Az új leosztásban Gál J. Zoltán eddigi államtitkár látja el a kabinetfőnöki feladatot, s lényegében alá tagozódik az öt új kommunikációs szakember. Így tehát Gál J. lesz a politikai főnök, a csapat a szakmai munkáért felel. Úgy tudjuk, hogy újabb – Keszthelyi András és Zalai Mária mellé – politikai tanácsadókat vesznek még fel. A teljes csapat elzárva a nyilvánosságtól dolgozik majd, kulcsfeladataikat a háttérben végzik.
Az új munkaszervezet lean-struktúrában (a vállalatirányításban a kifejezés egyszerűsített jelentése: karcsú, rugalmas működés) tevékenykedik majd – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szetey Gábor, a kormányzati személyügyekért felelős államtitkár. Elmondta: lapos szervezetet alakítanak ki, ahol egyértelmű döntési és felelősségi jogkörök, egyszerűsített folyamatok vannak, és eredményorientált munka.
A kommunikációs stratégia megalkotása, a szakpolitikák hátterének támogatása, a miniszterelnök programjainak előkészítése – ez lesz a feladata a kabinetnek. Az új csapat munkája röviden a következőképp definiálható: biztosítani kell a kormányfő legprofesszionálisabb támogatását. A profi működéshez nagyfokú fegyelmet és szervezettséget vár el az új emberektől a kormány mint munkaadójuk, s ezt már az állásinterjúkon is tisztázták velük.
A csapattoborzás. Az öt új kommunikációs szakember „megtalálásához” Szetey Gábor több fejvadász céget is megkeresett azzal, hogy a versenyszférából kutassanak releváns marketing-kommunikációs, PR-tapasztalattal rendelkező és vezetői kvalitású embereket. A megbízatás „szupertitkos” volt, azaz a kiválasztás első körében maguk a jelöltek is csak annyit tudhattak meg: kormányzati feladatról van szó. A fejvadászok 120 önéletrajzot adtak át Szetey Gábornak, aki ebből 34 szakembert hallgatott meg személyesen. Közülük kilencen kerültek Gyurcsány Ferenc elé, s végül a kormányfő öt jelöltet választott ki az utolsó fordulóban.
Szetey Gábor a fél-fél órás beszélgetés alatt elsősorban nem a szakmai múltról faggatózott – erről az önéletrajzok árulkodtak –, sokkal inkább a készségeikről, például mennyire jó problémamegoldók, eredményorientáltak-e, képesek-e csapatban dolgozni.
Pimper Richárdnak például állítólag nagyon gyors helyzetfelismerő képessége van. Baráth Péternek a kollégái szerint fejlett a kezdeményezőkészsége, stratégiai gondolkodású, de nem ijed meg az új, kreatív ötletektől. A csapatban a gyengébbik nem egyik képviselője Kirsch Zsuzsa lesz, aki a hírek szerint jó emberismerő, nyitott személyiség és igazi csapatjátékos. Rózsa Gyöngyiről azt beszélik: vidám természetű, határozott, nyitott személyiség. Tóth Andrásról az általunk megkérdezett kollégái azt állítják, hogy logikus érvelésű, komplex látásmódú ember, aki elkötelezett a közszféra modernizációja iránt. Ezt bizonyítja, hogy ő lektorálta, illetve menedzselte a tavaly megjelent A kormányzás ára című könyvet, amely épp a megszorítások idején hatékonyabbá tehető közszolgálati működést mutatja be, esettanulmányokkal. A szakember a kontrolling, a vállalatirányítás és a teljesítményértékelő rendszerekben (TÉR) is jártas. Ez utóbbi nem is baj, mert Szetey Gábor szerint rájuk is vonatkozni fog az államigazgatásban elindult TÉR.
A pénz beszél. Bár Szetey Gábor úgy tudja, az új kollégák politikai főtanácsadói munkakörben, köztisztviselőként dolgoznak majd, úgy tudjuk, a jelenlegi gyakorlat nem ez. A Miniszterelnöki Hivatal egyik munkatársa lapunknak elmondta: a főtanácsadók egyelőre alkalmazottként dolgoznak, s a köztisztviselők jogállásáról szóló szabályzó helyett a munka törvénykönyve vonatkozik rájuk. Fizetésüknél határ akár a csillagos ég, igaz, a felmondási idő figyelembevételével bármikor kirúghatók. Ha köztisztviselőként dolgoznak majd az „újak”, a javadalmazásukról árulkodhat az Állami Foglalkoztatási Szolgálat bértarifa-felmérése. Például a vezetői besorolásban a köztisztviselői illetmény- és keresetátlag 595 ezer forint – bruttó. Ehhez hozzájönnek a juttatások, az autó, a mobilköltség, évente az ötvenezer forint ruhapénz, bérlet, üdülési csekk, étkezési hozzájárulás.
