Multik harca a műszakis hallgatókért
Sok intézményben szponzorok és adományok felkutatására már külön munkatársakat foglalkoztatnak. A "nagy pénzeket" adó multik többnyire a műszaki és gazdasági típusú intézményeket támogatják, nem jutnak viszont vállalati támogatáshoz azok az egyetemi fakultások (például bölcsészkarok), amelyek nem a termelőszférába bocsátják ki diákjaikat. Ezzel a műszaki és gazdasági egyetemek több száz millió forintos, akár milliárdos nagyságrendű előnyhöz juthatnak a többiekhez képest.
A felmérések szerint Európában 2003-ban 35 százalékos munkaerőhiány várható az informatikus szakemberek körében -- Magyarországon ez 37 százalékra tehető. A vállalatoknak -- a képzett munkavállalók kegyeiért fokozódó versengés miatt -- már az iskolapadban levőket is megéri magukhoz csábítani. Aktív jelenlétükkel és támogatásukkal megspórolható a kezdő munkaerő betanítása is.
Az egyik legnagyobb multitámogatással bír a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE). Tavaly 6,274 milliárd forint volt az intézmény saját bevétele, ami teljes költségvetésének a 42 százaléka. A BMGE-t tavaly mintegy 250 millió forinttal támogatta az IBM. A számítástechnikai cég félmillió dollár értékben épített ki informatikai labort, valamint az intézménnyel közösen létrehozta az e-business akadémiát, amelyhez 98 millió forintot biztosított. Az IBM a saját profiljának megfelelő intézményeket támogatja, mivel az onnan kikerülő hallgatók majdan mint szakemberek szívesen alkalmazzák a cég termékeit -- mondta Dudás Krisztina, a cég marketing- és kommunikációs igazgatója.
Közel 40 millió forintot szánt az oktatás támogatására az Ericsson 1999-ben. A vállalat laboratóriumokat állít fel az intézményekben, valamint oly módon járul hozzá az oktatók fizetéséhez és a doktoranduszhallgatók ösztöndíjához, hogy bevonja őket kutatási-fejlesztési programokba. A cég 200 egyetemi és főiskolai hallgatóval, valamint 90 PhD-diákkal áll kapcsolatban; a BMGE tanulói bejárhatnak az Ericsson k+f központjába, részt vehetnek a kutatási programokban, elkészíthetik a diplomamunkájukat.
A Coca-Cola ugyanakkor már önálló stúdiumot hozott létre a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen: a hallgatóknak az érdemjegyért önálló marketingtervet kell készíteniük egy üdítőital piaci bevezetéséről. Az oktatókat a cég biztosítja. A Cisco pedig kifejezetten a várható információtechnológiai szakemberhiány miatt fektetett be eddig Magyarországon 400 ezer dollárt az oktatásba. Mátrai Balázs tanácsadó elmondta: a cég által létrehozott Cisco Hálózati Akadémia hálózati szakembereket képez. A képzés tananyagát az Országos Szakképzési Tanács már elfogadta, a megjelenés előtt álló 2000-es országos képzési jegyzékben (OKJ) már szerepelni fog az "informatikai hálózati telepítő" képesítés.


