Az elmúlt 5-7 évben jelentős változások következtek be a csatlakozó visegrádi államok bankrendszerében. A változások fő hajtóereje az állami tulajdonban lévő bankok átszervezése és értékesítése, a külföldi befektetések terjedése, valamint a banki szabályozásnak az uniós és a bázeli előírásoknak megfelelő átszabása volt. Mindezek eredményeképpen a visegrádi országokban a bankrendszer az egyike azon ágazatoknak, amelyekben a legelőrehaladottabb a magántulajdon térnyerése, s ahol lényegében EU-konform a szabályozás is.
A privatizáció következményeként jelenleg az állami tulajdon aránya a négy országban a bankrendszeren belül 10 százalék körül van, s ez a köztulajdon is alapvetően a speciális feladatokat ellátó bankokban jelenik meg. A privatizáció eredményezte azt is, hogy a bankrendszerben meghatározó a külföldi stratégiai befektetők részesedése: ma a banki eszközök 70-75 százalékát külföldi tulajdonosok ellenőrzik ezekben országokban.
A privatizáció és a külföldi tőke térnyerése erőteljes szerkezetváltással járt együtt: a banki hitelek szerkezete, minősége, feltételei gyökeresen eltérnek attól, ami az átalakulás kezdetén, vagy akár öt esztendővel ezelőtt tapasztalható volt. A privatizáció és a szerkezetváltás hozta magával azt az eredményt, hogy ma a banki eszközöknek csak alig 5 százaléka rossz minőségű. Igaz, ennek ára volt: a bankok konszolidálása jelentős - országoktól függően a GDP 10-25 százalékát kitevő - költségvetési kiadással párosult. A javulásban egyedül Csehország van lemaradva: az átalakulás lassabb üteme miatt ott a hiteleknek még mindig 20-25 százaléka tekinthető problémásnak.
A komoly változások ellenére a csatlakozó országok bankrendszerei nagymértékben elmaradnak az uniós tagállamok többségétől fejlettségüket, a nyújtott szolgáltatások minőségét és diverzifikáltságát, illetve versenyképességüket tekintve. Ezek alapján a tagállamok hitelintézeti szervezetéhez képest a visegrádi országok bankrendszereiben három jelentősebb eltérés mutatható ki.
A legfontosabb talán a pénzügyi közvetítés színvonalát, mélységét tükröző főbb mutatókban tetten érhető elmaradás. A bankrendszer bruttó hazai össztermeléshez viszonyított eszközállománya alig éri el az euróövezet átlagának harmadát, és jócskán elmarad attól a szinttől is, amellyel a spanyol és görög bankrendszerek csatlakoztak.
Hasonlóképpen tetemes lemaradás jellemzi a csatlakozó államokat a belföldi hitelállomány és a GDP arányát tekintve: a visegrádi országok és Szlovénia mutatójának átlaga az euróövezetének 40 százaléka. A legmagasabb mutatójú Szlovákia sem éri el az 1986-os spanyol ráta kétharmadát. A pénzügyi mélyülésben mutatkozó hátrány kihat a hitelezés minőségére, dinamikájára is.
A második jelentős eltérés a csatlakozó és a tagállamok között a bankrendszer dominanciájában mutatható ki. Bár a tagállamokra is a kontinentális, a bankrendszerre épülő pénzügyi rendszerek túlsúlya jellemző - szemben a tőkepiaci finanszírozást előtérbe helyező angolszász pénzügyi rendszerrel -, ez a túlsúly a csatlakozó államokban sokkal erőteljesebb, mint a jelenlegi tagállamoknál. A tőkepiacok a csatlakozó államokban sokkal fejletlenebbek, és ez kihat a pénzügyi közvetítőrendszer fejlődésére is.
Végezetül, a csatlakozó országok bankrendszere egyedülálló abban a tekintetben is, hogy fontos piaci szegmensek nem, vagy csak alig fejlődtek ki. Ilyennek tekinthető a kis- és középvállalatok hitelezése, a jelzálog-hitelezés, vagy - az elmúlt 2-3 évben bekövetkezett robbanásszerű fejlődés ellenére - a fogyasztási hitelek, amelyeknél a lemaradás a tagállamok szintjétől meghaladja a bankrendszer átlagos elmaradását.
