BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üdítőbotrány: rajtaütött a hatóság a boltokon – az Aldi és a Tesco is kartellezhetett

A Nesteát is forgalmazó lengyel cég összejátszhatott több nagy magyar kiskereskedelmi lánccal, és előre megbeszélték, mennyiért adják az üdítőket.

Versenyfelügyeleti eljárást indított a GVH több nagy kiskereskedelmi lánccal szemben – jelentette be a hatóság pénteken. Az alapos gyanú szerint az ágazat több szereplője kartellben rögzíthette egyes üdítőitalok árát.

Bottles of red soda in the factory line. italgyártás, üdítő, gyár, termelés, élelmiszeripar
A GVH szerint a cégek kiiktathatták az árversenyt és mesterségesen magas árszintet alakíthattak ki. Fotó: Getty Images (illusztráció)

A GVH azt írta, hogy a lengyel Maspex csoport magyarországi üdítőgyártó leányvállalata valószínűleg több viszonteladó partnerével, a többi mellett 

az Aldival, a CBA-val, egyes Coop-partnerekkel és a Tescóval

együttműködve fixálhatta egyes termékeinek a minimális fogyasztói árát. Ez azért súlyos, mert a megállapodás résztvevői így kiiktathatták az árversenyt és mesterségesen magas árszintet alakíthattak ki. A nemzeti versenyhatóság az elmúlt napokban országszerte tartott összehangolt rajtaütéseket az üdítőgyártó és -forgalmazó cég, illetve az üzletláncok telephelyein.

Mit kell tudni a magyar Maspexről?

A lengyel Maspex csoport magyarországi leányvállalata, a Maspex Olympos egy nagy hazai üdítőgyártó, egyebek között az Olympos, a Kubu, az Apenta, a Topjoy és a Nestea márka magyarországi forgalmazója. A GVH a beszerzett bizonyítékok alapján már február óta vizsgálta. A cég valószínűleg előírta a partnereinek, hogy milyen minimumáron árulhatják a termékeit a hazai vendéglátó egységekben, illetve a nagykereskedelmi forgalmazásban. Az eljárásban lefoglalt dokumentumok alapján a GVH arra következtet, hogy az üdítőgyártó 

  • nem csupán a nagykereskedelmi és a vendéglátó szektorban (on-trade), 
  • hanem valószínűleg a kereskedelmi szektorban (off-trade) az élelmiszer-forgalmazó partnereivel együttműködve is 

rögzítette az általa forgalmazott különböző ital- és egyéb termékek fogyasztói árát. A megállapodás résztvevői így valószínűleg elkerülték az árversenyt az érintett üzletláncok boltjaiban az olyan, hazai fogyasztók körében népszerű márkák tekintetében, mint az Apenta, a Kubu vagy a Nestea.

Hogyan reagált az üdítőügyre a GVH?

Az újonnan a GVH látókörébe került piaci magatartás vizsgálata érdekében a nemzeti versenyhatóság május 23-án újabb versenyfelügyeleti eljárást indított a Maspex Olympos Üdítőital Gyártó Kft.-vel és több élelmiszeripari forgalmazó partnerével szemben. Az eljárás összehangolt helyszíni kutatásokkal (rajtaütésekkel) indult az érintett vállalkozások telephelyein, amelyek során a GVH szakemberei az elmúlt napokban országszerte gyűjtöttek bizonyítékokat a feltételezhető versenykorlátozásról. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy 

a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették.

Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam hat hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható.

Berobbantják a boltok az árháborút: jöhet a beszerzési ár alatti értékesítés

A Lidl minapi közleménye, amelyben jelezte, hogy a kötelező akciózási körben 10 százaléknál is nagyobb – esetenként 20-30-50 százalékos – kedvezményeket ad majd egyes termékekre, feszültséget generált a kereskedők és beszállítók között.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.