BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rideg valóság: Gyurcsány nem tudja, mit csinál

Horn idejében a népszerűtlen megszorító csomag még a pénzügyminiszter nevét viselte. A „Bokros-csomag” azóta átkeresztelődött a mostani miniszterelnök nevére. Ez nem véletlen, mivel úgy tűnik, egyszemélyes kormányzás folyik – írja a Népszabadságban a Political Capital igazgatója a kormányzati kommunikációval kapcsolatban, melyről - finoman fogalmazva - nem vélekedik pozitívan.

Szabados Krisztián úgy véli, az egyszemélyes kormányzásnak, illetve annak csapnivaló kommunikációjának issza a levét Gyurcsány Ferenc, melynek jó példája a mostanra hírhedté vált július 27-i beszéde: „Kormány- vagy államfők válsághelyzetekben szoktak élőben, műsort megszakítva szólni a nemzethez. Gyurcsány nem katasztrófáról beszélt, ám a beszéde katasztrofálisra sikeredett. Az ismert, lelkesítő mondatokon ("Húzzunk bele!, Legyen párbeszéd!") túl semmi sem hangzott el arról, hogy konkrétan mit és miért fog tenni a kormány. Gyurcsány pár hónap alatt elveszítette imázsának egyik legfontosabb elemét. A rá szavazók többsége azt gondolta, a kormányfő tudja, mit csinál, van programja” - írja Szabados.

Megmagyarázzák a beszédet

A szakértő szerint a nyári kommunikációs csetlés-botlás fényt derített a rideg valóságra: Gyurcsány nem tudja, mit csinál. Legalábbis egyelőre. Ezért előszedte a már ismert, "nem a politikánkkal, hanem a kommunikációnkkal van baj" doktrínát. Szabados Krisztián úgy látja, hogy a beszéd után a kormány némi kommunikációs offenzívát indított a „csomag”, illetve maga a beszéd népszerűsítésére, ám a kormánytagok pillanatok alatt szétszéledtek nyaralni. A szakértő úgy véli, hogy a kormányfői „one man showt” színesítette Bajnai és Hiller aktivizálódása is.

Új kommunikáció – irány a médiaturné

„Az új rendszerben a kormányfőn kívül gyakorlatilag két teljhatalmú úr van: Szilvásy György, Gyurcsány régi bizalmasa, és az egyetemi menzalázadóból sikeres üzletemberré előlépett, majd politikussá visszalépett Bajnai Gordon. Szilvásy a megszorító intézkedések kezdeti kommunikálása, valamint a budapesti olimpia megrendezésével kapcsolatos támogató megnyilvánulása után háttérbe vonult. Előlépett viszont Bajnai, aki 8000 milliárd forint elköltésének feladatát kapta. A politikus bemutatkozó médiaturnéra ment, ahol igyekezett értelmezni szerepét és a brüsszeli támogatásokból fakadó lehetőségeket. Nem véletlen, hogy a Fidesz és az ellenzéki média őt pécézte ki magának. Pontosabban a Bajnai lejáratására indított kampányt egy szocialista képviselő Karsai József kezdte, aki mintha a Fidesz megrendelésére vetette volna fel Bajnai és volt cége, a Wallis kapcsolatát a Hajdú-Bét csődjéhez. Napokba telt, míg a szocialistáknak sikerült lekapcsolniuk Karsait, ám ekkorra már a Hajdú-Bét ügye politikai napirendi ponttá vált.”

Ki tud magára haragítani több választót?

„A leghálátlanabb szerep Molnár Lajos egészségügyi, és Hiller István oktatási miniszternek jutott. A "ki tud magára haragítani több választói csoportot?"-versenyében az egészségügyi miniszter nyert: vizitdíj, mentőszolgálati átszervezés, daganatos betegek kezelése, kórházösszevonások stb. Hiller ehhez képest "csak" a diákok és pedagógusok egy részét boszszantotta fel a tandíj, a kötelező óraszám növelésének bejelentésével. Mindkét miniszter igyekszik gyorsan túl lenni a nehezén, a negatívumokat minél hamarabb bejelenteni, hogy aztán a nyugodt munka reményében tevékenykedhessen.”

Hol marad a kreatív Orbán?

Az igazgató szerint azonban Orbán sem hozott különösebb újítást a kommunikációban: a hagyományos tusnádfürdői beszéd, valamint a „Jó reggelt, Magyarország”, semmiféle különlegességet nem hozott, sőt Orbán további politikai eszközei (aláírásgyűjtés, demonstráció) sem robbantak hatalmasat.

Szabados Krisztián viszont úgy látja, hogy a Fidesz békés arca Navrasics Tibor lesz, hiszen néhány meglepetéssel szolgált: intelligens szereplései, mérsékelt kijelentései, határozottan szimpatikus ember benyomását keltik. Ettől függetlenül – vélekedik az igazgató -, a Fidesz nem önmagának, hanem politikai ellenfelének köszönheti a fölényes előnyét a biztos szavazók körében. Szabados szerint az a kérdés, hogy mindez elég lesz-e az önkormányzati választási sikerhez. (Népszabadság)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.