Az elmúlt évtizedben, egy hosszabb liberalizációs hullám végső akkordjaként, az Európai Unió az utolsó - a szabad tőkeáramlást és a pénzügyi szolgáltatások áramlását korlátozó - sorompók lebontásával átszabta pénzügyi piacai arculatát. Ez a folyamat egyre erősödő nemzetközi versenyhez, költségcsökkentési, hatékonysági harchoz vezetett a bankok közt.
A csatlakozás előtt a közép-európai országokban előtérbe kerültek a bankszektor sokkmentes integrációjához elengedhetetlen feladatok: vagyis a bank- és pénzügyi szektor szerkezetváltása, a felügyeleti rendszerek harmonizációja, pénzügyi és piaci infrastruktúra fejlesztése, az adózási rendszerek, a törvényhozás és a jogrend harmonizációja.
A visegrádi államok mára már túljutottak a tőkeforgalmi akadályok lebontásán, és a prudenciális követelményrendszerek az EU-standardoknak megfelelően működnek, így maga a csatlakozás nem fog komoly változásokat eredményezni a pénzügyi rendszerek szabályozásában. Ugyanakkor még mindig vannak megoldásra váró feladatok. Rövid távon foglalkozni kell a szabad tőkeáramlások előtt fennálló akadályokkal és a közös piacon való működéshez szükséges technológiai fejlesztésekkel. Tisztázni kell azt is, hogy milyen körülmények közt lehet a visegrádi országok bankrendszere versenyképes az unióban, s hogy milyen hatással lehet az euró majdani bevezetése az intézményrendszerre.
Helyenként a felügyeleti rendszerek is fejlesztésre szorulnak. Csehországban a felügyeletek kissé elmaradottak mind a jogi megalapozottságot, mind a kényszerítő erőt illetően. Az is megesik, hogy a pénzügyi szféra nem minden területén képesek e szervek érdemleges beavatkozásra. Ezen hiányosságok felszámolása mellett várhatóan a felügyeleti szervek közti együttműködés is erősödni fog nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt.
A csatlakozóknak kötelező az EMU-tagság felé közeledni, ami a maastrichti kritériumrendszernek való megfelelést, az EU-árfolyamszabályainak átvételét (ERM II), illetve a monetáris politika függetlenségének feladását jelenti. Így valószínűleg komoly erőfeszítéseket tesznek majd a csatlakozó országok a konvergenciakritériumok teljesítésére.
A monetáris stabilitás várhatóan alacsonyabb kamatlábakhoz és szűkebb árrésekhez vezet. Ez egyrészt javulást eredményez a hitelelbírálásban, ami mérsékelheti a rossz hitelek arányát. Másrészt a kieső bevételeket valamilyen módon pótolni kell, aminek útja a hatékonyság javítása.
Mivel az EKB koordinálja a nemzeti monetáris politikákat (különösen az EMU-ban, ám EMU-tagság nélkül is szűkül a monetáris politika mozgástere), ezért az egyes országokban megjelenő politikai sokkok várhatóan kisebb hatást gyakorolnak majd a bankrendszerre. Az uniós csatlakozással - az importált stabilitás következtében - a külföldi közvetlen tőkebeáramlás tovább nőhet, ezzel gyorsítva a gazdasági fejlődést, ami pozitívan hat vissza a bankrendszerre is.
Az EU-csatlakozás erőteljes lökést ad a határokon átnyúló versenynek, ami hatékonysági előnyöket eredményezhet. Az erősebb verseny, a csökkenő szolgáltatásárak további modernizációt és technológiai fejlesztéseket kényszerítenek ki. A csatlakozást követően mérséklődhetnek az árfolyam- és az országspecifikus kockázatok is, ami további lendületet ad a tőkebeáramlásnak. A csatlakozás nyomán a bankok számára könnyebbé válik a készpénzállomány-menedzsment és a tőkéhez jutás.
A (régi) bázeli kritériumrendszer alkalmazása magasabb fokú hatékonyságot és gyorsan növekvő bankszektort eredményezett az EU-ban. A szűkebb árrések révén kieső bevételek kompenzációja hatékonyabb, jobban képzett munkaerővel, technológiafejlesztésekkel, illetve új, olcsó értékesítési csatornák alkalmazásával volt lehetséges. Ezen tényezők mára már teljeskörűen jelen vannak a visegrádi országokban is. Habár a jogszabályi harmonizáció lényegében már lezajlott, az újabb EU-szabályozás átvétele folyamatos. Így például most a Bázel II. kritériumrendszer ró új feladatokat a visegrádi országok bankjaira.
