Behajtás adatvédelmi aggályokkal
Adatvédelmi aggályokat vet fel, hogy a magánszemélyek adatait kezelő cégek gyakran az érintettek megkérdezése nélkül továbbítják személyes adataikat adósság- vagy követelésbehajtással foglalkozó társaságoknak -- közölte Zombor Ferenc, az Országgyűlési Biztosok Hivatalának (OBH) főosztályvezetője. Az adatvédelmi ombudsman hivatalában tavaly találkoztak először a problémával, s azóta körülbelül egy tucat beadvány érkezett hasonló panaszokkal.
Az OBH főosztályvezetője szerint az adatvédelmi törvény egyértelműen előírja, hogy a személyes adatokat csak az érintettek hozzájárulásával lehet egy harmadik félnek átadni. Az ezzel ellentétes jelenlegi gyakorlat súlyos aggályokat vet fel, mert a magánszemélyek kiszolgáltatott helyzetben vannak, s -- például egy peres eljárással ellentétben -- nem egyenrangú felek a behajtó céggel szemben. További problémákat vet fel, hogy többször is előfordult, valaki egy másik ember nevében adott fel hirdetéseket, s így a behajtók olyan személytől követelték a tartozás kiegyenlítését, aki nem is tudott az ügyről.
A leggyakrabban hitelt nyújtó cégek: bankok, telefon-, közüzemi- és közlekedési vállalatok átlagosan éves bevételük 8-15 százalékát veszítik el a nem törlesztett adósságok miatt, amelyeknek csak töredékét tudják közvetlenül behajtani. Pongrác lászló, a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (MKÜISZ) egyik tagja, a Sigma Rt. vezérigazgatója elmondta: a hitelező vállalatok egy bizonyos nagyságrend felett hatékonyabban tudják az adósságokat behajtani, ha ezzel erre szakosodott cégeket bíznak meg. A szakmai szövetségbe belépett 16 cég évente mintegy 350-400 ezer üggyel foglalkozik, amelyek összesített értéke meghaladja az 50 milliárd forintot. Ugyanakkor problémát jelent, hogy jelenleg nincs olyan hatályos jogszabály, amely a követelésbehajtó cégek tevékenységét szabályozná. Ezt a problémát a piaci szereplők jelenleg úgy próbálják feloldani, hogy a hitelező cégek már a szerződéskötéskor tájékoztatják ügyfeleiket arról: tartozás esetén egy követeléskezelő céget bíznak meg a behajtással, amelynek a személyes adataikat is át fogják adni. Ugyanakkor a panaszok is jelzik, hogy ez nem jelent optimális megoldást -- fogalmazott a vezérigazgató.
Eltérőek a vélemények a probléma kezelését illetően: az adatvédelmi biztos a jelenlegi jogszabályok keretei között -- például a fizetési meghagyás gyakoribb alkalmazásával -- keresne megoldást. Ezzel ellentétes a követeléskezelő cégek álláspontja, szerintük a legszerencsésebb megoldást egy olyan szabályozás jelentené, amely a megfelelő adatvédelmi garanciák felállításával párhuzamosan egyértelműen jogszabályba foglalná annak a lehetőségét, hogy a követeléskezelő cégek hozzájuthassanak az adósok személyi adataihoz.


