BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feljövő piac, nehézkes forgalmazás

Jóllehet a CD-ROM-ok forgalma egyre növekszik, a lapunk által megkérdezett kiadók egyöntetűen úgy látják: kiadványaik terjesztése korlátokba ütközik. Elsősorban azért, mert míg egy könyvbe bele lehet lapozni a vásárlás előtt, addig a boltokban általában nincs lehetőség arra, hogy belenézzünk a CD-ROM-okba.

A tavaly 85 millió forintos összforgalmat lebonyolító, évente körülbelül 10-12 CD-ROM-ot megjelentető Arcanum Adatbázis Kft. az idén 25 darab saját kiadású lemezzel büszkélkedhet. Nemcsak a széles közönség, hanem a szűkebb szakmai körök érdeklődését is igyekszik kielégíteni a piacon ötödik éve jelen lévő cég. A népszerű, félszáz magyar költő összes versét és műfordítását tartalmazó Verstár, illetve a Biblia megjelentetése után az idén elsősorban a törtémelemtudomány művelőit célozzák meg, egyebek közt a középkori Magyarország levéltári forrásainak adatbázisával. A szélesebb közönségnek szóló kiadványok 5 ezer példányban és egyenként 5 ezer forint körüli áron, a szakmai jellegű CD-ROM-ok pedig 50-100 példányban, 11 ezer forint körüli áron lelnek gazdára.
A cég vezetője, Biszak Sándor úgy látja, hogy még nem működik olajozottan a CD-ROM-ok forgalmazása. A terjesztés 80 százalékban a kiadóra hárul, egyebek közt azért, mert a könyvesboltokban forgalmazott lemezekbe általában nem lehet "belenézni", hiszen erre a célra nem vásárolnak számítógépet. Optimális esetben ugyanolyan mértékben hozzáférhetővé kellene tenni a CD-ROM-okat, mint a könyveket -- érvel Biszak Sándor. Ennek érdekében az Arcanum Adatbázis Kft. azt a stratégiát választotta, hogy a CD-k jelentős részét elérhetővé tette a honlapjukon keresztül (www.arcanum.hu). A költségekről a cégvezető elmondta: 10 hónapon át tartott, amig digitalizálták a Nyugat című legendás folyóirat teljes anyagát, a CD-ROM elkészítése 10 millió forintba került. Áprilisban pedig -- a piacon elsőként -- DVD-ROM-ot adtak ki a magyarországi szabadalmakról és védjegyekről.
Sajátos terjesztést igényel a CD-ROM-ok forgalmazása a Kossuth Könyvkiadó (www. kossuth.hu) multimédia-osztályának vezetője szerint is. "Jóllehet a saját boltjainkban üzemeltetünk számítógépet, tapasztalataink szerint a vásárlók többsége még nem szokott rá, hogy kipróbálja a CD-ROM-okat" -- mondta Földes László, aki arra is rámutatott: a CD-ROM-okat általában nem hálózati futtatásra programozzák, mivel a legtöbb felhasználónál a lemez hálózati elérését eleve nem teszi lehetővé a számítógépes rendszer. Pedig az iskolák olyan lemezeket igényelnének, amelyekkel egyszerre több diák is foglalkozhat. "Kiadványaink egy része -- például a hatrészes Magyar Kódex című művelődéstörténeti sorozathoz mellékelt ajándék CD-ROM -- megfelel ennek az igénynek" -- tette hozzá Földes László.
A CD-ROM-ok forgalmazása több okból is nehéz -- vélekedett Bánkeszi Katalin. A Neumann János Digitális Könyvtár (www.neumann-haz.hu) szervezési menedzsere szerint széles a kínálat, ugyanakkor kevés a fizetőképes kereslet. Magánemberek drágának találhatják a 5-8 ezer forintba kerülő multimédiás kiadványokat. A számítógépet használók többsége nem föltétlenül a kultúrtörténeti gyűjtemények mellett dönt, mint amilyen például a Dicső napok és hétköznapok, amely az 1848-as eseményeket követi végig a korabeli újságok cikkeiből válogatva. Vásárlóik javarészt oktatási intézmények és könyvtárak. Utóbbiak azért juthatnak kedvezményes áron -- azaz kétezer, a tanárok pedig ezer forintért -- a kht. által kiadott A Magyar könyvtárak egy ezredév tükrében című munkához, mert a lemez elkészítéséhez hozzájárult a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. Bánkeszi Katalin elmondása szerint egyébként minimum 10-12 millió forintba kerül egy multimédiás CD-ROM elkészítése.
Elektronikus adattárakkal az érettségire-felvételire készülő diákokat célozza meg a nonprofit Felvételi Információs Szolgálat (www.fisz.hu), az idén először. A középiskolai tankönyvek anyagát -- egyebek közt a Shakespeare-összest -- digitalizálták, de a Pallas Nagylexikonát is hozzáférhetővé tették elektronikus formában. "A CD-ROM-okat 5-6 ezer forintos áron értékesítjük, ez épp fedezi a bekerülési költséget. Havonta 3-400 darabot adunk el, ami megfelel az előzetes elképzeléseinknek" -- mondta Fülöp Judit alelnök. A terjesztés teljes egészében az egyesületre hárul; disztribútorok útján, illetve a FISZ által szervezett eseményeken népszerűsítik a lemezeiket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.