BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üdítőbotrány: rajtaütött a hatóság a boltokon – az Aldi és a Tesco is kartellezhetett

A Nesteát is forgalmazó lengyel cég összejátszhatott több nagy magyar kiskereskedelmi lánccal, és előre megbeszélték, mennyiért adják az üdítőket.

Versenyfelügyeleti eljárást indított a GVH több nagy kiskereskedelmi lánccal szemben – jelentette be a hatóság pénteken. Az alapos gyanú szerint az ágazat több szereplője kartellben rögzíthette egyes üdítőitalok árát.

Bottles of red soda in the factory line. italgyártás, üdítő, gyár, termelés, élelmiszeripar
A GVH szerint a cégek kiiktathatták az árversenyt és mesterségesen magas árszintet alakíthattak ki. Fotó: Getty Images (illusztráció)

A GVH azt írta, hogy a lengyel Maspex csoport magyarországi üdítőgyártó leányvállalata valószínűleg több viszonteladó partnerével, a többi mellett 

az Aldival, a CBA-val, egyes Coop-partnerekkel és a Tescóval

együttműködve fixálhatta egyes termékeinek a minimális fogyasztói árát. Ez azért súlyos, mert a megállapodás résztvevői így kiiktathatták az árversenyt és mesterségesen magas árszintet alakíthattak ki. A nemzeti versenyhatóság az elmúlt napokban országszerte tartott összehangolt rajtaütéseket az üdítőgyártó és -forgalmazó cég, illetve az üzletláncok telephelyein.

Mit kell tudni a magyar Maspexről?

A lengyel Maspex csoport magyarországi leányvállalata, a Maspex Olympos egy nagy hazai üdítőgyártó, egyebek között az Olympos, a Kubu, az Apenta, a Topjoy és a Nestea márka magyarországi forgalmazója. A GVH a beszerzett bizonyítékok alapján már február óta vizsgálta. A cég valószínűleg előírta a partnereinek, hogy milyen minimumáron árulhatják a termékeit a hazai vendéglátó egységekben, illetve a nagykereskedelmi forgalmazásban. Az eljárásban lefoglalt dokumentumok alapján a GVH arra következtet, hogy az üdítőgyártó 

  • nem csupán a nagykereskedelmi és a vendéglátó szektorban (on-trade), 
  • hanem valószínűleg a kereskedelmi szektorban (off-trade) az élelmiszer-forgalmazó partnereivel együttműködve is 

rögzítette az általa forgalmazott különböző ital- és egyéb termékek fogyasztói árát. A megállapodás résztvevői így valószínűleg elkerülték az árversenyt az érintett üzletláncok boltjaiban az olyan, hazai fogyasztók körében népszerű márkák tekintetében, mint az Apenta, a Kubu vagy a Nestea.

Hogyan reagált az üdítőügyre a GVH?

Az újonnan a GVH látókörébe került piaci magatartás vizsgálata érdekében a nemzeti versenyhatóság május 23-án újabb versenyfelügyeleti eljárást indított a Maspex Olympos Üdítőital Gyártó Kft.-vel és több élelmiszeripari forgalmazó partnerével szemben. Az eljárás összehangolt helyszíni kutatásokkal (rajtaütésekkel) indult az érintett vállalkozások telephelyein, amelyek során a GVH szakemberei az elmúlt napokban országszerte gyűjtöttek bizonyítékokat a feltételezhető versenykorlátozásról. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy 

a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették.

Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam hat hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható.

Berobbantják a boltok az árháborút: jöhet a beszerzési ár alatti értékesítés

A Lidl minapi közleménye, amelyben jelezte, hogy a kötelező akciózási körben 10 százaléknál is nagyobb – esetenként 20-30-50 százalékos – kedvezményeket ad majd egyes termékekre, feszültséget generált a kereskedők és beszállítók között.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.