A legkedveltebb cég az Audi, a legismertebb a Mol -- egyebek mellett ez derül ki a Közgazdászhallgatók Nemzetközi Egyesületének (AIESEC) nemrégiben közzétett felméréséből, amely kétezer, javarészt közgazdasági tanulmányait befejező, nyelveket beszélő egyetemi és főiskolai hallgató véleményét tükrözi. A kedveltségi rangsorban elért helyezés összefügghet az ismertséggel, amit bizonyít, hogy e két lista első 15 helyezésén nagyjából ugyanazok a cégek osztoznak, így az Unilever, a Coca-Cola vagy a Philips Magyarország, illetve a három nagy távközlési vállalat. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy míg a McDonald''s az ismertségi sorrend 24. helyét foglalja el, a kedveltségi listán csak a 84-et.
Az országos felmérés választ ad arra a sok cég által fontosnak tartott kérdésre is, honnan informálódnak a friss diplomások a vállalatokról. E szerint 80 százalékuk újságokból, 71 százalékuk szaklapokból, 65 százalékuk személyes kapcsolatok révén, 62 százalékuk pedig az internet útján -- is -- szerzi értesüléseit.
Tévéreklámok révén a megkérdezettek alig több mint fele formálja véleményét, szakmai programok útján pedig harmaduk informálódik. Állásbörzén alig valamivel több mint egy százalékuk szerez be információkat az adott vállalatról. Az álláslehetőségeket is nagyjából ugyanezekből az információs forrásokból nyerik -- hasonló arányban.
A válaszadók 94 százaléka úgy látja, a munkahelyválasztáskor a fizetés a legfontosabb szempont. Sorrendben a jó munkakörülmények, az előrelépési, majd a tanulási lehetőség következik. A cég hírnevét, piaci pozícióját 44 százalékuk tartja fontosnak. Nagyjából ugyanolyan fontosnak tartják azt, hogy ugródeszkaként szolgáljon a cég, hogy magas követelményeket támasszon, illetve hogy az adott vállalat nemzetközi legyen. A diákok több mint negyede számára a munkahely kiválasztásakor lényeges szempont a földrajzi elhelyezkedés. Majdnem 9 százalékuk nem vállalna munkát a fővárosban, 27 százalékuk pedig a vidéki munkahelyre mond nemet.
Nem szakadnak el a realitásoktól a fizetési elvárások -- állapítja meg a tanulmány. A kérdőíveket kitöltő hallgatók átlagosan 145 240 forint havi bruttó jövedelemre számítanak, az első év végére pedig szeretnék elérni a 187 560 forintot. Az elemzés szerint a magasabb fizetési elvárást támasztók egyértelműen jobban figyelnek az internetre, mind az állás-, mind a céginformációk tekintetében.
A versenyszféra legkedveltebb területei közé egyértelműen a marketing, az értékesítés és a pénzügy, illetve számvitel tartozik; az összes válaszadó 40 százaléka szívesen választaná valamelyiket. A k+f, valamint a műszaki és informatikai területek azonban jóval kevésbé bizonyulnak népszerűnek. A diákok majdnem 90 százaléka külföldi tanulmányutak révén szeretné továbbképezni magát. Továbbtanulást valamivel több mint 60 százalékuk választana. Szakirodalomból alig 30 százalékuk szándékozik fejleszteni képességeit.
A megkérdezettek fele három-öt évet akar eltölteni első munkahelyén, 32 százalékuk pedig három évnél kevesebbet -- olvasható az AIESEC felmérésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.