Az egész amerikai gazdaságot felpörgető lakossági fogyasztás, a dübörgő kiskereskedelmi forgalom dacára az Egyesült Államokban több mint tíz jelentős áruházlánc kért csődvédelmet az óévben – írja a CNBC a Moody’s listája alapján. Bár a 2017-ben indított húsz csődeljáráshoz képest tavaly kevesebb kiskereskedelmi lánc került nehéz helyzetbe, így is rengeteg munkavállalónak kellett szembenéznie a következményekkel. 2018-ban a Sears csődje verte fel a legnagyobb port, a 125 éves múltra visszatekintő vállalat a Walmart-éra előtt a legnagyobb kiskereskedelmi lánc volt a tengerentúlon. A Kmart áruházakat is birtokló Sears az októberi csődbejelentés óta küzd a túlélésért, boltok százait zárta be, és egymás után árusítja ki egyéb vagyoni eszközeit, hogy hozzájusson az életmentő pénzforrásokhoz.
Eddie Lampert, a cég igazgatóságának elnöke és egyben egyik fő tulajdonosa pénteken, a határidő lejárta előtti utolsó percben beadott ugyan egy 4,4 milliárd dolláros ajánlatot saját fedezeti alapjának, az ESL Investmentsnek az egyik vállalatán keresztül a bolthálózat még meglévő 425 egységére, ettől függetlenül a Sears jövője még mindig bizonytalan, hiszen nincs garancia arra, hogy a hitelezők el is fogadják majd az ajánlatot.
Ha a Sears tanácsadói péntekig minősített ajánlattevőnek ismerik el az ESL-t, akkor a hitelezőknek január 14-ig kell eldönteniük, hogy Lampert ajánlatával vagy a vállalat felszámolásával járnak-e jobban. Emellett a csődbíróság is elutasíthatja az ajánlatot. A tét nem kicsi, hiszen a Searsnek októberben még 70 ezer alkalmazottja volt, és Lampert közülük 50 ezernek biztosítana munkát a jövőben.
A Sears sorsa egyébként iskolapéldája annak, hogy mi történik egy kereskedelmi céggel, ha elmulasztja a szükséges beruházásokat a bolthálózatában, és nem kezeli helyén az e-kereskedelem előretörését.
Eközben a Walmart és a Target megduplázta a hagyományos üzleteibe és az online kiskereskedelembe fektetett befektetéseit, tehát nem véletlen, hogy mindkettő kiemelkedő forgalmat ért el a karácsonyi szezonban.
Merőben más okokból kért csődvédelmet novemberben az esküvői ruhákat árusító David’s Bridal. Ez a cég ugyanis kifejezetten odafigyelt a megfelelő súlyú online-jelenlét felépítésére, de a piaci trendek változása miatt mégis eladósodott. Az Egyesült Államokban ugyanis az Y generáció körében egyre későbbre tolódnak a házasságkötések, és divatba jöttek a hagyományostól eltérő esküvői öltözékek is.
Az Egyesült Államok legnagyobb bútorkereskedelmi vállalatának, a Mattress Firmnek októberben kellett csődbe menekülnie. Az eljárás során aztán a vállalat 3500 boltjából 900-ban gyorsan lehúzták a redőnyt, majd november közepén sikerült a csődeljárást megszüntetniük. Ráadásul a Mattress Firm a csődeljárásban 525 millió dollárra is szert tett, amelyből átalakulását és jövőbeli növekedését finanszírozhatja. A cég vesszőfutása akkor kezdődött, amikor több startup aktívan célba vette az Y generációt.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható