Beindultak a Black Friday akciók, amelyek ugyan máshogy néznek ki Magyarországon, mint például az ötlet eredeti hazájában, az Egyesült Államokban – ahol a ténylegesen, egy napig tartó őrült leárazásokért valódi rohamok indulnak –, de egyre többen igyekeznek már egy hónappal a karácsony előtt beszerezni a szükséges ajándékokat, amelyekhez az üzletek is asszisztálnak különböző akciókkal. 

2020.11.16.                                   Az EMAG üllői raktára Black Friday előtt.                                       Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság
Fotó:  Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Erre pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is felhívta péntek reggel a figyelmet. Rövid közleményükben kiemelték: november utolsó péntekjén rengeteg bolt kezd leárazásokba, számos áruházban pedig már a meg is kezdődtek a karácsonyi akciók. 

A mind a fogyasztókat, mind a vállalkozásokat aktívan támogatja a panaszok, jogviták elkerülése érdekében, emellett továbbra is fellép, ha a versenyt érintő jogsértést tapasztal

– olvasható a levélben. A GVH Facebook-oldalán egyébként érdemes megnézni a hivatal által készített tájékoztató videókat. 

Erre pedig szükség is lesz, hiszen nem egy esetben fordul elő, hogy a „leárazás” csak elsőre tűnik annak, valójában még többe is kerülhet az adott termék, mint például egy hónappal ezelőtt, de a különböző üzletekben az akció mértéke is eltérő lehet. Erre egyébként a K&H Bank szakértői is felhívták a figyelmet, a Magyar Nemzet cikke szerint érdemes a különböző árukereső oldalak segítségével ellenőrizni, hogy hol a legolcsóbb a kiválasztott termék. 

Mi az a Black Friday?

A Black Friday, azaz Fekete Péntek hivatalosan az amerikai nemzeti ünnep, a hagyományosan csütörtökre eső hálaadás másnapja, egyben a karácsonyi ünnepi szezon kezdete. A hivatalos elnevezésére több elmélet is született, de az egyik legenda szerint a XX. század közepéről származik, ahol egy amerikai újság így jellemezte a hálaadás napján belakmározó, majd másnap, azaz pénteken betegséget jelentő munkások otthonmaradását. Egy másik, elfogadottabb álláspont szerint pedig a philadelphiai rendőrök kezdték el használni a 60-as években a kifejezést a hálaadás utáni napon a városba özönlő vidékiek okozta káosz miatt. Ennek ellenére csak a 70-es és 80-as években kezdett igazán terjedni, amikor már például a New York Times is Black Fridayként hivatkozott a hálaadás utáni szünnapot kihasználó, boltokat megrohamozó vásárlókra. 

Elállhatunk a vásárlástól

Magyarországon ráadásul nem is csak egy nap a Black Friday igazából, hiszen sok üzlet egész novemberre hirdet akciókat. Sokan az interneten keresztül vásárolnak. Ezzel kapcsolatban érdemes észben tartani, hogy az e-kereskedelemben a vásárlónak joga van meggondolnia magát. Erre 14 nap áll rendelkezésére, ugyanakkor a termék visszaküldésével kapcsolatos költségeket neki kell állnia. A kereskedőknek pedig a termék visszaérkezését követő 14 napon belül vissza kell fizetnie a teljes vételárat a vásárló részére – hívja fel a figyelmet Lucza András, a Sencor SDA Divízióvezetője.

Kupecki Nóra, az Igazságügyi Minisztérium alkotmányjogi jogalkotásért és fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára péntek reggeli közleményében ezzel kapcsolatban azt mondta: ha mégsem tetszik az interneten vásárolt termék (például méretbeli problémák miatt), akkor 14 nap áll rendelkezésre, hogy indoklás nélkül elálljon a megvételétől és visszaküldje azt az online áruháznak.

Ez a jog a termék kézhezvétele előtt is gyakorolható és akkor is megilleti a vásárlót, ha a webáruház üzlethelyiségben veszi át az online megrendelt terméket. Elállás esetén nemcsak a termék vételára, hanem a szállítási költség is visszajár, azonban a termék visszaküldéséről a fogyasztónak kell gondoskodnia. 

„Ügyeljünk arra, hogy az interneten rendelt egyedi termékre, például feliratozott bögrére, pólóra nem vonatkozik a 14 napos indoklás nélküli elállás joga. A fogyasztóvédelmi hatóság internetes próbavásárlásokkal folyamatosan ellenőrzi, hogy a kereskedők betartják-e az elállási jogra vonatkozó kötelezettségeiket!” – közölte a helyettes államtitkár.

Nem érezhető a válság

Az biztos, hogy az eMag adatai szerint nem érezhető a válság még idehaza, a magyar vásárlók rekordmennyiségben vásároltak termékeket az internetes áruháznál: egy nap alatt tízmilliárd forintot költöttek. Sokan egyébként a vásárlásaikat áruhitelből fedezik, nekik jó hír, hogy az emelkedő kamatok ellenére is maradtak még nulla százalékos THM mellett kínált konstrukciók.