BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szorongó pedagógusok

A pedagógusok zárkózottabbak az átlagnál, kevésbé kezdeményezőképesek, és hajlamosabbak a szorongásra -- derül ki egy pszichológiai kutatásból. Az elkövetkező egy évben átfogó mentálhigiénés felmérés készül a pedagógusok lelkiállapotáról.

Az Oktatási Minisztérium, az ÁNTSZ budapesti szervezete és a Fővárosi Pedagógiai Központ által készülő felmérés lényege, hogy minél pontosabb képet kapjanak a pedagógusok mentálhigiénés állapotáról. Bagdy Emőke pszichológus, a Károli Gáspár Református Egyetem tanszékvezetője lapunknak elmondta: az elmúlt két évben két vizsgálatot is végeztek ebben a témakörben. Az első kutatásból -- melyben hatvannégy dél-dunántúli pedagógust kérdeztek meg -- kiderült: jóval az országos átlag alatt van a tanárok mentálhigiénés állapota; sokkal zárkózottabbak az átlagnál, kisebb kezdeményezőképességgel bírnak, és hajlamosabbak a szorongásra, mint a hasonló korú, de nem pedagógusi munkakörben dolgozó férfiak és nők. A professzor asszony szerint mindez elsősorban a tanárok speciális helyzetéből fakad: a pedagógusok saját hivatásuk áldozataivá válnak -- hétről hétre ugyanaz az órarend, ugyanaz a tananyag, kötött napi munkarend --, és annak ellenére, hogy hivatásukból adódóan odafigyelnek tanítványaik lelki rezdüléseire, nem fordítanak elegendő időt a saját és tanártársaik -- lelki -- problémáinak a kezelésére. A felmérést követően mind a hatvannégy padagógus részt vett egy 6x5 órás mentálhigiénés programban, melynek eredményeként ilyen jellegű mutatóik kivétel nélkül az országos átlag fölötti értéket jeleztek.
A második felmérést már olyan pedagógusok körében (százhúsz fő) végezték el, akik önmaguk kezdeményezték a mentálhigiénés problémák kezelésének lehetőségét. Az eredmény meglepő volt: a tanárok mentálhigiénés állapota jóval az országos átlag fölötti értéket mutatott. A professzor asszony a jelenséget Főnix-effektusnak nevezte el, azaz: önmagát gyógyítja az a tanár, aki nem csak felismeri saját lelki állapotának gyöngeségeit, de tenni is akar azok orvoslásáért.
Bagdy Emőke szerint a felmérések azt mutatják, hogy már a pedagógusképzés során több figyelmet kellene fordítani a mentálhigiénés problémák kezelésének gyakorlatára, lehetséges módozataira, amellyel a leendő tanárok nem csak azt tanulnák meg, hogyan kezeljék a tanulók lelki problémáit, de azt is elsajátíthatnák, miként kezeljék saját lelki gondjaikat. Egy 3x10 órás akkreditált mentálhigiénés tréning (pszichofitnesz, stressz- és konfliktuskezelés, kreativitásfejlesztés) jelenleg is a tanárok rendelkezésére áll, ami része a pedagógus-továbbképzési programnak. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják -- talán attól félve, hogy a pszichológiai tréning egyfajta megbélyegzés --, az iskolák egyelőre nem szívesen élnek ezzel a lehetőséggel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.