Kiskereskedelem

Lekörözték a motorok a járműpiacot

A koronavírus-járvány ellenére is érezhetően nőtt az új motorkerékpárok hazai értékesítése. A bővülés azért is figyelemre méltó, mert ez a piac többnyire érzékenyen reagál a gazdasági visszaesésre.

Nyolc híján 4300 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba 2020-ban Magyarországon, ami 5,2 százalékos bővülés az előző évi 4078-hoz képest

– derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) a DataHouse statisztikáin nyugvó adataiból. Ezzel folytatódott a 2015 óta tartó növekedés az új motorkerékpárok hazai piacán, igaz, a tavaly értékesített mennyiség még így is csak nem egészen a fele a 2008-as világgazdasági válság előttinek. A mélypont egyébként 2012 volt, akkor nem egészen 1800 új motor kapott rendszámot Magyarországon. Figyelemre méltó az is, hogy a motoroké ez egyetlen olyan kategória az új járművek között, amelynek értékesítése nőtt tavaly 2019-hez képest.

A tavaly elért növekedés több tényezőnek is köszönhető. Az egyik – és erre közleményében az MGE is rámutatott –, hogy a márciusban bevezetett korlátozó intézkedések hatása visszafogott maradt ezen a piacon:

az április és június közötti időszakban mindössze nyolcvan darabbal kevesebb motor fogyott, mint 2019 azonos időszakában.

A másik ok, hogy a harmadik negyedévben nagyon élénk volt a kereslet, és az év utolsó három hónapjában sem hagyott alább:

így a második fél év jó teljesítménye már elég volt a stabil növekedéshez.

Az utolsó negyedéves számok kedvező alakulásához ugyanakkor hozzájárulhattak az ­Euro 5-ös környezetvédelmi normák 2020. januári bevezetése miatt indított értékesítői akciók is, amelyekben a csak az Euro 4-es előírásoknak megfelelő modellek eladásait jelentősebb árengedményekkel is ösztönözték a kereskedők. (A készleten lévő Euro 4-es járműveket egyébként – a megfelelő, úgynevezett kifutó sorozat forgalombahozatali engedély megléte mellett – még az idén is forgalomba lehet állítani – hívta fel a figyelmet az MGE.)

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A 2020-as értékesítési darabszám annak tükrében sem rossz, hogy ugyan a motorkerékpár-kereskedések és -szervizek az év jelentős részében várták az érdeklődőket, de elmaradtak vagy a megszokottnál szerényebb érdeklődés mellett zajlottak a tesztelési lehetőségek, a nyílt napok, a motoros közösségi rendezvények. A növekedés azért is nagyon értékes, mert a motorkerékpár-piac általában igen érzékenyen reagál a gazdasági visszaesésre, hiszen a vásárlók jelentős részénél legalább részben hobbicélra tartott járművekről van szó, amelyeknek a cseréje válságos időszakokban könnyen későbbre tolódik.

Az egyesület közleménye szerint a motorkerékpárok tavalyi szegmentációjánál nem fedezhető fel nagy különbség az előző évihez képest. Továbbra is vezet a túraendúrók kategóriája 23 százalékos, illetve a nakedeké 22 százalékos részesedéssel. Csak a 125 köbcentiméteres kategóriában történt érezhető változás, ahol némileg csökkent a robogók aránya, a motorkerékpároké viszont nőtt. A túraendúrók és a csupasz blokkos motorok mellett jelentős a nagyrobogók részesedése is. Ami pedig az idei kilátásokat illeti, az MGE bízik a koronavírus-járvány visszaszorulásában, ezért 4600 darabos célszámot határozott meg 2021-re, ami bő 7 százalékos növekedés lenne a múlt évhez képest.

Gyarapodik az állomány is

Közel 186 ezer motorkerékpár volt forgalomban Magyarországon 2019 végén a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, csaknem tízezerrel – 5,6 százalékkal – több az egy évvel korábbinál. Az állomány 2016 óta stabilan nő, ám ebben szerepe lehetett a használt járművek magánimportjának is. | vg

 

kereskedés motorkerékpár
Kapcsolódó cikkek