BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországi boltok: elkészült a lista – a Lidlnél nincs nagyobb, de jönnek fel a hazai láncok

Elkészült a friss felmérés, melyik a legnagyobb bolt Magyarországon. A Lidlt nem lehet megverni, de közben a legnagyobb növekedést a hazai láncok érték el. A kiskereskedelmi szektor 1000 milliárd forinttal nőtt, de ebben vastagon közrejátszott az infláció.

Megjelent az FMCG-piac, vagyis a napi fogyasztási cikkek 2023-as kereskedelmi toplistája – írta hétfői közleményében a Trade magazin.

Lidl competes against Aldi - the Swabians quickly gain a share of the market
A woman carries one plastic bag of the discounter "Lidl" and one of "Aldi" in Cologne on 17 November 2003. Germany's second-biggest discounter Lidl is no longer overshadowed by the industry's number one Aldi. (Photo by Oliver Berg/picture alliance via Getty Images)
Magyarországi boltok: elkészült a lista – a Lidlnél nincs nagyobb / Fotó: GettyImages

Ebben az olvasható, hogy nehéz éven van túl a kiskereskedelem, hiszen 2023-ban 

  • tetőzött a – szektorban különösen magasra kúszó – infláció,
  • és nem csökkentek az adóterhek, szabályozási korlátok sem.
  • A bérek nem tudták nyomon követni az árak száguldását, a háztartások fogyasztása jelentősen csökkent, így a kereskedelmi forgalom is visszaesett. A mennyiségi forgalom hónapra lebontva szinte egész évben alatta maradt az előző évinek, egyedül 2023 decemberéről mondható el, hogy jobb volument produkált, mint 12 hónappal korábban.

Melyik a legnagyobb bolt Magyarországon?

A listán szereplő 15 lánc összteljesítménye a 2022-es mintegy 6900 milliárd forint bruttó forgalom után 

tavaly már 7900 milliárd fölé nőtt.

Viszont ha az inflációs hatást nem számolva az látszik, hogy 2023 nem a kiskereskedelem éve volt. A dobogón nincs változás.

  1. A Lidl az első, így a legnagyobb. Ezen senki nem lepődik meg, hiszen olyan messzire elhúzott, hogy egyértelmű volt, nem lehet lekörözni. A növekedése 18 százalék volt csaknem ugyanekkor éves infláció mellett és közel 400 millió forinttal vezet a második helyezett előtt.
  2. Az ezüstérmes ezúttal is a SPAR lett, amely komoly beruházások mellett 16 százalékos növekedést tudott elérni 2023-ban.
  3. A Tesco forgalma stagnál, de stabilan őrzi a harmadik helyét.

A középmezőnyben már nagyobb a mozgolódás. A 2022-es toplistához képest helyet cserét egymással a 8. és 9. helyen az Auchan és a Reál. Bár a legstabilabb fejlődést tavaly is a diszkontok (Lidl, Aldi, Penny az egymás közötti diszkont sorrend, utóbbi kettő 20-21 százalékos bővülést produkált) és a drogériák mutatták fel, figyelemre méltó a ranglista végén szereplő kisebb, magyar tulajdonú láncok látványos fejlődése, úgy mint a Kerekes, a Napcsillag és a Dél-100. Fontos viszont kihangsúlyozni, hogy egyetlen csatorna van, ahol mennyiségi növekedés is történt az év során: ez a drogéria, amelynek súlya a teljes FMCG-piacon közel egy százalékpontot nőtt.
 

 

De azért azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2023-as év legjobb eredményét 

a Napcsillag ecofamily lánc könyvelhette el közel 30 százalékos bővüléssel,

ettől pedig nem nem sokkal maradt el a Kerekes és magyar drogériaként a Dél-100.

Árcsökkentési hullám seper végig Amerikán, kétségbeesetten küzdenek a boltok a vevőkért

Az elmúlt évek inflációs nyomása az amerikai fogyasztókat is vásárlásaik visszafogására ösztönözte, a boltláncok ezért kénytelenek több ezer árucikkre kiterjedő akciókkal visszacsábítani a vevőiket. Az Amazon, a Target és a Walmart után a Walgreens is csatlakozott az árcsökkentési trendhez.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.