BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

ISPA-pénz az M0-áshoz

Az M0-ás keleti szektora, valamint az M43-as gyorsforgalmi út építésének finanszírozásához is kér ISPA-támogatást Magyarország -- tudta meg a Világgazdaság. Az ehhez szükséges szakmai javaslatot a szaktárca és a Nemzeti Autópálya Rt. készíti elő. A közlekedési fejlesztésekhez tavaly 44 millió euró segélyt ítéltek Magyarországnak, várhatóan idén is hasonló összegre számíthatunk.

Az M0-ás keleti szektora finanszírozásához is kér idén Magyarország ISPA-támogatást -- mondta lapunknak Kazatsay Zoltán, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (KöViM) integrációs helyettes államtitkára. A körgyűrű előkészítő munkáihoz szükséges néhány százezer eurós igényt májusban terjesztik be Brüsszelnek, a döntés júniusban várható. Az 57 kilométeres M0-szakasz megépítéséhez pedig a tervek szerint jövőre nyújtják be a segélykérelmet. Pozitív döntés esetén a munkák jövőre meg is kezdődhetnek. Az elképzelések szerint a több mint 60 milliárd forintra becsült beruházásnak csak egyes szakaszaira kérnek támogatást. A szakmai javaslatot a szaktárca az NA Rt.-vel közösen készíti.
A Szeged--Nagylak közötti M43-as autópályává fejleszthető, autóút építésének támogatási igényét 2003-ban tervezik benyújtani -- tudtuk meg Kazatsay Zoltántól. A 4-es európai közlekedési folyosó részét képező 56 kilométer hosszú út építése -- a Széchenyi-terv szerint -- 2002 után kezdődne el.
Az Európai Bizottság tavalyi döntése értelmében -- mint arról lapunk korábban beszámolt -- 2001-ben közlekedési projektekre 44 millió euró támogatást használhatunk fel. Ebből a 2006-ig összesen 190 millió euró segélyre számító három vasúti fejlesztés összesen mintegy 30 milliót fordít az idén. Mivel az ISPA a közlekedési projektekhez egységesen 50 százalékos támogatást nyújt, a már zöld utat kapott vasúti projektek ugyanilyen mértékű társfinanszírozást kapnak a költségvetésből is. Ez részben állami garanciával felvett hitel is lehet. Az ebben való közreműködésről is szó volt az EIB-delegáció közelmúltbeli budapesti tárgyalásain.
A 2001-re jóváhagyott 44 millió eurós támogatás fennmaradó részére két közutas témával pályázik Magyarország. Ebből tervezik indítani -- az M0-ás előkészítésén túlmenően -- a többéves közúti rehabilitációs projektet. A helyettes államtitkár szerint a pozitív elbírálásra minden esély megvan. A 11,5 tonna teherbírással összefüggő burkolatmegerősítő program dokumentumainak átvilágítására már korábban áldását adta Brüsszel, s e feladattal márciusban meg is bízott egy dán céget. A munka megkezdődött, az eredmények májusra várhatók. A támogatásról júniusban döntenek. Így kedvező elbírálás esetén még az idén megkezdődhet az építés is. A hat évre tervezett rehabilitációs program során, a transzeurópai úthálózat részét képező, mintegy 460 kilométernyi utat terveznek megerősíteni. Ehhez évente minimum 6-10 millió euró segélyre és ugyanennyi költségvetési forrásra van szükség -- mondta a helyettes államtitkár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.