A telekommunikációs ágazat jelentőségét mutatja, hogy részesedése valamennyi visegrádi országban eléri a GDP 3 százalékát. Így Magyarországon a bruttó hazai össztermék 3-3,3 százalékát adja, a volumenmutatók pedig a gazdasági átlagnál magasabb, 5-7 százalékos növekedést jeleztek az elmúlt években. A növekvő szerep megmutatkozik a beruházásoknál is: az elmúlt években az itthoni fejlesztések 5 százaléka kapcsolódott a telekommunikációs és információtechnológiai szektorhoz.
A Cseh Köztársaságban a szektor teljesítménye megközelíti a 2,1 milliárd eurót, ami azt jelenti, hogy a GDP-nek körülbelül a 3 százaléka ennek az ágazatnak köszönhető. Lengyelországban ennél valamivel nagyobb a szektor szerepe, hiszen a GDP 4,4 százalékát termeli meg, míg Szlovákiában ugyanez 3,3 százalék körül van.
Az ágazat jelentőségéhez hasonlóan a négy ország közös jellemzője a telekommunikációs szektor szabályozása. Mindenütt létezik egy központi szabályozóhatóság, amely a szabadpiaci mechanizmust ellenőrzi. Napjainkban ezek a hatóságok közel sem függetlenek, s hatáskörük is meglehetősen szűk. Magyarországon a szabályozási keretek sok tekintetben megfelelnek az EU-szabványoknak, ugyanakkor a felügyelet érdekérvényesítési lehetősége korlátozott, és nagymértékben függ a magyar telekommunikációs ágazat lobbierejétől. Bár a Hírközlési Felügyelet működésében és pénzügyileg egyaránt független az államtól, ez a függetlenség a gyakorlatban nem teljes körben valósul meg.
A cseh szabályozási felügyelet még a formális függetlenségtől is távolabb áll. Elnökét a kormány nevezi ki, működését az állami költségvetés finanszírozza. Ez utóbbi mind a négy országban közös probléma, és ellentétes a közösségi joggal, illetve a politikai befolyás révén sebezhetővé teszi a szervezeteket.
Szlovákiában az ágazat bizonyos tevékenységeit szabályozó távközlési törvény komoly hiányossága, hogy nem tartalmaz egyértelmű jogi rendelkezéseket. Hiányzik az útmutatás azoknak az új piaci szereplőkkel kapcsolatos gyakorlati alkalmazásához is, s nincs iránymutatás arra sem, hogy a szabályozótestület hogyan tud időben beavatkozni és hatékonyan megoldani vitás kérdéseket.
Lengyelországban ennél is komolyabb probléma merül fel. A liberalizáció szempontjából tíz esztendő elveszett, mivel a tényleges szabályozási lépéseket - a domináns vezetékes szolgáltató pozíciójának megőrzése érdekében - leállították. A lengyel kormány tavaly alkotta meg az új, EU-szabályokkal harmonizáló rendelkezéseket, amelyeket többszöri halasztás után vezettek csak be.
A vezetékes szektor helyzete nemcsak a visegrádi országokban hasonló, hanem az Európai Unióban is. A vezető szerepet a korábbi állami tulajdonú monopolvállalat tölti be, amelynek kiépült hálózata és viszonylag stabil ügyfélköre van. Ezekkel az előnyökkel bármilyen kihívásnak meg tud felelni, amely a hagyományos telefonpiacon a lehetséges versenytársak részéről érheti, vagyis nagyon nehéz versenyhelyzetet teremteni. Ez az oka annak, hogy a domináns szolgáltatók meg tudják őrizni helyzetüket. Részesedésük a piacon eléri az 50 százalékot is.
A domináns szolgáltatók tartják vezető helyzetüket a visegrádi országokban is, köszönhetően lobbierejüknek és a korábban említett, esetenként nem kellően versenybarát szabályozásnak. A szolgáltatók mindegyikét legalább részben privatizálták az elmúlt évtizedben, így az állami tulajdon mellett mindenütt jelen van egy stratégiai befektető is. A magyar állam például már 1993-ban eladta tulajdonrészét a Matávban, így a Deutsche Telekom (DT) vált a fő részvényessé. A DT a szlovák domináns szolgáltatónak, a Slovak Telecomnak a stratégiai tulajdonosa is.
