BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Javaslat az összehasonlításhoz

A GVH szerint a digitális összehasonlító oldalak hasznosak a fogyasztók szempontjából, ám a szponzorált kiemelésekkel sok üzemeltető megtéveszti a felhasználókat.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több mint egy évig tartó vizsgálata szerint a fogyasztók vásárlási döntéseik előtti informálódását nagyban segítik a digitális összehasonlító eszközök.

Ám mivel az ilyen platformok létrehozása és működtetése költséges, az üzleti alapon működők érdekeltek lehetnek a sorrend manipulációjában, ha a termékek eladói erre pénzügyileg ösztönzik őket.

Ronthatja az összehasonlíthatóságot például a többletjuttatás ellenében történő kiemelés, vagy az összetett termékek kizárólag egy szempont mentén történő összehasonlítása. A GVH szerint

sok helyen nem tájékoztatják megfelelően a fogyasztókat arról, hogy melyek a szponzorált ajánlatok,

esetleg manipulálják a bemutatott termékek sorrendjét, amelyről a nem kellően körültekintő fogyasztó azt hiheti, hogy azt a keresése alapján alakították ki.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

A vizsgálathoz kapcsolódóan a Nielsen piackutatást végzett, eszerint a felhasználóknak kevesebb mint a fele feltételezi, hogy a kiemelt ajánlatok fizetett megjelenések.

Az összehasonlító oldalak a pénzügyi területen is kapósak. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás tarifálását a megkérdezettek 71 százaléka összehasonlító oldalon kezdi, de az utasbiztosításoknál is az online tájékozódás után 75 százalékban szerződés is köttetik a neten.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.