Tegnap kezdődött az európai animációs filmfesztivál, az Anifest az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Szimplakert moziban, ahol közel 30 alkotás látható december 11-ig. A 2000 eurós fődíjat a kulturális szaktárca ajánlotta fel, a zsűri főként nemzetközi filmesekből áll, de van magyar tagja is: Mikulás Ferenc, aki a Kecskemétfilm Kft. vezetője. A fesztivál kapcsán Mikulás Ferenc lapunknak elmondta: az 1971-ben alapított kecskeméti stúdió évente 250-300 millió forintos árbevételt könyvelhet el. Az idén elsősorban német megrendeléseket teljesítettek, egész estés rajzfilmeket és sorozatokat gyártottak, de jelentős a hazai megrendelések száma is.
A többi gyártó műhelyhez hasonlóan a Kecskemétfilmet is a produkciókon keresztül támogatja a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK), amelytől az idén hét, Kecskeméten készülő animációs produkció kapott összesen mintegy 50 millió forintot. Mikulás Ferenc szerint stúdióellenes a támogatási rendszer, az MMK ugyanis csak a filmeket és azok elkészítését támogatja, így kevés pénz jut fejlesztésekre, a működési költségek kifizetésére.
Kecskeméti Kálmán, az MMK animációs szakkollégiumának tagja viszont azt mondja: azért nem a stúdiók, hanem a produkciók kapják a pénzt, mert ezt nem tette lehetővé a támogatási rendszer, de a jövőben normatív támogatással kívánják segíteni a műhelyeket. Az idén 41 filmterv érkezett az animációs szakkollégiumhoz, összesen több mint 637 millió forintos támogatási igénnyel. A kuratórium a szakkollégium javaslatára 29 tervre adott pénzt, összesen több mint 239 millió forintot. Az MMK éves elszámolása miatt egy esztendőn belül el kell készíteni a produkciót, ezt a határidőt azonban nehéz tartani, mert az animáció időigényes, rendkívül aprólékos munkát követel. Ezért jellemző a részfinanszírozás, így egy-egy alkotás többször is szerepelhet a támogatottak listáján.
A 2004-ben létrehozott animációs szakmai érdekvédelmi szervezet, a Manifeszt többször bírálta az animációs szakkollégiumot. A társaság elnöke, Patrovits Tamás lapunknak a számos probléma egyikeként említette, hogy az MMK-t 1993-ban alapítók, illetve az alapítók érdekeltségi körébe tartozó cégek kapják az animációra szánt közpénzek legjelentősebb részét, így a Kecskemétfilm Kft., a Pannóniafilm Kft., valamint az újabban ez utóbbi nevében pályázó Ma-Ra Kft. A két bázis összesen 16 filmmel, 131 millió forinttal szerepel az idei támogatottak listáján.
Igaz ugyanakkor, hogy ez a két stúdió volt a magyar animáció fénykorában is a két legjelentősebb animációs műhely. Kecskeméti Kálmán szerint ma is ezek a legjobban felszerelt bázisok, a kuratórium számára pedig fontos, hogy jó helyen készüljenek a filmek. Ez a két stúdió foglalkoztatja a legtöbb szakembert, például fázisrajzolókat, kifestőket, tervezőket.
Még mindig privatizáció ellőtt áll a Pannónia Filmstúdió. A nagy múltú rajzfilmvállalat ügyvezető igazgatója, a neves animációs rendező, Jankovics Marcell lapunknak elmondta: az ÁPV Rt. még az idén kiírja a pályázatot. A sok éve húzódó privatizáció megoldást jelentene a Pannóniafilmnek – véli az ügyvezető. A filmgyártó bázis a 90-es évek elejére összeomlott, több kisebb-nagyobb stúdióra esett szét. Elsőként Varga Csaba alapított saját stúdiót, aztán a Kecskeméti Filmstúdió lett önálló. A megmaradt Pannónia Film Vállalatból 1994-ben megalakult a Pannóniafilm Kft., a társaság évek óta a Ma-Ra Kft. megbízásait teljesíti, folyamatos náluk a munka – teszi hozzá Jankovics Marcell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.