- Az EU-csatlakozási tárgyalások során Magyarországnak tavaly sikerült ideiglenesen lezárnia a környezetvédelmi fejezetet, de milyen további elvárásokat kell teljesítenie a belépésig, illetve azt követően?
- A környezetvédelem területe sokáig az egyik legkritikusabb pont volt a csatlakozási tárgyalások során. Sokan már azt hitték, hogy ez lesz az a "tantárgy", amely miatt esetleg "osztályismétlésre" kényszerülhet Magyarország, s ezért is volt nagy siker, hogy - a korábbi elmarasztalások ellenére - 2001 júniusában sikerült ideiglenesen félretenni a fejezetet. Ugyanakkor a jogharmonizáció, az intézményfejlesztés és a beruházások területén további feladatok jelentkeznek, amelyek - hogy az elért tárgyalási pozíció tartható legyen - folyamatos intézkedéseket igényelnek a tárca részéről. Tudni kell, hogy az egyes fejezetek között a környezetvédelem az egyik leginkább jogszabályigényes terület, ugyanis az érdemi tárgyalások megkezdésekor, 1999 elején mintegy 270 olyan EU-jogszabály létezett, amelyeknek környezetvédelmi vonatkozása van. Ezen jogszabályok jelentős részének harmonizációja elkészült. Ez évi feladatot jelent még a géntechnológiáról szóló 1998. évi törvény módosítása, továbbá 11 kormányrendelet és miniszteri rendelet módosítása, illetve megalkotása. Emellett a jogharmonizáció folyamatos odafigyelést igényel, mivel az EU joganyaga állandóan változik. Jogász kollégáink kedvelt kifejezésével élve a célpont állandóan mozog.
- Mi a helyzet az intézményfejlesztéssel?
- Ezen a téren is van még mit tenni a teljes körű megfelelés érdekében. Elsősorban a tárcához tartozó területi szerveinket kell tovább erősítenünk, ugyanis a csatlakozást követően ezen intézmények feladatai jelentősen bővülni fognak, s az ennek teljesítését igazolni képes adatgyűjtés és információfeldolgozás is a területi szerveknél fog jelentkezni. AZ EU ajánlásai szerint további centralizációra lesz szükség a hatósági munkában. Erre jó példa a levegőminőség terén tavaly megkezdett és ez évben végrehajtott feladat és hatáskör-átcsoportosítás, amelynek keretében a levegőminőséggel kapcsolatos megfigyelési feladatok az ÁNTSZ-től átkerültek a KöM területi szerveihez. A megnövekedett feladatokhoz igazodóan, a KöM az elmúlt két év során - évente - 100-100 fővel növelhette létszámkeretét, ami a legújabb kori közigazgatásban példa nélküli dolog.
- Mekkora összegbe kerülhet Magyarországnak az EU-csatlakozás a környezetvédelem szemszögéből nézve?
- Mielőtt konkrét számokról beszélnénk, lényeges kiemelni, hogy a fejezet ideiglenes lezárása során kialakított (kialkudott) álláspontot a magyar kormány előzetesen határozatban hagyta jóvá. Ezt azért fontos naponta hangsúlyozni, mert a jelentkező feladatok - esetleges többletfeladatok - elvégzése, továbbá az azokhoz szükséges források biztosítása mindenképpen kormányzati szintű felelősséget jelent. A számok korrekt megértéséhez viszont azt is tudni kell, hogy a csatlakozási tárgyalásokat megelőzően - 1996-ban - országgyűlési jóváhagyással elkészült az 1997-2002. évekre vonatkozóan a nemzeti környezetvédelmi program (NKP), amely eredendően mintegy 920 milliárd forint értékben tartalmazott környezetvédelmi célú feladatokat az említett időtartamra.
