Több milliárd forintot költenek el a magyarok Valentin-napon
Évről évre egyre több Valentin-napi akcióval várják a szerelmespárokat a hagyományos, valamint az online áruházak. Továbbra is a virág a sláger, de egyre többen ajándékoznak élményt. A hagyományos ajándékok mellett adakozásra is van lehetőség. A fogyasztóvédők a körültekintő vásárlásra hívják fel a figyelmet, ami el is kell, hiszen a magyarok tavaly 12 milliárd forintot költöttek el a Bálint-napon.
Kaszás Gábor
2020.02.14, 17:43
Megosztom a cikket
Évről-évre egyre több a Valentin-napi akció. Még Túró Rudit is lehet a szerelmesek napjára becsomagolni, de továbbra is a hagyományos Valentin napi ajándékok, mint például a virág, édesség, könyv, ékszer, vagy például egy vacsora viszik a pálmát – írja a blokkk.com.
A portál szerint a hagyományos boltok száma csökkent az utóbbi időben:
Virágboltból 5580 van, évekkel ezelőtt 6400 felett mozgott a számuk.
Édességbolt 622 található, öt évvel ezelőtt 668 volt a számuk.
Könyvesbolt 1138 van (tíz éve volt 1647),
óra- és ékszerbolt 1865 található, 8 évvel ezelőtt 2400-nál is több volt.
Illatszerüzlet 2398 akad úton-útfélen, de volt már 2600-nál is több.
Szexshop 117 van, tíz éve 141 volt.
A hagyományos üzletek visszaszorulásával párhuzamosan virágzásukat élik a webáruházak. A többi között van online virágküldő áruház, sőt még társkereső oldal, illetve szexshop is.
A blokkk.com összesítése szerint a Valentin-napi ajándékrangsorban első helyen a virág áll, ezt követi az édesség és a szeszes ital – ezek a legszokványosabb Valentin-napi ajándékok.
A magyar virágpiac 50 milliárd forintra becsülhető.
Másfélszeresére nőttek a költések
A Valentin-napi költések 17 százalékkal, az azt megelőző készülődés alatti vásárlások összege pedig több mint 30 százalékkal növekedett az elmúlt három évben – állítja a Mastercard egy 53 ország adatait feldolgozó tanulmány alapján.
A Mastercard adatai azt is mutatják, hogy a hagyományosabb Valentin-napi ajándékokkal szemben – mint például a virág vagy az ékszer – a legtöbb vizsgált országban mára egyre népszerűbb meglepetések az élmények. A hotelfoglalások összértéke például 22 százalékkal nőtt, repülőjegyre pedig összességében 13 százalékkal költünk többet ebben az időszakban (a vizsgált 53 országban összesen 2,2 milliárd dollár értékben). A február tizennegyedikei éttermi költések összértéke 16 százalékkal nőtt az elmúlt 3 évben, 2019-re elérve a 3,4 milliárd dollárt. Ezzel szemben a hagyományos ajándékokra fordított összeg növekedése lassul, az utóbbi három évben csupán 4 százalék volt.
Fotó: Danubius Hotels
Magyarországon azt látjuk, hogy számottevően az utóbbi néhány évben indult be a Valentin-napi vásárlás: az elmúlt 3 évben összesen 48 százalékkal nőtt a vásárlások összértéke. Tavaly február 14-ét megelőzően a magyarok 33 százalékkal költöttek többet ékszerre, mint 2017-ben, de a virágboltokban volt igazán megdöbbentő a növekedés: 163 százalék. Tudjuk, hogy a magyarok szeretnek terített asztalnál ünnepelni: 2019-ben közel 3,5 milliárd forintot fizettünk ki éttermekben Valentin-nap környékén, ami 82 százalékos növekedést jelent az elmúlt három év során
– mondta Eölyüs Endre a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója .
Tavaly közel 12 milliárd forintot költöttel el a magyarok, ez 2,4 millió szerelmessel számolva átlagosan 4,800 forintot jelent fejenként.
