Sok intézményben szponzorok és adományok felkutatására már külön munkatársakat foglalkoztatnak. A "nagy pénzeket" adó multik többnyire a műszaki és gazdasági típusú intézményeket támogatják, nem jutnak viszont vállalati támogatáshoz azok az egyetemi fakultások (például bölcsészkarok), amelyek nem a termelőszférába bocsátják ki diákjaikat. Ezzel a műszaki és gazdasági egyetemek több száz millió forintos, akár milliárdos nagyságrendű előnyhöz juthatnak a többiekhez képest.
A felmérések szerint Európában 2003-ban 35 százalékos munkaerőhiány várható az informatikus szakemberek körében -- Magyarországon ez 37 százalékra tehető. A vállalatoknak -- a képzett munkavállalók kegyeiért fokozódó versengés miatt -- már az iskolapadban levőket is megéri magukhoz csábítani. Aktív jelenlétükkel és támogatásukkal megspórolható a kezdő munkaerő betanítása is.
Az egyik legnagyobb multitámogatással bír a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE). Tavaly 6,274 milliárd forint volt az intézmény saját bevétele, ami teljes költségvetésének a 42 százaléka. A BMGE-t tavaly mintegy 250 millió forinttal támogatta az IBM. A számítástechnikai cég félmillió dollár értékben épített ki informatikai labort, valamint az intézménnyel közösen létrehozta az e-business akadémiát, amelyhez 98 millió forintot biztosított. Az IBM a saját profiljának megfelelő intézményeket támogatja, mivel az onnan kikerülő hallgatók majdan mint szakemberek szívesen alkalmazzák a cég termékeit -- mondta Dudás Krisztina, a cég marketing- és kommunikációs igazgatója.
Közel 40 millió forintot szánt az oktatás támogatására az Ericsson 1999-ben. A vállalat laboratóriumokat állít fel az intézményekben, valamint oly módon járul hozzá az oktatók fizetéséhez és a doktoranduszhallgatók ösztöndíjához, hogy bevonja őket kutatási-fejlesztési programokba. A cég 200 egyetemi és főiskolai hallgatóval, valamint 90 PhD-diákkal áll kapcsolatban; a BMGE tanulói bejárhatnak az Ericsson k+f központjába, részt vehetnek a kutatási programokban, elkészíthetik a diplomamunkájukat.
A Coca-Cola ugyanakkor már önálló stúdiumot hozott létre a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen: a hallgatóknak az érdemjegyért önálló marketingtervet kell készíteniük egy üdítőital piaci bevezetéséről. Az oktatókat a cég biztosítja. A Cisco pedig kifejezetten a várható információtechnológiai szakemberhiány miatt fektetett be eddig Magyarországon 400 ezer dollárt az oktatásba. Mátrai Balázs tanácsadó elmondta: a cég által létrehozott Cisco Hálózati Akadémia hálózati szakembereket képez. A képzés tananyagát az Országos Szakképzési Tanács már elfogadta, a megjelenés előtt álló 2000-es országos képzési jegyzékben (OKJ) már szerepelni fog az "informatikai hálózati telepítő" képesítés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.