére. Ezenkívül védjegyekkel és jelölésekkel is felhívják a vásárlók figyelmét a magyar eredetre és az ellenőrzött minőségre az üzleteikben, a csomagolásokon és az akciós újságokban, hogy segítsék őket a választásban. Amellett, hogy ösztönzik beszállítóikat a fenntartható gyakorlatokra, a multi áruházláncok szorosan együttműködnek olyan szakmai szervezetekkel, mint a Magyar Termék Nonprofit Kft., a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara vagy a Nemzeti Befektetési Ügynökség. Emellett aktív szerepet vállalnak az ágazati érdekképviseletekben, így biztosítani tudják a közös célok érvényesülését.