Az internetes vásárlás térnyerése február közepe körül is megfigyelhető. Az elmúlt három évben az online tranzakciók száma 57 százalékkal nőtt, míg a hagyományos üzletekben az egyérintéses fizetés tarol: 175 százalékos növekedést ért el 3 év alatt.
A Mastercard adatai kimutatták, hogy a Valentin-nap megtervezése is egyre tudatosabbá válik.
A vásárlások jellemző időpontja minden eddiginél korábbra került, az utolsó pillanatos tranzakciók száma pedig visszaesett. 2019-ben február 11-én vásároltak a legtöbbet, míg 2018-ban még február 12-én tetőzött a készülődés, 2017-ben pedig a legtöbben még az utolsó napon, február 13-án vásároltak meglepetést. Érdekesség, hogy míg világviszonylatban tehát egyre korábbi időpontra esnek a Valentin-nappal kapcsolatos vásárlások, a magyarok továbbra is az utolsó utáni pillanatra tartogatták a vásárlást: a többség 2019-ben február 15-én gondoskodott az ajándékról.
Érdemes körültekintően vásárolni
Február 14-én a kereskedelem akciókkal, kedvezményekkel bombázza a párokat. A szerelmesek virággal, édességgel vagy akár élményt ajándékozva, belépőjegyekkel lepik meg párjukat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban arra hívja a figyelmet, hogy a felfokozott érzelmi állapotban is érdemes tisztában lennünk a gyakori kockázatokkal és panaszkezelési lehetőségeikkel.
Az ITM, és a fogyasztóvédelmi hatóság Valentin-nap előtt próbavásárlásokat tartott. Az akcióban a vágott virágot, parfümöt forgalmazó üzleteket, illetve a webshopokat is ellenőrizték.
Felhívták a figyelmet, hogy ha a csomagolást már felbontottuk,
a gyorsan romlandó termékek, például virágcsokrok megvásárlásától nem állhatunk el online rendelés esetén sem.
A honlapokon elsősorban azt ellenőrzik az IT labor szakemberei, hogy a meghirdetett jelentős leárazások, akciók valódi kedvezményt tartalmaznak-e, a közzétett termékfotók megfelelnek-e a valóságnak. Ahogy mindig, Valentin-nap előtt is érdemes elkerülni azokat a webáruházakat, applikációkat, amelyeken nem találhatók információk az eladó elérhetőségeiről és fizikai címéről, helyettük csak mobiltelefonszám, privát email cím, kapcsolati űrlap szerepel.
Akár interneten rendelünk, akár hagyományos úton vásárolunk ajándékot, a kapott blokkot, számlát minden esetben érdemes megőrizni,
hogy ha a későbbiekben probléma merülne fel a termékkel, tudjunk élni szavatossági jogainkkal.
Koncertre vagy előadásra szóló jegy, belépő ajándékozása előtt feltétlenül ellenőrizzük, hogy tényleg létezik-e a program, amire el szeretnénk jutni. A jegyeket közvetlenül a szervezőnél vagy az általa kijelölt hivatalos jegyértékesítő partnereknél vásároljuk meg. A jegyek fotóját, különösen a vonalkódot vagy QR-kódot ne osszuk meg a közösségi oldalakon, mert ezeknek az adatoknak a birtokában más is bemehet helyettünk a rendezvényre.
Adakozást is lehet ajándékozni
Adakozásra biztat az ünnepen Unicef Magyarország. A nemzetközi segélyszervezet közleményében azt írja,
idei Valentin-napi kampányában bárki megajándékozhatja a szíve választottját azzal, hogy a nevében tetszőleges összeggel támogatja a legnehezebb helyzetben lévő gyerekeket. A címzett február 14-én online képeslapot és egy személyes üzenetet kap a különleges ajándékról.
Fotó: Unicef
Az Unicef 2020-ban több mint 5 millió alultáplált gyermek megsegítését, 8,5 millió gyermek kanyaró elleni beoltását és 28 millió gyerek ivóvízhez juttatását tűzte ki célul. Azt írják, hogy a segítéshez nem kellenek vagyonok: 1000 forintból már 10 gyermek kaphatja meg az életmentő oltást, pár ezer forint pedig elegendő egy alultáplált gyermek terápiás táplálásához.
