Karrier

Mérnöki, orvosi és programozói pályáról álmodik a legtöbb diák

Egy friss felmérés azt vizsgálta, hogy a tudományos-technológiai képzések hallgatói körében melyek a legnépszerűbb szakmák. Sokan gondolkodnak mérnöki, orvosi vagy programozói pályában. Sok diák szeretné kipróbálni magát külföldön is.

Mérnöki, programozói és orvosi pályán helyezkednének el legszívesebben a STEM, azaz a tudományos-technológiai képzések hallgatói – derült ki a Siemens Zrt. és az UNIside felsőoktatási portál egyetemisták pályaképéről és jövőbeni karrierterveikről végzett online felmérésének eredményeiből.

Program,Development,Concept.,Young,Woman,Listening,To,Music,While,Working
mérnök, programozó, orvos
Sokan szeretnének mérnökként vagy programozóként dolgozni / Fotó: Shutterstock

A kutatás során több mint kétszáz alapképzésben részt vevő informatikai (28 százalék), műszaki (42 százalék) valamint természettudományi (30 százalék) területen tanuló hallgatót kérdeztek meg. A kitöltők többsége (55 százalék) budapesti oktatási intézményben, több mint negyedük megyeszékhelyen (28 százalék), közel ötödük (17 százalék) pedig más városban tanul.

A megkérdezettek kétharmada maga döntött arról, hogy hol szeretne továbbtanulni, egyharmaduk pedig a szüleik vagy valamely családtag hatására, és csupán 3 százalékuk a tanárai ösztönzésére választotta az adott szakirányt. A pályaorientációban a válaszadók többségét (32 százalék) a hivatástudat és a szakmai érdeklődés vezérelte, csak ezt követte a várható fizetés (24 százalék), majd az egyetemi rangsorok (11 százalék).

Pintér Lívia, az UNIside portál társalapítója és ügyvezetője szerint a STEM területeken tanulók tudatosságát jelzik az eredmények.

A felmérés a diákok kedvenc és kevésbé kedvelt tantárgyait is rangsorba állítja. Az eredményekből kirajzolódik, hogy a matematika és az informatika továbbra is megosztó tantárgyaknak számítanak, ugyanis mindkét terület dobogós helyen végzett a leginkább és a legkevésbé kedvelt tantárgyak listáján egyaránt.

A kedvencek között az első három tantárgycsoport

  1. az informatika és programozás (27 százalék),
  2. a menedzsment és gazdálkodás (15 százalék),
  3. a matematika és statisztika (14 százalék) voltak.

A legkevésbé kedvelt tárgyak között szintén a matematika és statisztika szerepel (29 százalék), ezt követi a fizika és mechanika (17 százalék), majd az informatika és programozás (12 százalék).

A válaszadók 59 százaléka gondolja úgy, hogy az egyetemi témák és a tanulnivalók teljes mértékben összhangban vannak kezdeti elvárásaikkal. A saját képességeikhez mérten a válaszadók háromnegyede (77 százalék) gondolja azt, hogy a kezdeti elvárások inkább vagy teljes mértékben megegyeznek az egyetemen tapasztaltakkal. A hallgatók csaknem fele (42 százalék) úgy érzi, könnyű megfelelnie a felsőoktatás által támasztott követelményeknek, ám harmaduknak (34 százalék) már jóval nehezebb jól teljesíteniük, negyedük (24 százalék) pedig úgy érzi, hogy az egyetem elvégzése kihívásokkal teli. Ez utóbbi kategóriába sorolták a feszített tempót és a leterheltséget, a kevés óraszámot vagy a félévek és a kreditrendszer aránytalanságait. A kitöltők több mint fele kihívásként tekint a gyakornokoskodásra, de sokuknak pluszteher a további képzéseken és kutatásokban való részvétel.

A diákok több mint fele (55 százalék) rövidebb vagy hosszabb ideig külföldön bővítené ismereteit. Főleg Németországba, Spanyolországba és Ausztriába vágynak, de szívesen tanulnának Hollandiában, Angliában és az Amerikai Egyesült Államokban is.

Young,Students,In,Hall,Of,University,Indoors
Az orvosi hivatás is sokak számára vonzó / Fotó: Shutterstock

A friss diplomások elsősorban álláshirdetéseket böngészve, másodsorban minden lehetséges csatornát – beleértve a hirdetéseket, börzéket, saját kapcsolatokat – felhasználva, harmadsorban pedig ismerősi ajánláson keresztül keresnének munkát. A kitöltők közel fele (49 százalék) külföldi tulajdonú multinacionális vállalatnál helyezkedne el, azonban népszerű a hazai nagyvállalatnál (44 százalék), illetve hazai kis- és középvállalkozásnál (39 százalék) történő karrierindítás is. A kitöltők negyede (24 százalék) szívesen indítana saját vállalkozást.

Összecseng ezzel a saját tapasztalatunk. Azt látjuk, hogy a mostani pályakezdők a korábbi generációkhoz képest gyorsabb ütemű előrelépési lehetőségeket igényelnek. Az ipar 4.0 korában ehhez elengedhetetlen a folyamatos tanulás és szakmai fejlődésre való nyitottság

– mondta Sápi Judit, a Siemens Zrt. HR-vezetője. Tapasztalatai alapján a fiatalok számára fontos a pozíciójuk divatos megnevezése is.

A műszaki területen tanuló diákok körében leginkább a mérnöki és menedzseri-tervezői pályák tűnnek az elhelyezkedés szempontjából a legreálisabb foglalkozásoknak, úgymint villamosmérnök, gépészmérnök, építészmérnök, tervezőmérnök. Az informatikai terület hallgatói pedig programozói, szoftverfejlesztői állásokra készülnek, de az adat, a mesterséges intelligencia és a szakmához kapcsolódó üzleti foglalkozások is népszerűnek tűnnek.

A természettudományok hallgatói az orvosi és a gyógyszeripari foglalkozásokat preferálnák. Ugyanakkor itt is látható, hogy a szakmához lazán kapcsolódó (például marketing) foglalkozásban is gondolkoznak.

Munka-magánélet egyensúlya: ezekben az országokban sikerült megteremteni

A Remote nemzetközi HR-platform 2024-es rangsorának első tíz helyén hat európai állam szerepel: Spanyolország, Franciaország, Dánia, Norvégia, Hollandia és az Egyesült Királyság. Szakértők szerint a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése nem bonyolult, mégis nehezen megvalósítható. Akinek sikerül, számos pozitív hatást tapasztalhat, nem stresszel, elkerüli a kiégést, jó lesz a közérzete, ráadásul sokkal jobban teljesít a munkában. Európában jobban értjük ezt, a ranglistát ugyanakkor mégsem európai ország vezeti idén.

 

 

matematika STEM felmérés informatikai műszaki
Kapcsolódó cikkek