A korábbi nyilatkozatoktól eltérően a Honvédelmi Minisztérium (HM) nem kerülheti el, hogy állást foglaljon, összességében mely típus 24 darabjának beszerzését ajánlja a kormánynak, illetve az Országgyűlésnek -- tudatták a Világgazdasággal a tárcánál. Az amerikai F--16-osra és a svéd--brit JAS--39 Gripenre vonatkozó ajánlatok összehasonlítása ma kerül Szabó János miniszter elé.
A HM szakértői pénzügyi, a vezérkaréi pedig katonai alkalmazhatósági szempontból hasonlítják össze igen részletesen a két anyagot. Információnk szerint néhány tény, érv alapján valószínűsíthető az F--16-os előnye.
A két ajánlat közös vonása, hogy használt gépek bérletére vonatkozik, a masinákhoz ingyen jutnánk hozzá, de a magyar költségvetést terhelné a teljes rendszerbe állítási költség. Az amerikai gép mellett szól, hogy gyártása az ötezredik darabos szériánál tart, a NATO országainak nagyobb része használja az F--16-ost. Az ajánlat hátránya, hogy 20 év körüli gyártmányok, amelyek felújítása, elektronikai korszerűsítése a Gripenekénél drágábban oldható meg. Ezzel szemben a Gripenek legfeljebb négyévesek lennének.
Az F--16-osokkal kapcsolatban felmerülő teljes kiadás 160-180 milliárd forint. A Gripen e ponton hátrányban van, mert "biztosnak" csak az üres gépköltség 88-90 milliárdja nevezhető. A fegyverzet (becsült ára 40-60 milliárd) teljes egészében amerikai eredetű, amelynek reexportjához az amerikai kormány engedélye szükséges, ezt azonban a svéd kormány csak akkor kívánja beszerezni, ha már elkezdődtek a tárgyalások.
Információnk szerint nyomatékkal esik a latba, hogy a Gripen Svédországon kívül sehol sincs hadrendben (szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy még a kooperációs partner Nagy-Britannia sem rendelt belőle), és semmiféle harci tapasztalata sincs. Az F--16-os nemzetközi együttalkalmazhatósága pedig jóval egyszerűbb és olcsóbb a sokfelé megtalálható földi kiszolgálólétesítmények megléte okán.
A pénzügyi teherről a kezdeti vélekedésekkel szemben kiderült, hogy jóval kisebb a különbség (160-180, illetve 130-150 milliárd forint), s az F--16-ost gyártó Lockheed Martin a közelmúltban bejelentette: hasonlóan a svédekhez, vállalja a teljes költség ellentételezését ipari együttműködés és magyar áruk exportjának elősegítése formájában. Az üzemeltetési költségekben sem találni nagy differenciát: a Gripené óránként 2400, az F--16-osé 2600 dollár.
A HM-ben már korábban felhívták a figyelmet arra, hogy értékelésüknek bizonyosan lesz egy "gyenge pontja", a választás kül- és gazdaságpolitikai következményeinek mérlegelése. Arról a kormánynak, illetve az Országgyűlésnek kell döntenie, mit tartanak fontosabbnak: az Egyesült Államok vezető szerepét a NATO-ban és a hozzá fűződő egyéb kapcsolatokat, vagy azt, hogy Svédország (az Európai Unió soros elnöke) és Nagy-Britannia a magyar EU-felvétel egyik elkötelezett támogatója.