Adatvédelmi aggályokat vet fel, hogy a magánszemélyek adatait kezelő cégek gyakran az érintettek megkérdezése nélkül továbbítják személyes adataikat adósság- vagy követelésbehajtással foglalkozó társaságoknak -- közölte Zombor Ferenc, az Országgyűlési Biztosok Hivatalának (OBH) főosztályvezetője. Az adatvédelmi ombudsman hivatalában tavaly találkoztak először a problémával, s azóta körülbelül egy tucat beadvány érkezett hasonló panaszokkal.
Az OBH főosztályvezetője szerint az adatvédelmi törvény egyértelműen előírja, hogy a személyes adatokat csak az érintettek hozzájárulásával lehet egy harmadik félnek átadni. Az ezzel ellentétes jelenlegi gyakorlat súlyos aggályokat vet fel, mert a magánszemélyek kiszolgáltatott helyzetben vannak, s -- például egy peres eljárással ellentétben -- nem egyenrangú felek a behajtó céggel szemben. További problémákat vet fel, hogy többször is előfordult, valaki egy másik ember nevében adott fel hirdetéseket, s így a behajtók olyan személytől követelték a tartozás kiegyenlítését, aki nem is tudott az ügyről.
A leggyakrabban hitelt nyújtó cégek: bankok, telefon-, közüzemi- és közlekedési vállalatok átlagosan éves bevételük 8-15 százalékát veszítik el a nem törlesztett adósságok miatt, amelyeknek csak töredékét tudják közvetlenül behajtani. Pongrác lászló, a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (MKÜISZ) egyik tagja, a Sigma Rt. vezérigazgatója elmondta: a hitelező vállalatok egy bizonyos nagyságrend felett hatékonyabban tudják az adósságokat behajtani, ha ezzel erre szakosodott cégeket bíznak meg. A szakmai szövetségbe belépett 16 cég évente mintegy 350-400 ezer üggyel foglalkozik, amelyek összesített értéke meghaladja az 50 milliárd forintot. Ugyanakkor problémát jelent, hogy jelenleg nincs olyan hatályos jogszabály, amely a követelésbehajtó cégek tevékenységét szabályozná. Ezt a problémát a piaci szereplők jelenleg úgy próbálják feloldani, hogy a hitelező cégek már a szerződéskötéskor tájékoztatják ügyfeleiket arról: tartozás esetén egy követeléskezelő céget bíznak meg a behajtással, amelynek a személyes adataikat is át fogják adni. Ugyanakkor a panaszok is jelzik, hogy ez nem jelent optimális megoldást -- fogalmazott a vezérigazgató.
Eltérőek a vélemények a probléma kezelését illetően: az adatvédelmi biztos a jelenlegi jogszabályok keretei között -- például a fizetési meghagyás gyakoribb alkalmazásával -- keresne megoldást. Ezzel ellentétes a követeléskezelő cégek álláspontja, szerintük a legszerencsésebb megoldást egy olyan szabályozás jelentené, amely a megfelelő adatvédelmi garanciák felállításával párhuzamosan egyértelműen jogszabályba foglalná annak a lehetőségét, hogy a követeléskezelő cégek hozzájuthassanak az adósok személyi adataihoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.