A 70-80 százalékos lefedettség mellett gyakorlatilag nincsenek új ügyfelek a hagyományos beszédátviteli szolgáltatási szektorban, ezért az új vállalatok az olyan piaci réseket próbálják megtalálni, mint például az adatátvitel és a vállalati szolgáltatások. Így a hagyományos vezetékes hálózati piacon az egész régióban csak egy valódi versenytárs volt, a Vivendi, amelyet azonban az anyavállalat problémái miatt egy az AIG és a GMT által alkotott konzorcium megvásárolt. A domináns szolgáltatók és a Vivendi komplexebb szolgáltatásokat kínálnak a telefonálástól az adatátviteli szolgáltatásokig.
A cseh piacon például az alternatív szolgáltatók bevételeinek 80 százaléka a vállalatoknak nyújtott szolgáltatásokból származik, és csak egyötöd részt tesznek ki a lakossági piac adta bevételek. A többi visegrádi országban is hasonló tendencia érvényesül.
A visegrádi országokat a piacok befejezetlen liberalizációja jellemzi. Csehországban ebben az évben az előfizetői hurokrendszer önálló értékesítése várható, ám mivel az alternatív szolgáltatókat rendszerint nem érdeklik az előfizetői hurkok, a verseny nem fog erősödni. A szlovák telekommunikációs piacot csak 2003 elején liberalizálták.
Magyarországon a liberalizáció már befejeződött, de a lakossági vonalaspiac kisebb változásokon megy majd keresztül. Verseny csak a távolsági és a nemzetközi hívások szegmensében várható.
Lengyelország ebből a szempontból különleges eset. A piac egyes szegmenseit liberalizálták (legutóbb 2003. január elsején a nemzetközi távközlési szolgáltatásokat), míg a kínálati oldalon jelentős fellendülést lehetett tapasztalni. 63 független szolgáltató kapott szolgáltatási engedélyt, s 2003 végén az alternatív szolgáltatók a piac 12 százalékát birtokolták. Szakértők arra számítanak, hogy a lengyel domináns szolgáltató, a Polska Telefonia SA elveszíti a nemzetközi hívási piacának 40 százalékát. A lengyel piac jellemzője a gyengén fejlett infrastruktúra is, ezért nagy igény van befektetésekre, különösen vidéken és a kisvárosokban, ám egyik szolgáltató sem képes felvállalni a magas terheket. A sikeres megoldás kulcsa az állam részvétele lehet.
A mobiltelefon-szolgáltatás a fejlett országokban is az utóbbi évtized terméke, így régiónkban az ágazat fejlődése már eleve valódi versenyt hozott. Mindegyik visegrádi országban két-három szolgáltató működik, s szakértő szerint többre nincs is szükség. A négy vizsgált ország mobilpiacain a legnagyobb előfizetők a domináns vezetékes szolgáltatók kezében vannak, és azok portfóliójának legfontosabb, legjövedelmezőbb részei.
Közös jellemző az is, hogy a kínálati oldal fokozatosan fejlődött ki. Az első megjelenő vállalat általában a domináns szolgáltató leányvállalata volt, a fő versenytárs valamivel később kezdte meg működését. A harmadik és legkisebb versenytárs általában az ezredforduló környékén kapcsolódott be az ágazatba.
A körülbelül 1,1 milliárd eurós cseh piacon az Eurotel jelentkezett elsőként, amely 1992-ben kezdte működését, és jelenleg Csehország első számú szolgáltatója. Ezt követte a Radiomobil, amely 1996-ban indult, míg a Cesky Mobil 2000-ben kezdte ajánlani szolgáltatásait.
A mobilpenetráció tavaly elérte a 82 százalékot, szemben a 2002-es 76 százalékkal. Ez a második legmagasabb volt a tagjelölt országok között. A két legnagyobb szolgáltató (az Eurotel és a Radiomobil) UMTS-engedélyeket is kapott. A harmadik generációs szolgáltatások elindításának határidejét 2005-re tűzték ki.
