Elegük van a tanároknak abból, hogy két-három évente újra kell írni a dokumentumrendszert, és ezzel az előzőekbe fektetett alkotómunkájuk kárba vész -. mondta a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Borbáth Gábor. Az oktatási tárca 1998 őszén határozott a ket bevezetéséről, egy-két hónappal azután, hogy a Nemzeti alaptanterv (NAT) beindult -- felmenő rendszerben -- az általános és középiskolák három évfolyamában. A magyar állami közoktatás sajátosságaként ez év őszétől az iskolákban már három különféle tanterv szerint folyik a tanítás a különböző évfolyamokon: néhányban még az 1979-es hagyományos tanterv van érvényben, máshol már a NAT, míg az első, ötödik és kilencedik osztályban pedig a ket szerint kell folynia az oktatásnak.
A NAT megjelenésével sajnálatos módon nem csökkentek az iskolák között addig is meglévő színvonalkülönbségek, így felemásan érvényesült a minőségi oktatáshoz jutás esélye, valamint a NAT-ban megfogalmazott korszerű műveltségtartalmak is csak részlegesen jelentek meg az iskolai helyi tantervekben -- indokolta Kaposi József, az Oktatási Minisztérium munkatársa a kerettantervi szabályozás bevezetését. A ket alapján készülő helyi tanterveknek egyértelműbb feltételrendszer szerint alkalmazkodnak a központi elvárásokhoz; ezáltal jobban biztosítható a közoktatás rendszerszerű működése és az oktatás tartalmi korszerűsítése. A kerettantervi rendelet legalább 20-25 százalékos szabadságot ad az iskoláknak az egyedi pedagógiai szándékaik megvalósítására, az önálló arculat kialakítására, és ez a mérték különböző felmérések alapján megegyezik az iskolák többségének szándékával -- mondta Kaposi József, aki szerint a ket alkalmazásával kedvezően befolyásolhatja, "keretek között" tarthatja az iskolák egymás közötti -- egyébként kívánatos -- versenyt is, mely jótékony hatással lehet a tanulók terhelésének csökkentésére és a gyermekközpontú pedagógiai gyakorlat előtérbe kerülésére.
Felvethető az, hogy kellő idő állt-e az iskolák rendelkezésére a ket elkészítésére, mivel az oktatási tárca több, ehhez kapcsolódó dokumentum elkészítésével is késett -- mondta Borbáth Gábor. Ráadásul a több hónapos feladatért nem fizettek térítést pedagógusoknak, noha ma már az élet minden területén megszokott, hogy az elvégzett munkáért fizetség jár: úgy látszik, ez alól csak a tanárok kivételek -. mondta Borbáth Gábor.
Nagyon komoly munka volt az iskola kerettantervének elkészítése, tanáraink rengeteg időt és energiát öltek bele, ám köszöneten és meleg kézfogáson kívül semmit sem kaptak az oktatási kormányzattól -. mondta Pataki Mihály, a szolnoki Tisza-parti Gimnázium igazgatója, aki megjegyezte, hogy jövőre -- a felmenő rendszer miatt -- az újabb évfolyamok számára is ki kell dolgozniuk a tanmenetet.
Hatalmas munka, nagy próbatétel volt a tanárok számára a ket alapján a mintegy 1000 oldalas helyi tanterv elkészítése, ráadásul mindezt nagy rohammunkával kellett végezni a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt .- mondta lapunknak Nádasdi Tamás, a salgótarjáni Kodály Zoltán Általános Iskola igazgatója, aki szerint kérdés, hogy megérte-e. Néhány tantárgy -- például a földrajz -. szinte taníthatatlanná vált, mivel lényegében ugyanazt a tananyagot változatlan heti óraszámban, egy évvel rövidebb ideig kell leadni.
Semmi sem indokolta a kerettanterv bevezetését, hacsak az nem, hogy szétverjék az előző oktatási kormányzat és a NAT eredményeit -. mondta Horn Gábor, az SZDSZ oktatáspolitikusa, a Nemzeti alapterv egyik kidolgozója, aki szerint ezzel az 1970-es évek központi utasítási rendszere tér vissza. A ket visszalépés az informatikai képzés (csupán hetedik osztálytól lép be heti egy óra erejéig) és a nyelvoktatás terén -- jelentette ki Horn Gábor, aki hozzátette, hogy a kerettantervvel újabb generációnak vették el az esélyét a modernebb oktatástól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.