Háromnapos pihenés
A Danubius Hotels szállodái magas foglaltsággal üzemelnek a Valentin-napi hétvégén, igaz ez mind a budapesti, mind a vidéki hotelekre. Az előre vártnak megfelelően az általános szabadidős kereslet mellett az ünnepre jellemző fokozott érdeklődés tapasztalható. Ennek egyik oka, hogy mivel az idei Valentin-nap péntekre esik, sokan használják ki a háromnapos pihenés lehetőségét, ami kedvezően hat a szállodai foglaltságra.
A Danubius Hotels szállodák kihasználtsága az idei évben ezen a hétvégén 70 százalékhoz közelít.
Az előző év azonos időszakához képest 13 százalékos az emelkedés hátterében a vendégélményt növelő folyamatos fejlesztések, innovációk, szobafelújítások állnak, melyeket idén év elején újabb tervezett felújítások követtek.
A Danubius szállodák foglaltsága a tavalyi Valentin-napi időszakkal összehasonlítva azonos szinten mozog.
A top randiprogramok
A Bónusz Brigád összegyűjtötte a legnépszerűbb ünnepi programokat. Idén február elseje és 12-e között 12 százalékkal költöttek többet az oldal látogatói, mint tavaly hasonló időszakban.
2019-ben csak Valentin-napi ajándékra több mint 2 millió forintot költöttek a Bónusz Brigád vásárlói.
Ami az élményeket illeti, ebben az időszakban idén 18 százalékkal költöttek többet, mint 2019-ben, a külföldi utazásokra fordított összegek a tavaly február eleji időszakkal összehasonlítva 17 százalékkal emelkedtek.
A top tíz randiprogram:
A Cinemapink különleges moziélménye
Több típusból választható páros masszázs
Exkluzív vacsora a Manna étteremben
3D fotó
Páros karikatúra
Szabadulószoba-randi
Páros masszázs
Balatoni borkóstoló
Páros wellness
Élményfestés
Fotó: Bónusz Brigád
Ölel az Állatkert
Még a Fővárosi Állat- és Növénykert is Bálint-napi akcióval csábít. Péntektől vasárnapig ketten egy jegy áráért látogathatják meg az állatkertet, a feltétel mindössze annyi, hogy a főbejáratnál meg kell ölelniük egymást a pároknak. A páros kedvezményt nemcsak szerelmespárokra, hanem például testvérekre, barátokra-barátnőkre is vonatkozik.
Fotó: Fővárosi Állat- és Növénykert
Új randiőrület hódít
Látványosan terjed egy újfajta randi módszer a fővárosban, a közös rollerezés – ez derül ki a Lime által regisztrált utak adataiból. A budapestiek imádják a Lime Csoportos utazás szolgáltatását, amellyel közös rollerezésre hívhatják meg kiválasztottjukat. Ezt erősíti meg az a tény, hogy a Lime-mal megtett rolleres utak harmadát már ketten – két külön rolleren – teszik meg e funkció használatával.
A közös rollerezés népszerűségét értékelve a Lime február 14-én, Valentin-nap alkalmából további kedvezményeket biztosít azon felhasználói számára, akik pénteken a Csoportos utazás funkciót használják.
Az erre szolgáló kuponkód a Lime alkalmazásán keresztül érhető el.
Házasodik Európa
Ha már szerelem, az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat) Valentin-napon adta ki azon adatait, hogy a népességhez viszonyítva mely uniós országokban történt a legtöbb házasságkötés 2018-ban. Az élen Ciprus végzett, ahol ezer lakosra 7,8 házasság köttetett. Románia a második (7,4), majd Litvánia (7,0) Lettország (6,8), Málta (5,8), Szlovákia (5,7) valamint Dánia (5,6) következik.
Magyarország az ezer lakosra jutó 5,2 házassággal a kilencedik a sorban.
A lista másik végén Luxemburg található, ahol 3,1 házasság jut ezer emberre. A miniállamot egy hajszállal előzi meg Olaszország (3,1), míg Portugália hátulról a harmadik 3,4 házasságkötéssel.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.