Hétfőn dönthetnek az F--16-osokról
Egyelőre nem tudni, milyen döntésre jut a nemzetbiztonsági kabinet, amelynek ülését Orbán Viktor miniszterelnök vezeti hétfőn. Nem kizárt -- erősítették meg a Világgazdaság információját illetékes helyen --, hogy először hivatalosan is elvetik a svéd (Gripen) és a török (F--16 C/D) ajánlatot, s a második menetben választanak az amerikai és a belga F--16 A/B-konstrukció közül.
A Gripen -- szinte bizonyosra vehető -- kihullásának legfőbb oka a nemzetközi alkalmazhatóság korlátozott volta a NATO-műveletekben. A török ajánlatot komolytalannak ítélték a döntés-előkészítők, mert a török légierő Magyarország által teljesíthetetlen feltételt szabott: az ankarai kormány pótolja a 24 F--16-ost a 2003--2004-es magyarországi rendszerbe állításig. (Új gépek esetében ez ráadásul eleve lehetetlen.)
Az amerikai és a belga ajánlat közti választási szándékhoz (a végső szó az Országgyűlésé) mindenképpen időt nyert a kormány azzal, hogy az Egyesült Államok november elsejéig meghosszabbította a rendelkezésünkre álló határidőt. Márpedig -- szinte teljesen azonos műszaki tartalom mellett -- a belga konstrukció -- megerősített információnk szerint -- mintegy 20 százalékkal, 50 milliárd forinttal olcsóbb az amerikaiénál, és hosszabb lenne a bérleti idő is (VG, 2001., szeptember 4.). Ráadásul nem lehetetlen, hogy az USA "utánamegy" a belgáknak a feltételekben, s ehhez is idő kell.
Az amerikaiakkal közös vegyes vállalatban készülő török F--16-osok magyarországi bérletéhez egyébként kész hozzájárulni Washington -- jelentette a Reuters a szintén brit Jane''s Defence Weeklyre (JDW) hivatkozva, s Ankara a magyar végfelhasználói nyilatkozatra vár. Erre azonban csak akkor kerül sor -- erősítette meg a JDW írásában foglaltakat egy hazai illetékes --, ha kiválasztották a szállítót. Hasonlóképpen -- nem egyesült államokbeli bérbeadó esetén -- az amerikai fegyverekhez is ekkor kérik meg az exportengedélyt.


