Sztárok és ászok nyara a hazai mozikban
Úgy tetszik, nemcsak az Egyesült Államokban vannak átalakulóban a mozizási szokások, hanem hazánkban is - igaz, ellenkező előjellel. A tengerentúlon először 2000-ben, majd tavaly is elmaradt a szokásos nyári boom. A mozik így az év egészében kiegyensúlyozottabb forgalmat produkáltak, a szezon elnyújtásával egy-egy film hosszabb ideig szerepelhetett a filmszínházak műsorán, tehát több idő maradt a bevételek megszerzésére is. Magyarországon viszont a forgalmazók tavaly első ízben nagy filmeket időzítettek a nyári időszakra, ekkor mutatták be például a Múmia 2-t és a Hannibalt. 2001-ben jelentősen nőtt hazánkban a mozibevételek és a látogatók száma.
Mint Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesülete titkára lapunknak elmondta: országos szinten 2001-ben 10,08 milliárd forint volt a jegybevétel, ez 29 százalékos növekedés 2000-hez képest (az átlagár 100 forinttal lett több, 637 forint). A látogatók száma 10 százalékkal emelkedett, s ez óriási ugrást jelent. Igaz, a budapesti mozinézők száma 7,899 millióról 8,422 millióra, tehát "csak" 5 százalékkal nőtt, s ez arra utal, hogy ekkorra erősödött meg a vidéki multiplexek hálózata. A tavalyi, egész éves forgalomnövekedés az idén is folytatódott: januártól május végéig 5 százalékkal többen vettek mozijegyet, mint egy évvel korábban, azonos időszakban. 2002 első öt hónapjában több mint három és fél millióan látogatták meg Budapest filmszínházait.
A mozizási szokások abból a szempontból is átalakulóban vannak, hogy míg a tengerentúlon néhány évvel ezelőtt általában az éves forgalom csaknem fele, körülbelül 40 százaléka jutott a legmelegebb hónapokra, 2000-ben a nyári forgalom ott 7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Talán mert arrafelé már nem újdonság a hűtött nézőterű mozi. Hazánkban viszont ellentétes tendencia érvényesült tavaly: míg korábban csak a legelszántabb filmbarátok üldögéltek a meleg vetítőkben, ma már üdítő másfél órát jelenthet a filmnézés, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy nálunk még nem terjedt el olyan mértékben az otthonokban és az irodákban a légkondicionálás.
Az idei nyáron is slágerfilmek emelhetik nálunk a nézőszámot, különösen a multiplex mozikban. A forgalmazók közönségvonzó filmeket tartogatnak a következő két hónapra, bár az előző időszakban is akadtak "nagyágyúk". Május sikere a Star Wars második része, A klónok támadása volt, amely már a bemutató utáni első héten 467 ezer nézőt hozott. A június "ásza" a Jégkorszak, amelyre a bemutatót követő első héten 77 ezren voltak kíváncsiak.
Menyhárt Gábor, a Corvin Budapest Filmpalota vezetője lapunknak elmondta, hogy az idei nyár filmszenzációja a Pókember lett volna, amely világszerte minden produkciót legyőzött. A film azonban Budapesten az első héten mindössze 47 ezer látogatót vonzott. Igaz, június 20-a és 26-a között 26 ezres heti nézőszámával már az első volt a budapesti filmes sikerlistán. Óriási eredmény, hogy hónapok óta folyamatosan megtalálható az első tíz között a Valami Amerika, Herendi Gábor első játékfilmje, amely a február 7-i bemutató óta csak a fővárosban 199 millió forintos jegybevételt produkált, s minden bizonnyal további népes közönséget vonz nyáron is.
Budapest legjobb kihasználtsággal büszkélkedő filmszínházába, a Corvin Budapest Filmpalotába az idén például májusban közel 70 ezren látogattak el, ezerrel többen, mint egy évvel korábban. A mozivezető szerint a nyár legnagyobb "dobása" várhatóan a Sötét zsaruk második része lesz, amely július 18-ától látható. A másik nagy sláger a Scooby-Doo című rajzfilm lehet, amely minden eddigi animációs produkciót maga mögé utasító nyitóbevétellel kezdett az amerikai mozikban. Az élő szereplős Hanna-Barbera film az első hétvégén több mint 50 millió dollárt produkált, jelenleg pedig a 200 milliós határt döngeti.
A hazai forgalmazók még sztárokat és sikereket ígérnek. Az InterCom Rt. július végén rukkol elő Mel Gibson új produkciójával (Katonák voltunk). A májusban alakult SPI International Magyarország olyan alkotást ajánl, mint Robert Altman új filmje, a szatirikus humorú Gosford Park. A UIP-Duna Film az év nyolcadik hónapját például az Asterix új részével kívánja erősíteni. (EE-TA)
Munkatársainktól