Bár az új kabinet vadonatúj embereinek elkötelezettségét senki nem vitatja, kérdés, hogy a kihíváson túl ennyi javadalmazás meddig motiválja őket. Az általunk megkérdezett Lukács Zsolt, a Telkes Zrt. ügyvezető partnere azt mondta: a versenyszférában egy kommunikációs igazgató átlagosan bruttó 10-15 millió forintot kereshet egy év alatt. A Hewitt Humántanácsadó adatai ezt alátámasztják, 2006-os átfogó kompenzációs kutatásuk szerint egy marketingigazgató alapfizetése bruttó 11 millió forint körül mozog, míg teljes éves készpénzjövedelme meghaladja a 14 milliót.
Ami azonban a miniszterelnök melletti munka előnye lehet még, Lukács Zsolt szerint az, hogy bár a hazai politikai megosztottság miatt többek szemében kompromittálják most magukat, mégis olyan kapcsolatrendszerre tesznek szert, ami értékessé teszi őket a versenyszférába való viszszatéréskor. A most karrierváltók nem sokat kockáztatnak, Lukács Zsolt úgy véli: az ügynökségi tevékenység egyre nehezebb, jutalékért végzett, nehezen definiálható hozzáadott értéket nyújtó munka.
Több szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a Miniszterelnöki Hivatal idei költségvetésében 1,8 milliárd forintot különített el kimondottan „reformkommuniká-cióra”. Így tehát lesz mit elköltenie az új csapatnak. Úgy tudjuk, a tavasz folyamán írják majd ki a közbeszerzési pályázatokat, s csak ősszel indul el a korteshadjárat.
A kormányszóvivő. Április 2-tól Demcsák Zsuzsa lesz az új kormányszóvivő. A hírt a bulvármédia már kikezdte: a jelöltet támadták például a korábbi erotikus fotói miatt. A tervezett munkamegosztás szerint Demcsák a reformokat kommunikálja, az aktuálpolitikai kérdések, a napi csatározások Gál J. Zoltánra maradnak. Hogy ez miként működik, s Gál J. párhuzamosan bírja-e a stratégiaalkotást és a kabinet vezetését, még nem tudni, de a kancellárián sokat várnak tőle és Demcsáktól. Emellett az új csapattal szemben is nagyok az elvárások, a megfogalmazások szerint „üzemszerű működést” kell produkálniuk.
A kormányszóvivőt több tucat, főként az elektronikus médiában dolgozó újságíróból választották ki. Többfordulós, a beszédkészséget és szövegértést is vizsgáló meghallgatásokat tartottak. „Eljátszatták” velük az éles helyzetet: szóvivői pulpitus mögött állva miként szerepelnek, hogyan használják a felkészítő szövegeket, azok alapján tudnak-e interjút adni. Az utolsó fordulóra Demcsák mellett még egy nő maradt versenyben, köztük a miniszterelnök döntött. Régóta keresték Danks Emese utódját, aki az elmondások szerint nem tudott a politikusok fejével gondolkozni.
- A közszférában dolgozóknak mennyire lesz rossz a szájíze, hogy ismét a versenyszférából jönnek emberek?
- Fordítsuk meg a kérdést: hányan vannak a közigazgatásban és a politikában, akiknek hasonlóan releváns szakmai tapasztalata és gyakorlata van?
- Nem lesz gond, hogy az újak többségének nincs közigazgatási múltja, politikai háttere?
- Kifejezetten a szakmai háttér alapján kerestük az új kollégákat, az azonban előny volt, hogy nincs politikai agendájuk. A közigazgatási tapasztalatlanság nem okoz gondot, mert a miniszterelnök mikroklímájához tartoznak majd az emberek, ahol szabályozott folyamatok mentén kell működniük.
- Ön választotta ki az újakat. Voltak standard állásinterjú-kérdések?
- Igen. Mutassa be a vezetői készségeit az általa vezetett projekteken keresztül. Milyen vezetői erősségei vannak, és miket fejlesztene még. Milyen hibás vezetői döntést hozott, és abból mit tanult? Ezek azért voltak lényeges kérdések, mert szakmailag jól felkészült vezetőket kerestünk.
- Az új kabinet tagjaival szemben mekkora a csodavárás?
- Nem szabad tőlük csodát várni. Ezeknek az embereknek először tanulniuk, kérdezniük kell, csapattá kell válniuk. Eredményeket legkorábban nyár végére tudnak produkálni.
- A közszférában dolgozóknak mennyire lesz rossz a szájíze, hogy ismét a versenyszférából jönnek emberek?
- Fordítsuk meg a kérdést: hányan vannak a közigazgatásban és a politikában, akiknek hasonlóan releváns szakmai tapasztalata és gyakorlata van?
- Nem lesz gond, hogy az újak többségének nincs közigazgatási múltja, politikai háttere?
