BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két év az önkéntes haderő létrehozásáig

A sorkatonaságnál nem drágább, ám lényegesen jobb képességekkel rendelkező védelmi struktúra kialakítását jelenti az önkéntes haderő létrehozása - a közvetett költségeket is figyelembe véve - a Honvédelmi Minisztérium (HM) szándékai szerint. A következő években a honvédségnek legalább évi 2-3 ezer új, szerződéses katonát kell felvenni.

A fegyverzet és a laktanyák korszerűsítése, a toborzótevékenység fokozása, valamint az ellátórendszer átalakítása és az őrzés-védelem részleges kiszervezése jellemzi az önkéntes haderő fokozatos megteremtését. A honvédelmi tárca tervei szerint 2005 közepén szerelnek le az utolsó sorkatonák a honvédségtől, s ekkortól kizárólag önkéntesek szolgálnak majd a haderőben. A tárca számításai szerint a hivatásos haderő megteremtése több évre elosztva mintegy 62 milliárd forint pluszköltséget jelent, ám ezzel párhuzamosan, részben a védelmi felülvizsgálattal összefüggésben, több helyen megtakarítások válnak lehetővé. Krizbai János, a HM humánpolitikai osztályának vezetője elmondta: a hadkötelezettség közvetett és közvetlen költségeit is figyelembe véve az önkéntes katonaság fenntartása társadalmi szinten nem kerül többe, mint a sorozotté, ugyanakkor a professzionális haderő sokkal magasabb képességekkel rendelkezik, ami akár a fegyveres erők létszámának csökkentését is lehetővé teszi. Közvetett tényező, hogy a sorozások megszüntetésével nem kell minden évben több ezer fiatalt, jelentős költséggel, alkalmassági vizsgálatnak alávetni, illetve kivonni őket a munkaerőpiacról, ami jelenleg mind makroszinten, mind az egyének nagy jelentős költséget jelent.

A professzionális haderő létrehozásának legfontosabb elemeként a szerződéses katonák létszámát a jelenlegi 7700-ról közel 15 ezer főre emelnék a haderő-átalakítás befejezésének időpontjára. Az idén mintegy 5 ezren jelentkeztek a honvédségbe, akik közül eddig valamivel több mint 1400 főt vettek fel. A NATO-felajánlásokban szereplő egységeknél 2006-ra teljes feltöltöttséget tűztek ki célul. Ahhoz, hogy a létszámnövelés ütemét tartani lehessen, a jövőben évente legalább kétezer fővel kell növelni a szerződéses állományban lévők számát.

Ennek érdekében a honvédség a megyei hadkiegészítő parancsnokságok bázisán egy országos toborzórendszert hozott létre. A honvédség az idén nyolc nagyszabású toborzórendezvényt tervezett, amelyből eddig hatot tartottak meg. Emellett a hadgyakorlatokra rendszeresen visznek nagyobb számú pályakezdő fiatalt a munkaügyi hivatalokkal együttműködve, míg a laktanyák minden évben nyílt napokat szerveznek a katonaélet bemutatása céljából.

A tervezett szerződéses létszám eléréséhez elengedhetetlen, hogy a katonák illetménye megfelelő vonzerőt jelentsen az érdeklődő fiataloknak. Jelenleg egy kezdő szerződéses katona bruttó 100-120 ezer forint illetményre számíthat, míg a frissen kinevezett tiszthelyettesek 120-140 ezer forintos bruttó illetményben részesülnek, amelyet különféle pótlékok egészítenek ki. A megfelelő előmeneteli lehetőség biztosítása érdekében a tiszthelyettesek a jövőben nem a civilek közül kerülnek ki, hanem a legjobb szerződéses katonákat léptetik elő ezekre a posztokra. Ez egyrészt motivációt jelent a szerződésesek számára, másfelől a haderő képességeit is javítja azáltal, hogy a legkiválóbbak kerülhetnek magasabb beosztásokba. Ezzel párhuzamosan a honvédség állományának szerkezetét is jelentősen át kívánják alakítani, elsősorban a tiszthelyettesek arányának növelésével. A nagyobb ütemű változások 2006-ig befejeződhetnek, 2010-re pedig teljesen beállhat a beosztások és rendfokozatok tervezett aránya.

A szerződéses katonák létszámának növeléséhez ugyancsak elengedhetetlen a megfelelő elhelyezési körülmények biztosítása, igaz, a laktanya-korszerűsítési program költségigénye még nem világos a honvédség kezelésében lévő ingatlanok számának tervezett csökkentése miatt. A hivatásos állomány lakhatási gondjainak enyhítését célzó lakásépítésre a HM a tavalyi 3,2 milliárdot követően az idén 3,7 milliárd forintot irányzott elő. A kiképzési költségek mindenesetre csökkenhetnek, mivel nincs szükség arra, hogy hathavonta széles tömegeket részesítsenek az alapkiképzésben. Az elkövetkező években a honvédség fegyverzetének korszerűsítésére is jelentős összegeket szánnak, ám a szakértők szerint ezt a hivatásos haderőre történő áttéréstől függetlenül is el kellene végezni.

Ugyancsak az önkéntes haderő megteremtésével függ össze, hogy a honvédség a jövőben, több más szolgáltatás mellett, az őrzés-védelmi feladatainak egy részét magánvállalkozásokra kívánja bízni. Ezt a legtöbb helyen jelenleg sorkatonákkal biztosítják, ám a jövőben a szerződéses állomány csak néhány kiemelt objektumban lát majd el őrzési feladatokat. Az egyes létesítmények kapcsán egyedi döntéseket hoznának, s ott, ahol az őrzést civil cégekre bízzák, közbeszerzési pályáztatással választják majd ki a szolgáltató céget.

A HM a közelmúltban már kötött egy megállapodást az In-Kal cégcsoporttal, ám ez elsősorban arra vonatkozik, hogy a cég segítséget nyújt a honvédségtől leszerelő szerződéses katonák visszailleszkedésében a civil munkaerőpiacra. A honvédség a következő években ugyan az egyik legnagyobb felvevő lesz a munkaerőpiacon, azonban annak ellenére, hogy az állományba vett katonákat minél tovább rendszerben kívánják tartani, az elkövetkező években a szerződéses állományból folyamatos lesz a kilépés is. A honvédség célja az, hogy a leszerelők a civil munkaerőpiacra versenyképes tudással léphessenek vissza, illetve felkészültségük magasabb szintű legyen, mint a belépéskor volt, s ehhez a toborzóirodák nyújtanak segítséget közvetítői tevékenységükkel, a munkaügyi hivatalokkal együttműködve. (NIG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.