Átlagosan 11 százalékkal emelték a családi házak hirdetési árát a tulajdonosok egy év alatt, ami jóval alacsonyabb a lakások drágulásánál – derül ki a Zenga.hu ingatlanhirdetési portál adataiból.
Az oldalon a keresők fele általában eladó ház iránt érdeklődik, és ez az arány a melegebb szezon beköszöntével néhány százalékponttal még megugrik. Míg a nagyobb városokban a legtöbben kisebb alapterületű és ezáltal olcsóbb lakások vásárlásában gondolkodnak, addig a kistelepüléseken a családi házak dominálnak, amik a házhirdetések több mint 80 százalékát teszik ki. Iker- és sorházak együtt bő 15 százalékban találhatók az oldalon, a maradékon pedig házrészek, egyéb házak és kastélyok, valamint kúriák osztoznak a házak kategóriában.
Jelenleg átlagosan közel 660 ezer forintért kínálják a házakat az eladók országosan, míg egy évvel ezelőtt 590 ezer forint alatt volt az átlag, ami mögött területi szempontból és ingatlantípusban is elég nagy a szórás. A hirdetések szerint a legdrágábbak most az ikerházak (888 ezer Ft/m²), a sorházakat valamivel olcsóbban (785 ezer Ft/m²) hirdetik, a családi házak átlagos kínálati ára pedig ennél is kedvezőbb (611 ezer Ft/m²).
Ennek oka lehet, hogy iker- és sorházak a családi házaknál kisebb arányban fordulnak elő az eleve olcsóbb községekben, míg a városokban – ahol általában magasabbak a négyzetméterárak – felülreprezentált a számuk. Az agglomerációban is gyakori, hogy egy régi családi ház helyén a jobb megtérülés érdekében iker- vagy sorházat épít egy fejlesztő, ami szintén ezeknek a típusoknak az átlagárát húzza fel.
A kínálati árat emellett az ingatlan állapota is befolyásolja, a felújított házak négyzetméterára 16, az új építésűeké pedig 39 százalékkal magasabb, mint az átlag, de a felújítandókat – amelyek között az ország legszegényebb részein szintén magas a családi házak aránya – közel 40 százalékkal olcsóbban kínálják eladásra
– mondta Futó Péter, a Zenga.hu elemzési vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.