A növekvő verseny, az egységes valuta összeolvadásokat és kivásárlásokat kényszeríthet ki európai szinten. Ezzel párhuzamosan a visegrádi országokban újabb befektetők aligha várhatók, ugyanis a verseny erős, a koncentráció nagy, illetve az új banki infrastruktúra kiépítése költséges. Összeolvadási vagy kivásárlási tevékenység csak akkor várható, ha ez az anyavállalatok szintjén történik. Érdekes hatás lehet, hogy a csatlakozás után a bankszektor külföldi anyavállalatainak lehetősége lesz a visegrádi államokban tulajdonolt bankjaikat az anyavállalat fióküzleteivé transzformálni. Ezzel a lépéssel lehetővé válik, hogy több hitelt nyújtsanak, mivel a hitelezés alapja ebben az esetben az anyaintézmény tőkéje.
Ha az EU bankszektorára jellemző nagy koncentráció - amely a visegrádi országokba is begyűrűzött - tovább növekszik, pénzügyi oligopóliumok alakulhatnak ki. A költségek csökkentésének lehetőségei is ebbe az irányba hatnak. A ma még erős verseny részben technológiai fejlesztésekben csapódik le, ez a nagyobb, tőkeerősebb bankoknak kedvez. A "nagyok" a bér- és egyéb működési költségeket tekintve is könnyebben csökkentik költségeiket. A határon átívelő tranzakciók adta előnyök is jobban kiaknázhatók számukra, amihez hozzájárul az is, hogy nagyobb tőkeerejük miatt könnyebben folytathatnak európai szintű marketinget.
A visegrádi országokban a pénzügyi rendszer mélysége jócskán elmarad az EU adataitól. Ebből, és a korábban csatlakozók tapasztalataiból következik, hogy a bankrendszer szerepe nőni fog.
Az unióstól elmaradó lakossági eladósodás szintén gyors növekedést ígér. S ez a tény csak részben magyarázható a gazdasági lemaradással. A bankok gyakorta túl likvidek, a cseh hitelintézetek például lényegesen több betétet gyűjtenek, mint amennyit ki tudnak hitelezni.
A lakossági eladósodás az utóbbi években már növekedésnek indult a csökkenő kamatlábak, a kisebb és kevésbé változékony infláció és az olcsó lakáshitelek hatására. Az EU-csatlakozás lassú kiegyenlítődéssel jár az ingatlanárakban, ami tovább növeli majd a hitelezési lehetőségeket. Feltehetően tovább nő a sokáig elhanyagolt kis- és középvállalati (kkv) szféra hitelállománya is, némi lökést adva ezeknek a vállalatoknak a fejlesztéshez.
Elsősorban Cseh- és Lengyelországban jellemző, de megjelenik Magyarországon és Szlovákiában is, hogy sokszor csak nagyvállalatok számára elérhetők a finanszírozási források. A problémát általában a gyenge hitelelbírálási technikák, a nem megfelelő csődszabályozás, illetve a kkv-k alultőkésítettsége jelentik. A csatlakozás, illetve később az árfolyammozgások megszűnése pozitívan fogja érinteni az uniós külkereskedelem volumenét. Ez feltehetően növekvő keresletet fog kiváltani a banktermékek iránt is.
Az erősödő verseny egyik hatása a költségkímélő értékesítési csatornák felkutatása és alkalmazása. Az internetes és telefonos bankügylet-bonyolítási kedv már növekedésnek indult a visegrádi államokban is, miközben a fiókhálózat bővülése lassul. A hitelintézetek a bankfiókok igénybevételének növekvő díjaival is igyekeznek az új irányba orientálni az ügyfeleket.
A bankrendszerek átalakulásával a költségcsökkentési kényszer a munkaerő egy részének elbocsátásával járt. Ezzel együtt viszont a szektorban dolgozó munkaerő képzettsége és életszínvonala nagyban javult. Azt várhatjuk, hogy a közös piachoz való csatlakozás hatására az átlagnál amúgy is jóval magasabb bérszint nem fog olyan ütemben nőni, mint a többi ágazatban, s további racionalizálásra is sor kerül.
Csökkentheti a szektor alkalmazottainak számát az is, hogy a régióban szép számmal működő takarékszövetkezetek jó része képtelen lesz teljesíteni néhány EU-ban előírt mutatót, így például a tőkeminimumot. E cégeket vagy felszámolják, vagy - leépítéseket hozó - fúziók és felvásárlások révén maradnak életben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.