A lengyelek körülbelül 45 százaléka használ mobiltelefon-szolgáltatást. Becslések szerint 2002 végén a vezetékes vonalak száma 11 millió 968 ezerre nőtt, míg a mobil-előfizetők száma elérte a 13,98 milliót. Feltételezhető, hogy 2004 végére a mobiltelefon-penetráció 50 százalék környékére nő, a vezetékes telefoné pedig eléri 35 százalékot. A Polska Telefonia Cyfrowa körülbelül 4,91 millió előfizetővel a piacvezető, a második helyen a Polkomtel áll 4,5 millió előfizetővel, a harmadik pedig a Centertel 4,48 millió előfizetővel. A piac teljes telítettségét 70 százalékos penetrációnál érheti el, ami 2007-2008-ban következhet be.
Magyarország piacvezetője a Matáv tulajdonában lévő Westel 49,4 százalékos piaci részesedéssel, őt a Pannon GSM követi 38,1 százalékkal, a harmadik helyen álló Vodafone pedig 12,5 százalékkal dicsekedhet. A Vodafone várhatóan 2005-ig növeli piaci részesedését, de ez nem fogja befolyásolni a jelenlegi piaci helyzetet; változatlanul a harmadik helyen marad. Tavaly a piaci penetráció elérte a 70 százalékot, az elkövetkező öt évben pedig előreláthatólag meghaladja a 85 százalékot is. Az UMTS-engedélyeket még nem adták ki, de várhatóan ez a három vállalat száll majd ringbe a licencekért.
Szlovákiában a GSM-szolgáltatást 1997 óta két szolgáltató nyújtja. Az egyik, a vezetékes piacvezető Slovak Telecom 51 százalékos tulajdonában lévő Eurotel Bratislava, 1991-ben kezdte szolgáltatását NMT 450-nel, s ma 45 százalékos részesedést mondhat magáénak (másik tulajdonosa az Atlantic West BV). Versenytársa a 1997 óta működő, 55 százalékos piaci részesedésű Orange, amely 64 százalékban a France Telecom, 36 százalékban a Szlovák Köztársaság tulajdona. Januárban a mobilpenetráció elérte az 54 százalékot, s folyamatosan növekszik.
A régió mobilpiacát magasan fejlett szolgáltatások jellemzik. A mobilcégek minden vizsgált országban a legmagasabb színvonalon működnek, rendkívül modern szolgáltatásaik és GSM-rendszerük van. Miután az országok mobilpenetrációja már igen magas, az EU-csatlakozás után sem várható új szereplők megjelenése a piacon. A mobilszolgáltatók a GSM-rendszert használják, az UMTS-szolgáltatások nem indulnak el 2005 előtt, amely összhangban van a nyugat-európai helyzettel. Erre a szolgáltatásra az engedélyeket csak Csehországban adták ki, Magyarország - Lengyelországhoz és Szlovákiához hasonlóan - az elkövetkező egy-két évben tervezi ezt. Hosszabb távon úgy tűnik, hogy a stagnáló vezetékes kommunikáció tartósan háttérbe szorul, míg a mobilmegoldások néhány évig még komoly növekedést mutathatnak.
Miközben a visegrádi országok a mobilkommunikációban világszínvonalon működnek, az internetszolgáltatásnál nagyfokú hiányosságok vannak. Sem az infrastruktúra, sem a kereslet nem elegendő egy jól működő piachoz. A viszonylag alacsony életszínvonal miatt a visegrádi országokban a kereslet nagyon alacsony. Ráadásul a szolgáltatók árai máris elérik az európai szintet, míg a helyi bér- és életszínvonal messze elmarad attól.
A magyar internetpiac valószínűleg számottevő fejlődésen megy keresztül az elkövetkező években, különösen a csatlakozás után. 2003-ban a háztartások alig egynegyede rendelkezett világháló-hozzáféréssel, s csupán minden huszadik használt szélessávú kapcsolatot, amely meglehetősen alacsony arány.
