BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Thália új ekhós szekerén

A hónap végén lejár a kormány által meghirdetett adómoratórium, s emiatt hamarosan bealkonyul a legendás karakterekkel és primadonnákkal, színházi szakszavakkal és gúnynevekkel fémjelzett minicégeknek. Legalábbis a cél a kényszervállalkozások felszámolása volt, több mint egy évtizeddel azután, hogy a Katona József Színház direktora, Zsámbéki Gábor rendező az egyik évadnyitó társulati ülésen az együttes tagjai, köztük Kossuth-díjas színészek helyett ironikusan a meghívott vállalkozások megjelent képviselőit köszöntötte. A színházak folyamatosan szorultnak nevezhető helyzetüket könnyítendő próbálkoztak különböző elszámolástechnikai módszerekkel – ennek egyik meghatározó mérföldköve volt a közalkalmazotti színészstátusok tömeges felszámolása.

„Ilyen mértékű kiszolgáltatottságot még soha nem láttunk, mint ami most szakad a szakmánk nyakába” – mondja Konrád Antal színművész. A Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnöke e kritikával azokat a direktorokat illeti, akik nem állítják vissza most a színészeik többségét közalkalmazotti jogviszonyba, hanem mindent elkövetnek, hogy megtalálják a kiskapukat, sőt: az új helyzetben megpróbálnak bizonyos tételeket visszafejteni a színházi kassza számára. Vannak persze olyan igazgatók is, akik ismét szerződtetik a társulat eddigi vállalkozóit – ugyanakkor Konrád Antal is tisztában van vele, hogy a színházaknál mindez átlagosan 20 százalékos pluszforrást feltételezne, amelyet nyilván a saját költségvetésükből kell majd kigazdálkodniuk.

Lázár Egon, a Vígszínház gazdasági igazgatója lapunknak elmondta: esetükben a naptári év hátralévő részében minderre 40 millió forintot kell átcsoportosítaniuk. Úgy hírlik, a körúti nagyszínház példamutatóan járt elöl a helyzet rendezésében: amikor kiderült, hogy melyik az a végső időpont, ameddig büntetés nélkül alkalmazásba vehetik a kényszervállalkozóként dolgozó munkatársakat, mindenkivel megkezdték a tárgyalásokat – a teljes társulattal és a százfős műszakkal, no meg a művészeti ügykezelés alkalmazottaival.

Lázár Egon nem titkolja: ahhoz, hogy a színház és a dolgozó is minél kevésbé járjon rosszul, az intézmény feltétele az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás vállalása volt. A gazdasági igazgató elmondása szerint a Vígszínház 50 színészéből ez 43-at érintett, ők eddig számla ellenében kapták a fizetésüket. Az ekhós ajánlatot ketten nem fogadták el, rajtuk kívül mindenki ebben a formában kapja a jövő hónaptól a fizetését. Az igazgató tapasztalata szerint eddig a legtöbben az evát választották.

Csizmadia Tibor egri direktor úgy fogalmazott: a Gárdonyi Géza Színház gyakorlatilag nem érintett a kérdésben, mert a társulat jó része eddig is közalkalmazottként dolgozott, a pályakezdőket és a nyugdíjasokat szerepre szerződtetik fellépti díjért, számlára, és ez a jövőben is így lesz. Mint mondja, a társulati tagság virtuális fogalom, pénzügyileg ma már nem értelmezhető. Ez sokkal inkább művészeti, szakmai és lelki kérdés, hiszen egy társulatnak az a tagja, aki rendszeresen dolgozik ott, és úgy érzi, oda is tartozik.

Az ekho alkalmazásakor 20 százaléknyi járulékot fizet a munkáltató és a fennmaradó rész 11 (például nyugdíjasoknál) vagy 15 százalékát a munkavállaló. Konrád Antal szerint az ekho önmagában jó megoldás is lehet, de a színházak számára nem egyértelmű, hogy az ehhez előírt minimálbéres foglalkoztatást is vállalniuk kell. Az érintett 13 szakmától eltérő specifikumok miatt a színházi dolgozók érdekképviselete a jövőben is az egységes ágazati törvényt fogja szorgalmazni – Konrád szerint figyelembe kell venni, hogy a színész olyan fuvarozó, akinek a teste a járműve, így a fejére zuhanó díszlet sérüléseit egy felelős színházi vezetés által szerződtetett, biztosított alkalmazottként kívánja túlélni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.