BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Kiskereskedelem

Átgondoltabban vásárolnak idén karácsonykor

A magyarok 81 százaléka átgondoltabban vásárol, felértékelődtek az egyéni ajándékok, a helyi vállalkozások támogatása és a jótékonykodás is.

A Mastercard friss kutatása szerint a vásárlók Európa-szerte több időt és energiát fordítanak a megfelelő karácsonyi ajándékok kiválasztására mint a korábbi években.

Az európaiak háromnegyede (77 százalék) szerint az idei év emlékeztette őket arra, hogy mik az igazán fontos dolgok az életben, 65 százalékuk ezért személyesebb, átgondoltabb ajándékokkal lepi meg szeretteit.

Míg a vásárlók 58 százaléka a mostani, számos kihívást jelentő év miatt szűkebb keretből vásárol, a válaszadók fele (51 százalék) azt állítja, hogy személyesebbé teszi az ajándékokat, és 45 százalék több időt tölt annak elkészítésével vagy kiválasztásával.

A magyarok 71 százaléka vásárol idén kisebb keretből, és a megkérdezettek közel fele (42 százalék) olyan jótékonysági ügyet támogat az ajándék választásakor, amivel vissza is tud adni a közösségének.

A 2020-as év átgondoltabbá tette az embereket a mindennapokban, beleértve azokat az embertársaikat is, akiket személyesen nem ismernek:

az európaiak és a magyarok között is 17 százalék volt azok aránya, akik idegenek számára vásároltak ajándékokat, így segítve a rászorulókat a mostani, sok nehézséget hozó év végén.

Az európaiak fele (48 százalék) vásárolt olyan ajándékot, amelyekkel valamilyen formában segíti közvetlen környezetét: közel minden ötödik (18 százalék ) európai és a magyarok 15 százaléka jótékonysági szervezeteket támogató tárgyakat vásárolt, az európaiak 17, a magyarok 15 százaléka vásárolt állatok befogadásával kapcsolatos ajándékot, 14 százalék pedig valakinek a nevében tett felajánlást jótékonysági szervezet javára. Az európaiak 19 százaléka vásárolt jótékonysági karácsonyi képeslapot. Itthon ez utóbbi kevésbé népszerű ajándék, minden tizedik magyar kosarába került csak belőle.

Fotó: Pixabay

A kutatás arra is rámutat, hogy az emberek idén azt is jobban átgondolják, hogy hol vásárolnak.

Minden második (50 százalék) vásárló tudatosan támogatta saját közösségét a karácsonyi vásárlás során.

59 százalékuk helyben vásárol a közösség támogatása céljából: 44 százalékuk helyi kisvállalkozások ajándékkártyáival lepi majd meg szeretteit, 61 százalék az ételeket és italokat a helyi boltokban veszi meg. A magyarok számára az európai átlagnál is fontosabb a helyi üzletek támogatása: 78 százalék idén jobban átgondolja, hol vásárol, 61 százalék tudatosan ad vissza saját közösségének a karácsonyi vásárlás során, és 60 százalék helyi kisvállalkozásoktól, üzletekből vásárol ajándékokat.

A legkedveltebb személyes ajándékok Európában

  • Házi készítésű ajándékcsomag (38 százalék)
  • Wellness ajándékok (37 százalék)
  • Keretes fényképek vagy fotókönyvek (35 százalék)
  • Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (32 százalék)
  • Személyre szabott díszek (26 százalék)
  • Egyforma ruhadarabok (23 százalék)
  • Kézzel készített gyertyák (16 százalék)
  • Illusztráció vagy rajz (15 százalék)
  • Saját vers vagy történet (12 százalék)
  • Saját készítésű társasjáték (11 százalék)
  • A legkedveltebb személyes ajándékok Magyarországon

  • Házi készítésű ajándékcsomag (45 százalék)
  • Keretes fényképek vagy fotókönyvek (43 százalék)
  • Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (35 százalék)
  • Személyre szabott díszek (32 százalék)
  • Egyforma ruhadarabok (22 százalék)
  • Wellness ajándékok (21 százalék)
  • Illusztráció vagy rajz (18 százalék)
  • Kézzel készített gyertyák (14 százalék)
  • Saját vers vagy történet (10 százalék)
  • Saját készítésű társasjátékok (6 százalék)
  • „Kétség kívül sokunk számára nagyon más lesz a karácsony az idei évben. Az ünnepek mindig is kiemelkedő vásárlási időszakot jelentettek, de mivel 2020 mindenki számára kihívásokkal teli év volt, szívmelengető látni, hogy Európa-szerte az emberek több időt, gondolatot és személyes elemet csempésznek a karácsonyi ajándékaikba” – mondta Mark Barnett, a Mastercard európai elnöke. Hozzátette:

    A kisvállalkozások jelentik az európai ökonómia gerincét, így karácsonykor a helyi vásárlás nemcsak a helyi közösség, hanem a gazdaság egészének újjáépítésében is hatalmas változást hozhat.

    Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
    Kapcsolódó cikkek