BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hat szűk hét, hét bő év

Az Európai Színházak Uniója IX. fesztiválja, amely ezen a héten zárult Budapesten, nemcsak a művészi utak és stílusok szerint mutat sokszínű képet, hanem a finanszírozás szempontjából is. Különösen érdekes látni: az eredetiség, az igényes, alapos próbaidőszak, az intenzív társulati munka nem föltétlenül függ össze az anyagiakkal. A többhetes budapesti fesztiválon az előadások összlátogatottsága 110 százalékos volt; a Royal Shakespeare Company estjein 130 százalékos volt a kihasználtság.

Az Európai Színházak Uniója IX. nemzetközi fesztiválján a kilenc külföldi társulat közül érdekes módon a nyugat-európaiak említették, hogy nincs elég pénzük. Mivel ennyi színházat nem tudunk itt bemutatni, a markánsan eltérőekkel érzékeltetjük a sokféleséget. Az egyik vendégcsapat, a nagy hírű Royal Shakespeare Company valóságos "színházi nagyüzem": amellett, hogy naponta játszanak öt állandó helyükön, két produkció folyamatosan úton van (utazó darabként született meg A vihar is, amit Budapesten láthattunk). Így egy esztendőben 2000 (nem tévedés: kétezer!) előadást tartanak, több mint 1,1 millió néző látja évenként a darabjaikat. Mint Nick Chesterfield turnémenedzsertől megtudtuk, a fő támogató az angliai Művészeti Tanács, de a kormány egyre kevésbé segíti a színházat, amely ezért inkább a szponzorokra kénytelen támaszkodni. A vihart (amely hosszú darab) hat hét alatt vitték színre, s ez James MacDonald rendező szerint normális Angliában, sok helyen ugyanis négy hét marad egy új darab próbáira -- ennyire futja a pénzből.
Szintén komoly hagyományokkal küszkélkedhet a Düsseldorfer Schauspielhaus, amely Brecht Galilei életével mutatkozott be. A Galilei lányát játszó Irene Christ, aki az NDK-ban tanult és kezdett játszani, megjegyezte: Nyugat-Európában erősen kommercializálódik a színházak többsége, iparszerűen produkálnak új előadásokat, s az elmélyült munkára csak kivételesen van lehetőség. A színház gazdasági igazgatója, Mathias Eichhorn lapunk kérdésére elárulta: első hallásra nagynak látszik a 42 millió márkás éves büdzsé, viszont a támogatásuk csökken, hiszen hét-nyolc éve még 9 millióval többől gazdálkodhattak. A teátrumot fele-fele részben az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány és Düsseldorf város önkormányzata tartja fenn. A társulatnak két játszóhelye van, a közel 1000 férőhelyes nagyszínpad, illetve a 300 főt befogadó stúdió. Az évente 15 bemutatót és színpadonként körülbelül 240 előadást tartó teátrumot nem szponzorálják cégek, amelyek szívesebben támogatják a zenés színházakat. De hála a társulat rangjának, a düsseldorfi színészek ennek ellenére nem keresnek rosszul, a kezdők körülbelül bruttó 3000 márkát, a több éve játszók akár 12 000 márkát is kaphatnak havonta.
A francia Théatre National Populaire (TNP) "atyja", a rendező és színész Roger Planchon Budapesten kijelentette: "Pénzzel természetesen rosszul áll a TNP, ezt azonban valamennyi európai színház elmondhatja magáról. A politikusok ugyanis nem látják a művészet értékét. Ez számunkra súlyos helyzetet teremt, de a politikusok számára is, csak ők ezt még nem tudják." A TNP Villeurbanne városi színháza, s noha magánvállalkozás, közösségi megbízatása van, így nemcsak az előadások, turnék bevételéből tartja fenn magát, hanem a francia kulturális minisztérium, Villeurbanne város és Rhone megye támogatásából is. A TNP 1972 óta 85 saját produkciót mutatott be, s 300 vengédelőadásnak adott helyet.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.