A német áruházláncok szinte teljes egészében továbbadták a július elsején bevezetett áfacsökkentést a vásárlóknak a müncheni ifo gazdaságkutató intézet hétfőn publikált felmérése alapján.
Az ifo a Rewe áruházlánc online kínálatában szereplő 60 ezer árucikk árának alakulását vizsgálta meg felmérésében, és megállapította, hogy a viszonylag nagy versenynek kitett termékkategóriákban nagyobb mértékben ment át az áfacsökkentés hatása, mint az alacsony konkurenciával bíró kategóriákban.
A korábban vizsgált áfacsökkentésekhez képest, amikor annak hatása jellemzően csak részben és az idő előrehaladtával egyre kevésbé jutott el a vásárlókhoz, a mostani „meglepően hatékonynak” bizonyult a tanulmány szerzői, Clemens Fuest, Florian Neumeier és Daniel Stöhlker szerint.
Olaf Scholz német szövetségi pénzügyminiszter is méltatta az áfacsökkentés hasznosságát. „Az árcsökkentés eljutott a lakossághoz” – mondta.
Az árak érezhetően csökkentek, elsősorban a szupermarketekben, ahol napi szükségleteinket tudjuk kielégíteni. Ez nemcsak a gazdasági konjunktúrának hasznos, de azokat segíti elsősorban, akiknek kevés pénzből kell gazdálkodniuk
– tette hozzá.
Az még kérdéses,
hogyan alakulnak majd az árak január elseje után, amikor lejár az áfacsökkentés hatálya.
Az ifo tanulmánya szerint fennáll a lehetősége annak, hogy a megelőző csökkenésénél nagyobb mértékben fognak emelkedni. Legalábbis más országokban korábban bevezetett áfacsökkentésekből leszűrhető tapasztalatok alapján erre lehet következtetni.