- Kifejezetten a szakmai háttér alapján kerestük az új kollégákat, az azonban előny volt, hogy nincs politikai agendájuk. A közigazgatási tapasztalatlanság nem okoz gondot, mert a miniszterelnök mikroklímájához tartoznak majd az emberek, ahol szabályozott folyamatok mentén kell működniük.
- Ön választotta ki az újakat. Voltak standard állásinterjú-kérdések?
- Igen. Mutassa be a vezetői készségeit az általa vezetett projekteken keresztül. Milyen vezetői erősségei vannak, és miket fejlesztene még. Milyen hibás vezetői döntést hozott, és abból mit tanult? Ezek azért voltak lényeges kérdések, mert szakmailag jól felkészült vezetőket kerestünk.
- Az új kabinet tagjaival szemben mekkora a csodavárás?
- Nem szabad tőlük csodát várni. Ezeknek az embereknek először tanulniuk, kérdezniük kell, csapattá kell válniuk. Eredményeket legkorábban nyár végére tudnak produkálni. Profikra bízza most magát a miniszterelnök Wermer András
A politikai marketing önmagában is összetett, bonyolult dolog, ezért nehéz véleményt mondani arról, hogy Gyurcsány Ferenc kabinetje jó irányba indult-e az öt új szakember beemelésével – kommentálta lapunk megkeresésére a miniszterelnöki kabinet újraszervezéséről szóló híreket Wermer András.
A Happy End vezetője, Orbán Viktor volt tanácsadója azt mondta: nehezítheti a helyzetet, hogy a szakemberek öt különböző, más-más filozófiát valló reklámcégtől érkeznek. Ráadásul a kabinet új tagjai eddig nem politikával foglalkoztak, így ha komolyan veszik, akár egy-két évre is szükség lehet, amíg csapattá válnak, illetve beletanulnak új kommunikációs feladatukba.
Nem tudni, hogy mi az új felállás célja: politikai hirdetések feladása, egy-egy üzenet célszerűségének vizsgálata, vagy átfogó, komoly stratégiára épülő kommunikáció – fogalmazott a marketingstratéga. Úgy tűnik, hogy egyszemélyes show keretében a miniszterelnök az, aki jelentős kommunikációs tevékenységet végez, és most köré szerveződik egy stáb.
Ami feltűnő: csupa vezető állású szakember beemeléséről van szó, a szenior munkatársak fő feladata pedig sokkal inkább mások jó ötleteinek felismerése, mint a kreatív munka elvégzése. A miniszterelnök és csapata a profizmusba, a „legjobb gyakorlat követésébe” helyezte bizalmát. Wermer szerint a módszer gyakran hasznos, ám ő maga inkább az egyéni utat választó, a kudarcokat is okosan elemző, a természetesnek tekintett megoldásokkal kapcsolatban is kérdéseket megfogalmazó, felkészült „amatőrök” híve.
A miniszterelnök eddigi kommunikációja a mai magyar politikában semmiképp sem nevezhető különösen rossznak. A mai magyar politika egésze az, amely különösen gyengén kommunikál.
Résztvevői stratégia nélküli, csak saját közlendőjükre figyelő, beszélgetőtársaik mellett elbeszélő, kétoldali kommunikáció helyett az ismétlő, „bevéső” technikát igyekeznek alkalmazni – a befogadók egyre nagyobb érdektelenségéből következtethetően egyre kisebb hatásfokkal. Profikra bízza most magát a miniszterelnök Pimper Richárd a kabinetfőnök helyettese lesz szakállamtitkári rangban. Az MBA-t is végzett közgazdász 32 éves. Az angolul, németül és oroszul is beszélő szakember az Albacomp Számítástechnikai Zrt. vezérigazgató-helyettesi posztját cseréli le az új megbízásért.
A miniszterelnöki kabinet stratégiai kommunikációs főigazgatói székét hamarosan Baráth Péter foglalja el. A 36 éves agrármérnök angolul és franciául is beszél, a Publicis Hungary Reklámügynökség ügyvezető igazgatói posztját váltja fel a kormányzati munkáért.
Kirsch Zsuzsa a McCann Erickson kreatív igazgatói feladatait hagyta ott a kormányzati kommunikáció marketingkommunikációs részlege irányításáért. Angolul, németül és portugálul beszél.
A miniszterelnöki kabinet PR-igazgatói teendőit Rózsa Gyöngyi látja el. Az újságírói végzettségű, angol–orosz szakos tanár 39 éves, a Lowe GGK kommunikációs ügynökség PR-igazgatója volt korábban.
Tóth András az IFUA Horváth and Partners Vezetési Tanácsadó cégtől igazol át a kabinet szakpolitikai igazgatójává. 37 éves, Amerikában a kormányzati adminisztráció témájában tanult és szerzett mesterfokozatot, sőt saját közigazgatási tapasztalata is van, mivel korábban a Szolnoki Önkormányzatnál dolgozott. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.