BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legnagyobb nyertesek és vesztesek

Az elmúlt évben 26 közúti járművekkel kapcsolatos közbeszerzési eljárás fejeződött be -- derül ki a Magyar Közbeszerzési Hírbörze Kft. elemzéséből. Hat tendert minősítettek eredménytelennek, az eredményes pályázatokban közel 8,2 milliárd forintról döntöttek. A nyert tenderek száma szerinti toplistát holtversenyben a Porsche Hungária Kft., illetve a Magyar Suzuki Rt. vezeti, az értéket nézve az előbbi közel 1,5 milliárd forinttal áll a leggyakoribb győztesek élén.

A 2000. évi összes közbeszerzésben a járműbeszerzés súlya az eljárások számát tekintve 0,71, értékben pedig 1,89 százalék volt. Ebből következően a járművek beszerzésénél az összes eljárás átlagához képest lényegesen magasabb összegek elbírálása történt meg. Így a 20 eredményes tender átlagos értéke 441 millió forint, míg ez tavalyelőtt csak 143 millió volt.
A Magyar Közbeszerzési Hírbörze Kft. adatai szerint az ajánlatokat 15 szervezet kérte (az összes ajánlatkérő 1,66 százaléka), átlagosan tehát 1,73-ot. Az egy ajánlatkérőre jutó átlagos meghirdetett közbeszerzési érték 588 millió (kissé magasabb az összes átlagánál), a több eljárásban érintetteknél 1,306 milliárd forint (az összes átlagának másfélszerese) volt. Az előző két tényező eredőjeként megállapítható -- derül ki az elemzésből --, hogy ezen a területen viszonylag kevés ajánlatkérő nagyon alacsony számban kiírt eljárásban, eljárásonként pedig nagyon magas összegben hirdetett eredményt.
A legtöbb ajánlatot (5) az Miniszterelnökség Közbeszerzési és gazdasági igazgatósága (MKGI) kérte. Második (4) az Édász Rt., harmadik a Magyar Posta Rt. (3) volt. Az ajánlatkérések értékét tekintve is az MKGI volt az első, második az Országos Mentőszolgálat és a harmadik itt is a Magyar Posta Rt. Az első három ajánlatkérő kilenc eljárást indított, és közel 7,4782 milliárd forint értékű megrendelést adhatott ki az eredményesen zárult pályázataiban (eljárásonként átlagosan 831 milliót).
További mutatója a már említett erős koncentrációnak, hogy az (értékben) első három ajánlatkérő közel a teljes összeget (84,6 százalék) "jegyzi", míg ugyanez az arány az összesítésben csak 17,1 százalék.
Az eljárások darabszám szerinti harmadát.harmadát költségvetési szerv, illetve energiaszolgáltató cég, ötödét gazdasági társaság, tizedét pedig önkormányzat indította. Az értéket tekintve a költségvetési szervek a teljes összeg közel négyötödére (78,3 százalék) kértek ajánlatot. A többi szervezet a darabszámhoz képest mélyen "alulreprezentált".
A járművekkel kapcsolatban lefolytatott közbeszerzések több mint kétharmada (69,2 százaléka) nyílt eljárás volt. Ezekben az összesített érték szintén kétharmadáról (76,7 százalék) döntöttek. A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások aránya számukat nézve az összesnek a 23,1, érték szerint pedig 20,5 százaléka. Egy-egy meghívásos gyorsított, illetve tárgyalásos tendert indítottak még viszonylag jelentéktelen összegekkel.
A tavalyi járműtendereken a nyertesek száma 22, 15-en egyszer, hét szervezet többször (átlagosan 1,57-szor) győztek. Az átlagosan elnyert érték 401 millió, a többször nyertesek esetében 732 millió forint volt. Ahogy az ajánlatkérői oldalon, úgy a nyerteseknél is jelentős az összes eljárás átlagához viszonyított koncentráció -- derül ki a Magyar Közbeszerzési Hírbörze elemzéséből. Viszonylag kevés számú szervezet nyert aránylag nagyobb összegeket (az egy nyertesre jutó összeg 233 százaléka az összesnek). Az első három nyertes 11 tenderen 4,1287 milliárd forint értékű megbízást kapott (a teljes érték 46,8 százalékát). Az első tíz 22 tenderrel, 7,7626 milliárd forint összegű megbízást nyert (a teljes érték 88 százalékát).
A vesztesek listáján 38 szervezet szerepelt, de ezek közül többen a nyertes oldalon is felbukkantak. Az elemzés szerint, ha az eredményesnek hirdetett eljárásokban eldöntött közbeszerzési értéket a vesztesek számával korrigálva összegezik az "átlagos veszteséggel", akkor az így kalkulált összeg szerinti legnagyobb vesztesek sorrendben: az MB-Autó Magyarország Kft., SPQR Hungária Kft. és a Renault Hungária Kft. Ezek közül az első 10 nyertes között egyik sem szerepel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.