Visszatérve a kérdésre, Magyarországnak - a már korábban elkészített számítások szerint - 2001-től kezdődően mintegy 1540 milliárd forintot kell az EU integrációval kapcsolatos intézkedésekre (jogharmonizáció, intézményfejlesztés, beruházások) fordítania. Ugyanakkor ez korántsem azt jelenti, hogy a csatlakozásig kell ezt az összeget a környezetvédelemre fordítani, mert a költségek egy jelentős része (így például a települési szennyvíz esetében) a belépést követően fog csupán jelentkezni. Ilyen szempontból mindenképp kedvező, hogy a tárgyalások során sikerült a közvélemény előtt már ismert négy területen (települési szennyvíztisztítás, csomagolóanyagok és csomagolóeszközök, nagyteljesítményű tüzelőberendezések, hulladékégetők) átmeneti mentességi igényünknek érvényt szereznünk.
- Mi adja a költségek legnagyobb hányadát?
- Értelemszerűen a beruházások, azonban pont ez az a terület, ahol a központi költségvetés mellett joggal lehet számítani a működőtőke bevonására is. Talán nem mindenki számára egyértelmű, de a központi költségvetésben a KöM fejezeti költségvetését lényegesen meghaladó mértékű, mintegy 160-180 milliárd forint előirányzat szerepel, amelynek a felhasználása egyértelműen környezetvédelmi célokhoz kapcsolható. Ez az összeg kiegészül az önkormányzati forrásokkal és a magánszféra beruházásaival is. (Ez utóbbira pozitív példa a Mátravidéki Erőmű tavaly végrehajtott 14 milliárd forint értékű - a levegőminőséget javító - beruházása).
- A többi tagjelölt országhoz képest Magyarország hogyan áll a támogatások felhasználását tekintve?
- Ha az ISPA-támogatás terhére elnyert projektek számát, valamint a rendelkezésre álló keretek lekötését nézzük, akkor egyértelmű, hogy hazánknak nincs min szégyenkeznie. Ezzel szemben kétségtelen problémát jelent, hogy egyre nehezebb - különösen a szennyvízkezelés területén - az ISPA-jogszabályban rögzített feltételeket kielégítő projekteket öszszeállítani, ugyanis az 5 millió eurós minimális összeghatár mellett egyre nehezebb az egy település - egy beruházási program elvárásnak megfelelni. Hulladékos tárgykörben a helyzet sokkal kedvezőbb. E projektek esetében ugyanis az EU elfogadta javaslatunkat, így beruházáskezdeményezéseinket a regionalitás elvén szervezhetjük meg. Ez jól harmonizál - az Országgyűlésnek tavaly ősszel benyújtott, de még nem tárgyalt - országos hulladékgazdálkodási tervben foglaltakkal is, amelyeknek értelmében a jelenleg fellelhető mintegy 2500, megfelelő műszaki védelem nélküli lerakót be kell zárni, s helyettük mintegy 100, korszerűen megépített hulladéklerakót kell üzemben tartani.
- A jelenleginél mennyivel nagyobb beruházási célú finanszírozásra lehet számítani az EU-csatlakozást követően a környezetvédelem terén?
- A belépést követően a kohé-ziós alap veszi át az ISPA szerepét, amely a folyamatban lévő beruházások finanszírozását is át fogja vállalni. Bár pontos összeget erre vonatkozóan még nem lehet mondani, de más, kohéziós alapot igénybe vevő tagállamok tapasztalatai alapján arra számítunk, hogy a jelenlegi összeg mintegy 6-8 szorosát lehet - és kell - lekötnünk a környezetvédelmi beruházások területén.
- Mi lesz a kisebb projektjavaslatok sorsa, amelyek nem érik el a kritikus 5 millió eurós értékhatárt?
- E projektek finanszírozása előreláthatólag a strukturális alapok terhére oldható meg. Ugyanakkor mindenképpen figyelembe kell venni, hogy az EU csak azon projektjavaslatokat hajlandó támogatni, amelyek az adott ország nemzeti fejlesztési tervében is szerepelnek. Ezért is indokolt a környezetvédelmi szempontok fokozott megjelenítése az NFT-ben, annál is inkább, mert - sokak véleménye szerint - a Széchenyi-tervből - indokolatlanul - hiányzik a környezetvédelmi terület egzakt megjelenítése.
Németh I. Gergely
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.