Magához tért a Balaton. Rendkívül jó a vízminőség, a tó szintje is stabilizálódni látszik, ráadásul a legnépszerűbb keleti kikötőkben is találni már üres helyet – leginkább így lehetne jellemezni a magyar tengert 2006 nyarán.
1999–2000-ben hajót eladni csak úgy lehetett, ha kikötői hely is társult hozzá, most viszont mindegyik kikötőben van hely – mondta ifj. Scholtz Imre, a Style Yacht Kft. igazgatója. Brencsán Ábel, a Top Yachting cégvezetője is úgy látja: a szolgáltatás minőségét illetően nem lehet a hajótulajdonosoknak kifogásuk: a kikötők fejlődnek, gomba módra szaporodnak, nemzetközi minőségűnek tekinthetők. Az elmúlt hat évben 150-200 új hely létesült, ráadásul jelenleg is hét további kikötőberuházás van folyamatban, ám sokatmondó például, hogy Marina Fűzfőn a harmadik szezonban is csak fél házat sikerült elérni, pedig jó minőségű szolgáltatást kínál, s az egyik legolcsóbbnak számít a magyar tengeren. A Balatonon egyébként száznál több kikötő közül válogathat az érdeklődő, s 30 alatt van azok száma, ahol 50-nél több hajót tudnak befogadni.
Amennyiben az Adriára vágyik a hajótulajdonos, igen mélyen kell a zsebébe nyúlnia, bár mint a hajóforgalmazó, illetve -üzemeltető cégek megjegyezték, korántsem a kikötői díjak döntenek a Balaton és az Adria között. Az utóbbinál magasabbak a kikötői díjak – 600 ezer forinttól indulnak –, bár az is igaz, hogy a szezon hosszabb a május–október közötti időszakot kínáló magyar tengerhez képest. Emellett az addicionális költségek is drágábbak (például „tengerészsztrádadíjat” kell fizetniük a tenger használatáért), s akár 800 ezer-egymillió forintot is kifizethet a hajótulajdonos a fenntartásra. Igaz, ha Opatija mellett dönt a magánszemély, akkor csak a kikötői díj másfél-két millió forintba kerül, ami már – mint egy hajótulajdonos megjegyezte – a németeket is elbizonytalanítja. S erre még rátesz egy lapáttal, hogy Horvátország folyamatosan drágul: a kikötői díjak például 2000 óta a duplájára nőttek, s miután monopolhelyzetben érzik magukat, az összeg nagy valószínűséggel a későbbiekben is emelkedik. Szokások, ismeretség – a tenger mellett döntő magyarok általában ezek alapján választanak kikötőt Horvátországban. Az Adrián több magyar tulajdonú kikötő van ugyan – ilyen például a Sukosan, a Marina Tribunj, a Marina Kremik –, ám mint egyesek megjegyezték: a hajógazda hiába reménykedik abban, hogy itt magyar hangot hall, a személyzet legfeljebb csak angolul beszél egy keveset.
A dráguló kikötői díjak nyomán egyre többen vándorolnak az Isztriától délebbre, akár Dubrovnikig, ugyanazt a kikötői szolgáltatást 10-15 százalékkal olcsóbban megkapják – magyarázta Varga István a Wiking Yacht részéről. A horvát szigeteken is olcsóbbak a kikötői díjak, akadnak viszont, akik már Montenegróba tették át a „székhelyüket”, s olyanokról is hallani, akik nem álltak meg Görögországig. VG
Az Adriában gondolkodó középosztályból többen is vannak, akik az éves kikötői díjat inkább vitorlás bérlésére fordítják.
A holtszezonban egy egyhetes vitorlázás személyenként 50-70 ezer forintba is kerülhet, míg a főszezonban egy nagyobb hajó bérléséért egy hétre 3 ezer eurót is elkérhetnek.
Az adriai nyaralást vitorlástanfolyam elvégzésével is össze lehet kapcsolni, ezek ára 100-120 ezer forint körül mozog.
Az Adriában gondolkodó középosztályból többen is vannak, akik az éves kikötői díjat inkább vitorlás bérlésére fordítják.
A holtszezonban egy egyhetes vitorlázás személyenként 50-70 ezer forintba is kerülhet, míg a főszezonban egy nagyobb hajó bérléséért egy hétre 3 ezer eurót is elkérhetnek.
Az adriai nyaralást vitorlástanfolyam elvégzésével is össze lehet kapcsolni, ezek ára 100-120 ezer forint körül mozog. Kikötői díj Akár félmillióért is A hajótulajdonosnak nem árt felkészülnie, hogy 200 ezer forint alatt nem ússza meg a kikötői díjat a Balatonon, bár ezt zömmel a helyi sportkluboknál, kisebb kikötőknél érheti el.
A népszerűbbnek számító balatonfüredi, siófoki kikötőkben – hajómérettől függően – évente 600 ezer forintot is elkérhetnek.
Ha a biztosítást, a téliesítést, a karbantartást (például algavédelemmel való ellátás, szűrőcsere), az esetleges sérülések kijavítását is hozzáadjuk, akkor minimum 100-150 ezer forint pluszköltséggel számolhat. Így félmillió forint körüli a végösszeg, ám ez a méret függvényében akár egymillióig is felmehet.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.