Semmiféleképpen sem lehet fegyelmezettnek nevezni a jövő évi büdzsét a határidőre elkészített törvényjavaslat alapján, amelynek első példányát Veres János pénzügyminiszter pénteken adta át Szili Katalinnak, az Országgyűlés elnökének. Jól mutatja ezt a kiadások és bevételek s így a deficit tervezett alakulása: az idei előirányzathoz képest az államháztartás - pénzforgalmi módszertan szerint számba vett - kiadásai jövőre 7,3, míg a bevételek csupán 3,6 százalékkal emelkednek, ennek eredményeként pedig a hiány az ez évre prognosztizált 1080 milliárdról 1583 milliárd forintra növekszik. Igaz, az uniós vállalások teljesítésének megítélése és az eurócsatlakozás szempontjából releváns mutató, az eredményszemléletű GDP-arányos deficit némiképp csökkenhet: a 2005. évi 7,4 százalékról a kabinet tervei szerint 6,1 százalékra, ugyanakkor lapunk számításai szerint elképzelhető, hogy akár még magasabb deficit képződik jövőre.
A költségvetési törvényjavaslat - amelynek az általános vitáját az elképzelések szerint október 28-án kezdik, a zárószavazásra pedig december 19-én kerülhet sor - négyszázalékos gazdasági növekedéssel és kétszázalékos inflációval számol. A tervek szerint némiképp csökkenhet az elvonás: a GDP 42,9 százalékáról 42,2 százalékára rúghat a jövedelemcentralizáció mértéke, míg az állami újraelosztás aránya két százalékponttal, 48,3 százalékra mérséklődhet.
Veres a prioritások között a magasabb nyugdíjakat, az igazságosabb családtámogatást, a kisebb adókat, az autópálya-építések folytatását, valamint az uniós társfinanszírozás biztosítását említette. Bár a kormány korábban azt hangoztatta, az ezekből fakadó többletkiadások, illetve bevételkiesések ellensúlyozására mintegy 300 milliárd forint értékben visszafogják az állami működési kiadásokat, a törvényjavaslat alapján mindössze néhány milliárdos lefaragásról van szó. A fennálló kockázatok ellenére ráadásul csekély mértékű "puffert" képeznek: amíg az idén a hiánycél tartása érdekében összesen mintegy 170 milliárd értékben kellett mind a négy alrendszerben államháztartási tartalékot képezni, addig jövőre csak a fejezeti kezelésű előirányzatoknál kell 61 milliárdos tartalékot létrehozni, valamint az önkormányzatok kötelesek bizonyos bevételeikből háromszázaléknyit félrerakni.
Újdonság a korábbi évekhez képest, hogy az államháztartás hiányának döntő része a központi költségvetés számláján keletkezik majd: az 1583 milliárdos deficitből 1533 milliárd itt jön létre. Ennek oka, hogy januártól bevezetik az egyéni egészségügyi járulékszámla-rendszert, amelynek keretében az önálló jövedelemmel nem rendelkező 6,3 millió állampolgár után a központi költségvetés meghatározott öszszeget utal az egészségbiztosítási alapba. Ennek nyomán utóbbiban csupán 31,8 milliárdos, az önkormányzatoknál pedig 34,8 milliárdos mínusz képződhet, a nyugdíjalap nullszaldós lesz, míg az elkülönített állami pénzalapoknál 17 milliárdos többlet halmozódhat fel az év során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.