BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felborulhat a médiapiac

Az Országos Rádió és Televízió Testület jóváhagyásával akár radikálisan is átalakulhat a hazai rádiós, kisebb mértékben a televíziós piac, ha tovább tart egyes médiumok hálózatba szerveződése. A milliárdos koncessziót fizető társaságok nehezményezik a helyzetet, az ORTT azonban nem kifogásolja.

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) tegnap újólag jóváhagyta a regionális Juventus Rádió lényegében országossá válását azáltal, hogy hat helyi csatornával alkot hálózatot. Ladvánszky György ORTT-tag szerint ez felboríthatja a rádiós piacot.
A rádiók közt a Juventus és a Rádió 1, a tévék közül a 19 helyi csatornát egyesítő Hálózatos Televíziók (HT) Rt. lépett arra az útra, amelyen erőiket egyesítve növelik piaci súlyukat. A HT ráadásul -- az ORTT engedélye után -- már pénzt is kapott működéséhez, a napokban megítélt 198 millió forint akár 450 millióra is emelkedhet a médiatestület határozata értelmében.
Az ORTT hosszú ideig nem járult hozzá a hálózatos tervek megvalósításához, tavaly azonban mégis úgy döntött, engedélyezi a Juventus Rádiónak, hogy hat vidéki adóval szövetkezzen úgy, hogy naponta négy órán át e helyi csatornák átveszik az "anyarádió" adását. A Juventus e héttől juttatja el műsorát a kicsikhez műholdon. A hálózat lényegében országos rádióvá teszi az önmagában csak egy regionális frekvencián szóló Juventust.
Ehhez hasonló, de hálózatos engedélyhez nem kötött módszert választott a "mozaikos" terjeszkedés hazai úttörője, a Rádió 1. A budapesti helyi frekvenciát birtokló csatorna eddig nyolc, napokon belül két újabb láncszemmel bővítve szövögeti hálóját, a Juventusétól annyiban eltérően, hogy csak a zene, illetve a programkészítés elvei közösek, továbbá átvehetik a Rádió 1 nevet, de a műsor továbbra is helyben készül (ezért nem minősül a médiatörvény értelmében engedélyhez kötött hálózatnak).
Mindkét megoldásban közös azonban, hogy a kis rádiók megsokszorozhatják erejüket, a mentor csatorna központi reklámszervezéssel növeli a kereskedelmi bevételeket. Ezzel azonban a tavaly is stagnáló rádiós hirdetési piacon elsősorban az országos adók elől vihetnek el pénzt. Ezek a rádiók hét évre nyerték el a műsorszolgáltatás jogát, amelyért -- az inflációval évente növelve -- milliárdokat fizetnek.
Teljesen érthető a Juventus próbálkozása hatókörének növelése érdekében, de ez a médiatörvény kijátszása -- közölte György Gábor, a Sláger Rádió vezérigazgatója. Szerinte az egyenként gyenge helyi csatornák szövetkezését kívánta lehetővé tenni a parlament, nem pedig egy erős, regionális adó országossá válását. Utóbbi létrehozását szigorú feltételekhez (egyebek közt minimálisan hárommilliárd forint díj fizetéséhez) kötötte a törvény.
Ugodi Tibor, a Rádió 1 kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy egyelőre nem mérhető a szövetkezés hatása az évi hatmilliárdos rádiós piacra. Szerinte külföldi példákhoz hasonlóan elképzelhető, hogy a kínálat bővülése nem az országos rádiók rovására megy végbe, hanem újabb hirdetők jelennek meg az ilyen laza szerveződéseknél. A Rádió 1 köré szerveződő hálózat a tíz helyi adóval együtt sem fogja elérni az országos besorolás alsó küszöbét, az 50 százalék lefedettséget -- közölte még Ugodi. (A Juventusé saját bevallásuk szerint meghaladja a 60 százalékot.)
Az ORTT-ben, nem előterjesztésként, elhangzott már, hogy csökkenteni kellene -- akár 30 százalékkal -- a koncessziós díjakat, vagy megemelni a Juventusét. Egyelőre azonban a többségben nincs fogadókészség az aggodalmakra.
Az ORTT egy televíziós próbálkozást anyagilag is megsegített azután, hogy tavaly engedélyezte a hálózatosodást a HT Rt. számára. A napokban a működés feltételeinek megteremtéséhez odaítélt 198 millió forintot, további -- összesen 450 millióra emelkedő -- támogatás eshetőségével. A HT Rt. valószínűleg jó ideig nem zavarja meg az országos kereskedelmi tévék piacát, tavaly mindössze egymilliárd forint körüli reklámbevétellel számoltak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.