BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

F--16, Gripen: ajánlatok patikamérlegen

Ma készül el a Honvédelmi Minisztérium értékelése a légierő számára az F--16-osra és a Gripenre benyújtott használtgép-bérleti konstrukciókról. A svéd ajánlatban fennmaradt az amerikai fegyverzet reexportja engedélyezésének hiánya miatti "lyuk". A nemzetbiztonsági kabinet kedden vagy szerdán ül össze.

A korábbi nyilatkozatoktól eltérően a Honvédelmi Minisztérium (HM) nem kerülheti el, hogy állást foglaljon, összességében mely típus 24 darabjának beszerzését ajánlja a kormánynak, illetve az Országgyűlésnek -- tudatták a Világgazdasággal a tárcánál. Az amerikai F--16-osra és a svéd--brit JAS--39 Gripenre vonatkozó ajánlatok összehasonlítása ma kerül Szabó János miniszter elé.
A HM szakértői pénzügyi, a vezérkaréi pedig katonai alkalmazhatósági szempontból hasonlítják össze igen részletesen a két anyagot. Információnk szerint néhány tény, érv alapján valószínűsíthető az F--16-os előnye.
A két ajánlat közös vonása, hogy használt gépek bérletére vonatkozik, a masinákhoz ingyen jutnánk hozzá, de a magyar költségvetést terhelné a teljes rendszerbe állítási költség. Az amerikai gép mellett szól, hogy gyártása az ötezredik darabos szériánál tart, a NATO országainak nagyobb része használja az F--16-ost. Az ajánlat hátránya, hogy 20 év körüli gyártmányok, amelyek felújítása, elektronikai korszerűsítése a Gripenekénél drágábban oldható meg. Ezzel szemben a Gripenek legfeljebb négyévesek lennének.
Az F--16-osokkal kapcsolatban felmerülő teljes kiadás 160-180 milliárd forint. A Gripen e ponton hátrányban van, mert "biztosnak" csak az üres gépköltség 88-90 milliárdja nevezhető. A fegyverzet (becsült ára 40-60 milliárd) teljes egészében amerikai eredetű, amelynek reexportjához az amerikai kormány engedélye szükséges, ezt azonban a svéd kormány csak akkor kívánja beszerezni, ha már elkezdődtek a tárgyalások.
Információnk szerint nyomatékkal esik a latba, hogy a Gripen Svédországon kívül sehol sincs hadrendben (szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy még a kooperációs partner Nagy-Britannia sem rendelt belőle), és semmiféle harci tapasztalata sincs. Az F--16-os nemzetközi együttalkalmazhatósága pedig jóval egyszerűbb és olcsóbb a sokfelé megtalálható földi kiszolgálólétesítmények megléte okán.
A pénzügyi teherről a kezdeti vélekedésekkel szemben kiderült, hogy jóval kisebb a különbség (160-180, illetve 130-150 milliárd forint), s az F--16-ost gyártó Lockheed Martin a közelmúltban bejelentette: hasonlóan a svédekhez, vállalja a teljes költség ellentételezését ipari együttműködés és magyar áruk exportjának elősegítése formájában. Az üzemeltetési költségekben sem találni nagy differenciát: a Gripené óránként 2400, az F--16-osé 2600 dollár.
A HM-ben már korábban felhívták a figyelmet arra, hogy értékelésüknek bizonyosan lesz egy "gyenge pontja", a választás kül- és gazdaságpolitikai következményeinek mérlegelése. Arról a kormánynak, illetve az Országgyűlésnek kell döntenie, mit tartanak fontosabbnak: az Egyesült Államok vezető szerepét a NATO-ban és a hozzá fűződő egyéb kapcsolatokat, vagy azt, hogy Svédország (az Európai Unió soros elnöke) és Nagy-Britannia a magyar EU-felvétel egyik elkötelezett támogatója.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.