BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hat szűk hét, hét bő év

Az Európai Színházak Uniója IX. fesztiválja, amely ezen a héten zárult Budapesten, nemcsak a művészi utak és stílusok szerint mutat sokszínű képet, hanem a finanszírozás szempontjából is. Különösen érdekes látni: az eredetiség, az igényes, alapos próbaidőszak, az intenzív társulati munka nem föltétlenül függ össze az anyagiakkal. A többhetes budapesti fesztiválon az előadások összlátogatottsága 110 százalékos volt; a Royal Shakespeare Company estjein 130 százalékos volt a kihasználtság.

Az Európai Színházak Uniója IX. nemzetközi fesztiválján a kilenc külföldi társulat közül érdekes módon a nyugat-európaiak említették, hogy nincs elég pénzük. Mivel ennyi színházat nem tudunk itt bemutatni, a markánsan eltérőekkel érzékeltetjük a sokféleséget. Az egyik vendégcsapat, a nagy hírű Royal Shakespeare Company valóságos "színházi nagyüzem": amellett, hogy naponta játszanak öt állandó helyükön, két produkció folyamatosan úton van (utazó darabként született meg A vihar is, amit Budapesten láthattunk). Így egy esztendőben 2000 (nem tévedés: kétezer!) előadást tartanak, több mint 1,1 millió néző látja évenként a darabjaikat. Mint Nick Chesterfield turnémenedzsertől megtudtuk, a fő támogató az angliai Művészeti Tanács, de a kormány egyre kevésbé segíti a színházat, amely ezért inkább a szponzorokra kénytelen támaszkodni. A vihart (amely hosszú darab) hat hét alatt vitték színre, s ez James MacDonald rendező szerint normális Angliában, sok helyen ugyanis négy hét marad egy új darab próbáira -- ennyire futja a pénzből.
Szintén komoly hagyományokkal küszkélkedhet a Düsseldorfer Schauspielhaus, amely Brecht Galilei életével mutatkozott be. A Galilei lányát játszó Irene Christ, aki az NDK-ban tanult és kezdett játszani, megjegyezte: Nyugat-Európában erősen kommercializálódik a színházak többsége, iparszerűen produkálnak új előadásokat, s az elmélyült munkára csak kivételesen van lehetőség. A színház gazdasági igazgatója, Mathias Eichhorn lapunk kérdésére elárulta: első hallásra nagynak látszik a 42 millió márkás éves büdzsé, viszont a támogatásuk csökken, hiszen hét-nyolc éve még 9 millióval többől gazdálkodhattak. A teátrumot fele-fele részben az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány és Düsseldorf város önkormányzata tartja fenn. A társulatnak két játszóhelye van, a közel 1000 férőhelyes nagyszínpad, illetve a 300 főt befogadó stúdió. Az évente 15 bemutatót és színpadonként körülbelül 240 előadást tartó teátrumot nem szponzorálják cégek, amelyek szívesebben támogatják a zenés színházakat. De hála a társulat rangjának, a düsseldorfi színészek ennek ellenére nem keresnek rosszul, a kezdők körülbelül bruttó 3000 márkát, a több éve játszók akár 12 000 márkát is kaphatnak havonta.
A francia Théatre National Populaire (TNP) "atyja", a rendező és színész Roger Planchon Budapesten kijelentette: "Pénzzel természetesen rosszul áll a TNP, ezt azonban valamennyi európai színház elmondhatja magáról. A politikusok ugyanis nem látják a művészet értékét. Ez számunkra súlyos helyzetet teremt, de a politikusok számára is, csak ők ezt még nem tudják." A TNP Villeurbanne városi színháza, s noha magánvállalkozás, közösségi megbízatása van, így nemcsak az előadások, turnék bevételéből tartja fenn magát, hanem a francia kulturális minisztérium, Villeurbanne város és Rhone megye támogatásából is. A TNP 1972 óta 85 saját produkciót mutatott be, s 300 vengédelőadásnak adott helyet.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.