Magyarországi boltok: elkészült a lista – a Lidlnél nincs nagyobb, de jönnek fel a hazai láncok
Megjelent az FMCG-piac, vagyis a napi fogyasztási cikkek 2023-as kereskedelmi toplistája – írta hétfői közleményében a Trade magazin.

Ebben az olvasható, hogy nehéz éven van túl a kiskereskedelem, hiszen 2023-ban
- tetőzött a – szektorban különösen magasra kúszó – infláció,
- és nem csökkentek az adóterhek, szabályozási korlátok sem.
- A bérek nem tudták nyomon követni az árak száguldását, a háztartások fogyasztása jelentősen csökkent, így a kereskedelmi forgalom is visszaesett. A mennyiségi forgalom hónapra lebontva szinte egész évben alatta maradt az előző évinek, egyedül 2023 decemberéről mondható el, hogy jobb volument produkált, mint 12 hónappal korábban.
Melyik a legnagyobb bolt Magyarországon?
A listán szereplő 15 lánc összteljesítménye a 2022-es mintegy 6900 milliárd forint bruttó forgalom után
tavaly már 7900 milliárd fölé nőtt.
Viszont ha az inflációs hatást nem számolva az látszik, hogy 2023 nem a kiskereskedelem éve volt. A dobogón nincs változás.
- A Lidl az első, így a legnagyobb. Ezen senki nem lepődik meg, hiszen olyan messzire elhúzott, hogy egyértelmű volt, nem lehet lekörözni. A növekedése 18 százalék volt csaknem ugyanekkor éves infláció mellett és közel 400 millió forinttal vezet a második helyezett előtt.
- Az ezüstérmes ezúttal is a SPAR lett, amely komoly beruházások mellett 16 százalékos növekedést tudott elérni 2023-ban.
- A Tesco forgalma stagnál, de stabilan őrzi a harmadik helyét.
A középmezőnyben már nagyobb a mozgolódás. A 2022-es toplistához képest helyet cserét egymással a 8. és 9. helyen az Auchan és a Reál. Bár a legstabilabb fejlődést tavaly is a diszkontok (Lidl, Aldi, Penny az egymás közötti diszkont sorrend, utóbbi kettő 20-21 százalékos bővülést produkált) és a drogériák mutatták fel, figyelemre méltó a ranglista végén szereplő kisebb, magyar tulajdonú láncok látványos fejlődése, úgy mint a Kerekes, a Napcsillag és a Dél-100. Fontos viszont kihangsúlyozni, hogy egyetlen csatorna van, ahol mennyiségi növekedés is történt az év során: ez a drogéria, amelynek súlya a teljes FMCG-piacon közel egy százalékpontot nőtt.

De azért azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2023-as év legjobb eredményét
a Napcsillag ecofamily lánc könyvelhette el közel 30 százalékos bővüléssel,
ettől pedig nem nem sokkal maradt el a Kerekes és magyar drogériaként a Dél-100.
Árcsökkentési hullám seper végig Amerikán, kétségbeesetten küzdenek a boltok a vevőkértAz elmúlt évek inflációs nyomása az amerikai fogyasztókat is vásárlásaik visszafogására ösztönözte, a boltláncok ezért kénytelenek több ezer árucikkre kiterjedő akciókkal visszacsábítani a vevőiket. Az Amazon, a Target és a Walmart után a Walgreens is csatlakozott az árcsökkentési trendhez. |


