Akadt, aki szidta a filmszemle új helyszínét, a Mammut Budai Moziközpontot, amely pedig nyolc, kényelmes és korszerű termével a korábbiaknál sokkal alkalmasabbnak bizonyult a fesztivál lebonyolítására. Ezt igazolja a nézőrekord is: több mint 41 000 jegy kelt el. Sajnos azonban ez a felfokozott érdeklődés nem jellemző az egész esztendőre, amint a forgalmazók se kapkodnak az összes film iránt. Ha végignézzük a tavaly bemutatott magyar filmeket (vagy magyar közreműködéssel készülteket, hiszen Szabó István filmje nem magyar, "csak" a rendező és a kiváló operatőr, Koltai Lajos az), azt látjuk, hogy a tavaly mozikban vetített 20 magyar produkcióból tizenötöt forgalmazott a Budapest Film. A Mokép mindössze hármat, az Intercom egyet, a Cinemastar szintén egyet, de ez utóbbi is a Budapest Film "fiókcége". Egyébként a Budapest Film vezérigazgatója, Port Ferenc éppen tegnapelőtt vehette át a francia köztársasági érdemrendet -- a becsületrend után a második legjelentősebb ottani kitüntetést -- a francia művek magyarországi bemutatásáért. Ha megnézzük a Budapest Film által 2000 végéig forgalmazott európai filmek számát, az élen a magyarok állnak 79 produkcióval, a második helyen a franciák 72, a harmadikon az angolok 60 mozidarabbal.
A sikeres szemledarabok közül a Budapest Film egy hete vetíti Tarr Béla Werckmeister harmóniák című, a 32. mustra nagydíjas filmjét, amely a tegnapelőtt kezdődött 51. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon is szerepel. Tegnap óta látható Tímár Péter Vakvagányok című filmje, s szintén a Budapest Film jóvoltából nézhető meg a jövő héttől Jancsó Miklós legfrissebb, az Utolsó vacsora az arabs szürkénél című mozidarabja.
A filmek fogadtatását jelentősen befolyásolja, hány kópiára jut pénz. Kiugróan magas a Vakvagányok 18 kópiája; a film producere, Kálomista Gábor adatai szerint ez körülbelül 25 millió forintos költséget jelentett. Ezzel szemben Jancsó Miklós előző, az Anyád!...a szúnyogok című filmjéből például mindössze két kópia forgott a mozikban, s így vidékre el se jutott a film. A trilógia harmadik, a mostani szemlén látott része mindössze 79 millió forintból készült el, a rendkívül alacsony költségvetés miatt 13 nap alatt kellett leforgatniuk a filmet, de mert ezt az összeget sem kapták meg teljesen, többek munkáját nem tudták még kifizetni. Mindezek ellenére most kipréselték a négy kópia árát, s így a vidéki nézők is láthatják a filmet.
A közszolgálati és a kereskedelmi tévék által támogatott filmeket előbb-utóbb vetítik az adott tévécsatornán is. Kardos István, a Duna Tv dramaturgiai igazgatója lapunknak elmondta: moziforgalmazásra a 35 mm-es filmre forgatott, vagy arra átírt játékfilmek alkalmasak; az általuk támogatott, a mostani szemlén látott filmek közül ilyen Maár Gyula Ennyiből ennyi, Gothár Péter Paszport (ezt a Tv 2 is segítette) és Incze Ágnes I love Budapest című produkciója. A Duna Tv olykor már néhány héttel a moziforgalmazás kezdete után levetíti az általa segített filmeket, de természetesen azt érdemes megvárni, hogy az adott produkció "kifussa magát" a mozikban.
A két országos kereskedelmi tévécsatorna közvetlenül, koprodukciós partnerként is segített néhány mozidarabot, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítványnak (MMKA) befizetett összegek révén is juttatott pénzt filmkészítésre (VG, 2001. február 2.). A Tv 2 munkatársa, Kardos Anikó elmondta: ha az adott tévétársaság koprodukciós partner, akkor ezzel exkluzív bemutatási jogot szerez. Az első 12 hónapban a moziké a jog, utána hat hónapig a videoforgalmazóké, s a 18. hónaptól kap bemutatási jogot a tévé. Ha egy produkció megszületését két földi csatorna is segítette, akkor az MMKA döntése nyomán dől el, kié az elsőbbség, s ez természetesen függ a támogatás nagyságától. Az RTL Klub filmjeire ugyanez jellemző, s ott szintén külön megegyezés alapján döntik el az elsőbbséget. Szabó-Stein Imre kommunikációs igazgató hozzáfűzte: ha letelik a 18 hónap, ám a produkció még jól megy a mozikban, akkor érdemes kivárni, hogy a film kifussa magát. Ilyen például az 1999 decemberében bemutatott Hippolyt, amelyet 2000 végéig több mint 260 000 néző látott, de várhatóan az idén már sugározza az RTL Klub, amely koprodukciós partnerként exkluzív tévés bemutatási jogot szerzett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.