Kiskereskedelem

Decemberi hajrá az európai autópiacon

Az év végi hajrának köszönhetően kissé nőttek tavaly az újautó-eladások az Európai Unióban, az 1,2 százalékos növekménnyel összesen 15,3 millió személygépkocsira került rendszám.

Sorozatban a hatodik évet zárhatták plusszal tavaly a járműkereskedők az európai autó­gyártók szakmai szervezetének (ACEA) friss összesítése szerint. Érdekesség, hogy az első 11 hónap végén még 0,3 százalékos mínuszt mutatott a statisztika, de egy bivalyerős decemberrel sikerült pozitívba fordítani a mérleget, s 15,3 millióra felsrófolni az éves adatot.

A decemberi autóvásárlási láz 21,7 százalékos pluszt hozott az egy évvel korábbihoz képest.

Ilyen nagy arányú év végi pluszteljesítményt még nem produkált a szektor az ACEA adatai szerint. Maga a bővülés 216 ezer eladott járművet takar, a teljes decemberi forgalom pedig 1,215 millió volt. Igaz, maga a bázis is alacsony volt, hiszen 2018 utolsó hónapjában 8,4 százalékos visszaesést mért az ACEA.

Fotó: Shutterstock

Tavalyelőtt szeptemberben vezették be az új autók károsanyag-kibocsátásának szigorúbb tesztelési módszerét (WLTP), akkor ez váltott ki vásárlói rohamot, míg a múlt év végén a belengetett januári áremelések miatt hozták előre vásárlásaikat az emberek.

Fotó: VG

A két számjegyű drágulás kiváltó oka az az uniós rendelkezés, mely szerint

az egyes autógyártók valamennyi modelljét tekintve 95 grammban limitálták a kilométerenként megengedett átlagos szén-dioxid-kibocsátást.

Az új szabályozást az egyes tagállamok eltérő időpontban vezethetik be. A nagy teljesítményű modellek miatt nehezen tartható a korlátozás, azok az ágazati szereplők járnak jól, amelyek kisautókat is kínálnak, ezek ugyanis jelentősen javítják az átlagot.

A küszöbértéket meghaladó gyártóknak büntetést kell fizetniük,

amelynek az összegét az erős verseny ellenére is áthárítják a fogyasztókra.

Ez jó okot szolgáltat az áremelésre, de az elektromos, illetve az önvezető autók pokoli magas fejlesztési költségeihez is forrást keresnek a vállalatok, ami szintén árfelhajtó tényező.

További részletek a Világgazdaság pénteki számában

szabályozás ACEA autókereskedelem bővülés tagállamok
Kapcsolódó cikkek