November 20-án kezdődik az idei Los Angeles-i Magyar Filmhét, amelyet az Új Budapest Filmstúdió, azaz Kántor László producer szervez. Amint Vezér Éva, a Magyar Filmunió igazgatója elmondta: mostanában olyan sok nemzetközi fesztiválon szerepeltek magyar filmek nagy sikerrel, hogy úgy gondolták: érdemes lenne ezeket az alkotásokat külön filmhéten is bemutatni. Így szerepel egyebek között a Chico, a Felhő a Gangesz felett, a Hídember, Az utolsó blues, a Valami Amerika. A nyitófilm a Hukkle, a legjobb külföldi film kategóriájában Oscar-díjra jelölt magyar mozidarab. A vetítésekre és a beszélgetésekre meghívták az ottani kritikusokat, vezető producereket, a forgalmazó cégek képviselőit, s elküldték a programokról szóló anyagokat a filmfőiskolákra is - ezekből Los Angelesben öt található.
A rendezvény házigazdája a tengerentúlon jól ismert színésznő, Gáti Kati. A filmhétre elutaznak a filmek rendezői és producerei, a vetítések mellett lehetőség lesz arra, hogy forgalmazókkal is találkozhassanak, tárgyalhassanak a magyar producerek. Természetesen mindegyik filmet angol felirattal vetítik - szerencsére a feliratozás most nem kerül külön pénzbe, mert fesztiválsikereket aratott alkotásokról van szó, így létezik mindegyikből angol feliratokkal ellátott változat. Inkább az jelentette a problémát - mondta el Vezér Éva -, hogy összeszedjék a kópiákat. Az érintett mozidarabok ugyanis mind valamilyen fesztiválról érkeznek és fesztiválra mennek tovább.
A filmhét költségvetéséről Kántor László elmondta: a tervezett 21 millió forint helyett csupán 17 millió áll rendelkezésre, így a szervezők csak a rendezőket tudják utaztatni, a producerek maguk fizetik az útiköltséget. Egyébként a 21 millió is rendkívül alacsony összeg, ha megnézzük, hogy a repülőjegyek egyenkénti, illeték nélküli 168 ezer forintos ára mellett szállítani kell a kópiákat, s bérleti díjat kell fizetni a Beverly Hills-i moziért. A Nemzeti Kulturális Alapprogram és a Magyar Mozgókép Közalapítvány 3-3 millió forintot adott, a Magyar Filmunió egy-, a Magyar Turizmus Rt. kétmilliót. Az AT&T telefontársaság 3000 dollárral segíti a fesztivált.
Sikerült kedvezményes árú szállást találniuk, így 150 helyett 99 dollárba kerül egy szoba. De sokat kóstálnak a hirdetések is, akkor is, ha kialkudott árakról van szó, nem az adott lapok szokásos tarifájáról. A tekintélyes Variety és a Hollywood Reporter hirdetései például 1200 dollárba kerülnek. A logó tervezése, a díszbemutatóra szóló meghívók, a 3500 példányban kinyomtatott program, az angol nyelvű, ezerpéldányos katalógus, a plakátok tervezési ára és nyomdaköltsége körülbelül 800 ezer forint. A Leammle Theatre mozibérlete 1,25 millió. A vám, a kópiaszállítás, a szervezés költségei körülbelül egymillió forintra rúgnak. A szervezők viszont remélik, hogy sikeres lesz ez a fesztivál, s esetleg a jövőben más tengerentúli városokban is tarthatnak magyar filmhetet. (EE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.