BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenáron repülni vágyók

Aki még viszonylag "olcsón" (800 ezer és 1,2 millió forint közötti áron) szeretne magának ún. A kategóriás (2500 kg alatti súlyú) repülőgép-vezetői engedélyt szerezni, az jól teszi, ha minél gyorsabban keres egy repülősiskolát, mert július elsejétől 50 százalékkal megemelik a kiképzés kötelező óraszámát.

A legolcsóbb 1000 kg alatti kisgéphez szükséges vezetői engedély eddig 800-850 ezer forintba került, júliustól viszont ugyanezért a jogosítványért már legkevesebb 1,25 millió forintot kell majd fizetni. Egy komolyabb, de még mindig az A kategóriába tartozó négyszemélyes légijármű-vezetéséhez szükséges iratok megszerzéséért pedig akár kétmillió forintot is elkérhetnek a repülősiskolák -- tudtuk meg Hajdú Károlytól. A Centro-Plane Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta azt is: amíg eddig 30 órát kellett a levegőben -- oktató mellett -- eltöltenie a repülni vágyóknak, addig a következő hónap elejétől már 45-öt kell kötelezően a magasban lenniük, amit továbbra is 1-1,5 órás vizsga pecsétel meg. Hajdú Károly elmondta azt is: csak az utóbbi két évben az általuk indított tanfolyamokon közel negyvenen szereztek repülőgép-vezetői képesítést.
Azok számára, akik hobbinak tekintik a repülést, és nem folytatnak kereskedelmi tevékenységet, nem igazán olcsó kedvtelés magasba szállni, hiszen egy repülőgép fenntartása abban az esetben is, ha a gép csak a hangárban áll -- a biztosítással, az üzemeltetőnek fizetett fix üzemben tartási, ápolási és a parkolási díjjal együtt --, legkevesebb egymillió forintba kerül éves szinten. (Magyarországon jelenleg 150-200 üzemeltető működik.)
A Légügyi és Repülőtéri Igazgatóság lajstroma szerint Magyarországon jelenleg 1500 repülőgép van, amelynek közel fele a vitorlázó és sárkányrepülőgépek sorába tartozik, a forgószárnyasok, más néven a helikopterek száma 200--250 között van. A leggyakoribb és egyben a legnagyobb népszerűségnek örvendő kisrepülőgép-típus -- hasonlóan más országokhoz -- hazánkban is a Cessna és annak különböző fajtái. Egy új, négyszemélyes Cessna--172-es egy SL--600-as Mercedes árába, 42 millió forintba kerül. Igaz, ugyanennek a típusnak a húszéves -- még repülésképes -- változata akár már egy Land Rover Discovery árfekvésében, 13-15 millió forintért is megvásárolható. A helikopterek még drágábbak, ezért sokkal kevesebb is van belőlük a magyar hangárakban: egy húszéves forgószárnyas is 40 millió forintba kerül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.