A szektor feltételezett növekedése teljes mértékben átalakíthatja a piaci részesedéseket, miközben a Matáv feltételezhetően megtartja a járulékos infrastruktúra feletti dominanciáját. Az Axelero, a Matáv internetszolgáltatója 43 százalékos részesedéssel bír a hagyományos telefonos csatlakozásoknál. Ez éppen így van az EU-ban is, ahol a domináns szolgáltatók erőteljes helyzetben vannak az internetszolgáltatási piacon is. A kulcskérdés napjainkban az, hogy a versenytársak közül mely cég lesz képes 10 százaléknál magasabb piaci részesedést elérni, és azt stabilizálni.
Szinte teljesen hasonló a helyzet Csehországban is. Bár gyorsan növekszik azoknak a száma, akiknek már van internet-hozzáférésük (2000-ben 418,5 ezren, 2001-ben 1,26 millióan böngészhettek), az árak még mindig magasak és a penetráció messze az EU értékei alatt van.
Szlovákiában például a penetráció mintegy 15 százalékos, amely még mindig alacsony ugyan, de mégis magasabb, mint például Magyarországon. A fő probléma az árszint, hiszen az elmúlt három évben az internetkapcsolat ára folyamatosan nőtt, míg Európában ellenkező trendet lehetett tapasztalni. Technikai elmaradás is jellemző, jól mutatja ezt Szlovákia példája: ez az ország volt az utolsó a csatlakozók közül, ahol a nagysebességű internet-hozzáférés megvásárolhatóvá vált. A versenyhivatal ugyanis leállíttatta a domináns szolgáltató ADSL-projektjeit, a kábelhálózaton keresztül történő internet-hozzáférés pedig még csak előkészületben van.
Lengyelországban minden tizedik ember használja az internetet: a szörfölők száma 3,6 millióról tavaly 5,2 millióra emelkedett. Amíg az árak a jelenlegi szinten maradnak - megközelítve a finn és a francia árakat -, erőteljes fejlődés nem várható.
Az EU-ban az internetpenetráció jóval magasabb, mint a visegrádi országokban. Az unió háztartásainak 40 százalékának van internetkapcsolata, köszönhetően a 2000-ben útjára indult eEurope-tervnek is, amelynek révén 2001-2002-ben a penetráció 18 százalékról 40 százalékra nőtt. Az egyetlen ország, amelyben ez az érték nem éri el a 30 százalékot, Görögország, ahol a piac későn nyílt meg.
Ahhoz, hogy az EU-hoz felzárkózzon, mind a négy visegrádi ország megpróbálta az eEurope-tervet átvenni, elindítva saját nemzeti terveiket; ilyen például az eEurope Hungary. Ezek a tervek megkísérlik befolyásolni a piac keresleti és kínálati oldalát egyaránt, az árak csökkentése és a kereslet növelése érdekében.
Magyarországon a kormány által hozott rövid távú intézkedések között a lakossági internetpenetráció növelése központi helyen szerepel. A hatás ugyan még nem számszerűsíthető egyértelműen, de a nyugat-európai szint elérése a jelenlegi feltételek mellett lehetetlennek tűnik. Hátráltatja ezt a nem megfelelő infrastruktúra, a szabályozási keretek hiánya és a családi jövedelmekhez képest magas költségek. Az a tény is nehezíti a helyzetet, hogy az eEurope 18 százalékos szintről indult, amely már eleve jóval meghaladja a visegrádi országok 10 százalékos szintjét. Szakértők azt remélik, hogy a csatlakozás utáni időszakban megerősödik a verseny, és ez az összekapcsolási díjak csökkenéséhez vezet.
Nem várható ugyanakkor változás a lakossági vezetékespiacon, ahol a hagyományosan domináns szolgáltatók megőrzik piacvezető szerepüket. Az új európai tőke megjelenésére inkább portfólióbefektetések formájában lehet számítani, semmint új szolgáltatók megjelenésével. Az adatátviteli, valamint a hagyományos és a nemzetközi hívások piacán továbbra is nagyon erőteljes verseny várható, amely hozhat új piaci szereplőket, illetve a jelenlegi szolgáltatók megerősödéséhez is vezethet. Így a következő 6-8 esztendőben a régió telekommunikációs piacain, a díjak csökkenésén és a jövedelmek emelkedésén keresztül, a kereslet nagymértékű növekedésére számíthatunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.