BUX 42,733.39
-2.96%
BUMIX 3,743.44
-0.90%
CETOP20 1,841.99
-0.52%
OTP 8,918
-4.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.00%
+0.99%
ZWACK 17,300
-0.57%
0.00%
ANY 1,545
-2.52%
RABA 1,115
-0.89%
0.00%
-0.63%
0.00%
-0.47%
OPUS 151.8
-0.78%
-1.00%
-0.79%
0.00%
-1.20%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,814
-4.16%
-0.38%
ALTEO 2,780
+0.72%
0.00%
+0.68%
0.00%
+0.85%
-3.23%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+9.83%
-5.24%
+0.74%
0.00%
+0.39%
NUTEX 10.05
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
+0.29%
0.00%
NAP 1,228
+3.02%
0.00%
+9.12%
Forrás
RND Solutions
Kiskereskedelem

Többeknek ajándék, magasabb költés

A karácsonyi tervekben is érezhető a lakosság javuló jövedelmi helyzete: több személyre és nagyobb összeget terveznek költeni itthon az ajándékozók. Ruházati cikket, játékot vásárolnak majd a legtöbben.

A felnőtt, aktív internetező lakosság karácsonykor átlagosan hét személyt tervez megajándékozni, összesen valamivel több mint 41 ezer forint értékben a GKI Digital és az Árukereső portál felmérése szerint. Ez a tavalyi átlagos költéshez képest 6000 forintos növekedés. Az ajándékok többségét az internetezők idén is a szűk család részére (átlagosan három-négy személynek) szánják, de egyre több távoli családtag, barát vagy ismerős kerül fel a listára.

Az aktív internetezők háromnegyede elsősorban online csatornán igyekszik megtalálni a tökéletes ajándékot. Emellett továbbra is sokan inspirálódnak az áruházak akcióhirdető újságaiból (48 százalék) és a kirakatokból (35 százalék).

A többség jellemzően csak a szűk családra gondol az ünnepek idején
Fotó: Shutterstock

A tájékozódás mellett az idei ajándékbeszerzések jelentős része is az interneten zajlik majd (77 százalék), miközben a hagyományos vásárlási csatornák közül – az állandó tömeg ellenére – továbbra is népszerűek a plázák és a bevásárlóközpontok (64 százalék).

Az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni. Október közepén már az internetezők negyede nekiállt a beszerzésüknek, de a korai kezdés inkább a női vásárlókra jellemző.

Az internetezők 37 százaléka – nagyjából 2,2 millió ember – már tudatosan megvárja a november végi fekete pénteki akciókat,

bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Az ajándékok beszerzése a többség (62 százalék) számára akár egészen a karácsony előtti napokig is elhúzódhat.

A tervezés és a megfelelő ütemezés azoknál lehet különösen fontos, akik külföldről is szeretnének ajándékot rendelni, ugyanis az internetezők 18 százaléka ezt az alternatívát is számításba veszi, átlagosan 10 500 forintot szánva erre.

Az egyik legnépszerűbb ajándék a játék. Ennél a termékkategóriánál a tervezett éves 45 milliárd forintos forgalom fele realizálódhat a karácsonyi időszakban a Regio Játék becslése szerint. A nagykereskedő adatai szerint az idén hagyományos áruházi vásárláskor 6800 forintot, online 8300 forintot költenek a magyar családok játékokra alkalmanként.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek