Felborulhat a médiapiac
Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) tegnap újólag jóváhagyta a regionális Juventus Rádió lényegében országossá válását azáltal, hogy hat helyi csatornával alkot hálózatot. Ladvánszky György ORTT-tag szerint ez felboríthatja a rádiós piacot.
A rádiók közt a Juventus és a Rádió 1, a tévék közül a 19 helyi csatornát egyesítő Hálózatos Televíziók (HT) Rt. lépett arra az útra, amelyen erőiket egyesítve növelik piaci súlyukat. A HT ráadásul -- az ORTT engedélye után -- már pénzt is kapott működéséhez, a napokban megítélt 198 millió forint akár 450 millióra is emelkedhet a médiatestület határozata értelmében.
Az ORTT hosszú ideig nem járult hozzá a hálózatos tervek megvalósításához, tavaly azonban mégis úgy döntött, engedélyezi a Juventus Rádiónak, hogy hat vidéki adóval szövetkezzen úgy, hogy naponta négy órán át e helyi csatornák átveszik az "anyarádió" adását. A Juventus e héttől juttatja el műsorát a kicsikhez műholdon. A hálózat lényegében országos rádióvá teszi az önmagában csak egy regionális frekvencián szóló Juventust.
Ehhez hasonló, de hálózatos engedélyhez nem kötött módszert választott a "mozaikos" terjeszkedés hazai úttörője, a Rádió 1. A budapesti helyi frekvenciát birtokló csatorna eddig nyolc, napokon belül két újabb láncszemmel bővítve szövögeti hálóját, a Juventusétól annyiban eltérően, hogy csak a zene, illetve a programkészítés elvei közösek, továbbá átvehetik a Rádió 1 nevet, de a műsor továbbra is helyben készül (ezért nem minősül a médiatörvény értelmében engedélyhez kötött hálózatnak).
Mindkét megoldásban közös azonban, hogy a kis rádiók megsokszorozhatják erejüket, a mentor csatorna központi reklámszervezéssel növeli a kereskedelmi bevételeket. Ezzel azonban a tavaly is stagnáló rádiós hirdetési piacon elsősorban az országos adók elől vihetnek el pénzt. Ezek a rádiók hét évre nyerték el a műsorszolgáltatás jogát, amelyért -- az inflációval évente növelve -- milliárdokat fizetnek.
Teljesen érthető a Juventus próbálkozása hatókörének növelése érdekében, de ez a médiatörvény kijátszása -- közölte György Gábor, a Sláger Rádió vezérigazgatója. Szerinte az egyenként gyenge helyi csatornák szövetkezését kívánta lehetővé tenni a parlament, nem pedig egy erős, regionális adó országossá válását. Utóbbi létrehozását szigorú feltételekhez (egyebek közt minimálisan hárommilliárd forint díj fizetéséhez) kötötte a törvény.
Ugodi Tibor, a Rádió 1 kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy egyelőre nem mérhető a szövetkezés hatása az évi hatmilliárdos rádiós piacra. Szerinte külföldi példákhoz hasonlóan elképzelhető, hogy a kínálat bővülése nem az országos rádiók rovására megy végbe, hanem újabb hirdetők jelennek meg az ilyen laza szerveződéseknél. A Rádió 1 köré szerveződő hálózat a tíz helyi adóval együtt sem fogja elérni az országos besorolás alsó küszöbét, az 50 százalék lefedettséget -- közölte még Ugodi. (A Juventusé saját bevallásuk szerint meghaladja a 60 százalékot.)
Az ORTT-ben, nem előterjesztésként, elhangzott már, hogy csökkenteni kellene -- akár 30 százalékkal -- a koncessziós díjakat, vagy megemelni a Juventusét. Egyelőre azonban a többségben nincs fogadókészség az aggodalmakra.
Az ORTT egy televíziós próbálkozást anyagilag is megsegített azután, hogy tavaly engedélyezte a hálózatosodást a HT Rt. számára. A napokban a működés feltételeinek megteremtéséhez odaítélt 198 millió forintot, további -- összesen 450 millióra emelkedő -- támogatás eshetőségével. A HT Rt. valószínűleg jó ideig nem zavarja meg az országos kereskedelmi tévék piacát, tavaly mindössze egymilliárd forint körüli reklámbevétellel számoltak.


