BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan dolgoztak a kormánytagok? - Szavazzon!

Göncz Kinga, külügyminiszter: Ahhoz képest, hogy 2002-ig pszichoterapeuta volt, utána meg esélyegyenlőségi miniszter, mára belejött a külügyminiszterkedésbe. Régóta nem volt olyan vezetője a diplomáciának, aki annyira „messziről” került volna posztjára, mint az első női külügyminiszter. Nevéhez fűződik a másfél évtizedes külkapcsolati stratégia újjáformálásának elindítása, az Európa-stratégia megújítása, az energiaügyek „beemelése” a külpolitikába. Leginkább mégis halk, szerény, lényegretörő és konfrontációkerülő stílusa miatt lett a kormány legnépszerűbb tagja.

Gráf József, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter: A rendszerváltozás utáni legelfogadottabb agrárminiszterként tartják nyilván. Kormányon belüli elismertségét jelzi, hogy 2005-ben egy évre vállalta az FVM irányítását, de amikor újra felkérték, „hosszabbított”. Hangsúlyozottan nem politikusként, hanem „agrármenedzserként” vezeti a tárcát. Legnagyobb feltűnést keltő tavalyi intézkedése az olcsó, rossz minőségi importtermékek kiszűrésére indított élelmiszer-biztonsági ellenőrzési kampány volt, amely sikeresnek bizonyult ugyan, de ezzel is csak lassítani lehetett a magyar agrár-külkereskedelmi szaldó romlását.

Hiller István, oktatási és kulturális miniszter: Az MSZP-s politikus tavaly június óta emlékezetesebbet alakított miniszterként, mint ez év februárig pártelnökként, bár ez utóbbi teljesítményét nem volt nehéz überelni. Egyfelől fegyverszünetet kötött a pénzhiány miatt lázongó kulturális intézmények vezetőivel, másfelől többfrontos küzdelmet vív az oktatás területén. Az ellenzék, a tanárok egy része és a hallgatók szerint így is túl messzire ment, a koalíciós társ azonban úgy véli, ez csak a kezdet. Ebből is látszik, hogy az oktatási reformjai felemásak. Hiller egyelőre nem áll vesztésre, de nagyon nehéz hónapok elé néz.

Kiss Péter, szociális és munkaügyi miniszter: Egyszerre két posztot visz: miniszterelnök-helyettes és munkaügyi miniszter. A politikai csatározások melletti érdemi munka csak úgy sikerülhet, hogy a tárcánál komoly szakapparátus támogatását élvezi. A 2,5 tárca összeolvadásával született minisztérium a legaktívabbak közé tartozik: a szociális, az esélyegyenlőség, a fogyasztóvédelem, a szak- és felnőttképzés és a munkaügy terén sok új jogszabály született. A kettős poszt megkönnyíti a kormányban a lobbimunkát, erre továbbra is szüksége lesz, például a nyugdíjrendszer átalakításánál.

Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter: Egy év – két egymástól elválasztható időszak. Kóka János az első, durván fél évet igazi szakminiszterként töltötte: számos konkrét lépést tett a volt hírközlési minisztériummal kibővített, gazdasági csúcsminisztériummá vált tárca és háttérintézményei átszervezésétől kezdve a jogszabályalkotáson át a szakmai területeken megtett lépésekig. Menet közben azonban liberális érzelmű miniszterből liberális politikai vezető is lett. A második szakaszban ennek megfelelően sokkal több lett a politika. Igaz, a tárcánál a szakmai munkát folytatták.

Lamperth Mónika, önkormányzati és területfejlesztési miniszter: A tárca vezetője zsákban futott az elmúlt évben, s ha nem is sokat, de azért haladt előre. Az önkormányzati reform leglényegesebb elemeit ugyanis csak kétharmados törvényekkel lehetett volna bevezetni, ám nem volt ellenzéki támogatás. Ezért pénzügyi szabályzókkal ösztökélte a településeket, kistérségeket, megyéket a kooperációra, ami talán nem túl elegáns, de hatékonynak tűnik. S rá tudta venni az önkormányzati élet szereplőit a folyamatos tárgyalásra, bár az csak később derül ki, lesznek-e ennek eredményei is vagy csupán pótcselekvés marad.



Molnár Lajos, egészségügyi miniszter: Nem tudni, miként éli meg a volt egészségügyi miniszter, hogy a bársonyszékébe került a tőle elvárt reformlépések gyors keresztülvitele. Öt törvényt fogadott el minisztersége alatt a parlament, megkezdődött a gyógyintézmények átalakítása, s a biztosítás reformja maradt hátra. Tény: amit Molnár egy év alatt keresztülvert az ágazaton, elődjeinek évtizedek alatt nem sikerült. Ám konfrontatív személyisége nemkívánatossá tette őt az egészségügyiek és a lakosság körében. Sokan bírálták a módszerét, így amikor lemondott, nem marasztalták.

Persányi Miklós, környezetvédelmi és vízügyi miniszter: Sikeres védekezés a Tiszán levonult rendkívüli árvízzel szemben, az európai uniós támogatási keretek szinte teljes lekötése, valamint a hulladékgazdálkodás infrastruktúrájának folytatódó megújulása sorolható a miniszter eredményei közé. De a tárca nem tudta lezárni az italcsomagolások körül kitört „palackháborút”, romlott a zöldhatóságok munkájának eredményessége, s a látványos diplomáciai fellépés ellenére sem sikerült előrelépni a Rába szennyezése, valamint a romániai verespataki bányanyitás ügyében. Az utódnak maradt tehát munka, elég.

Petrétei József, igazságügyi és rendészeti miniszter: A tudósi visszafogottság máskor és a klasszikus igazságügy feladataiban feltételezhetően gyümölcsöző lett volna. Az elmúlt év, az új „felállással”, nem Petrétei József időszaka volt. Bár többesztendős teendő, az igazságügyet és a rendészeti területet egyelőre látszólag sem sikerült kívánatosan összepasszítani, és az utóbbin belüli integrációs feladatok előkészítése sem ment zökkenőmentesen. A mindinkább tartását vesztő rendőrség pedig megpecsételte a miniszter sorsát. A jogszabály-előkészítés nagy törvények helyett az aktuális feladatokat szolgálta.

Szekeres Imre, honvédelmi miniszter: A szocialisták egyik erős embere beleült a készbe, hiszen a haderőreform legfontosabb pontjait elődei már végrehajtották. Neki arra kellett ügyelnie, hogy lehetőleg különösebb botrányok nélkül épüljön le – hivatalosan: alakuljon át – az, ami még megmaradt a magyar honvédségből. S persze a NATO-központban is tartania kellett a hátát, megmagyaráznia azt, miért költünk kevesebbet a hadseregre, mint amenynyit vállaltunk. S miután semmi érdemlegesről nem érkezett hír, úgy tűnik, a jó szervezői képességekkel megáldott Szekeres jól ellátta a nem túl nehéz feladatát.

Szilvásy György, kancelláriaminiszter: Valódi „szuperhatalmi” központtá vált a Miniszterelnöki Hivatal az elmúlt egy évben, amelynek vezetője Szilvásy György, a miniszterelnök egyik legfőbb bizalmasa. Olyannyira, hogy Gyurcsány Ferenc csak akkor válik meg a kancelláriaminisztertől, ha a felmentését saját maga kéri. A kormányfő árnyékában, valódi szürke eminenciásként dolgozó miniszter hivatala koordinálja a reformokat, működteti a személyügyi központot, s felügyeli a sajtónak leginkább témát kínáló nemzetbiztosági szolgálatokat is. Miniszterségének időtartama kiszámíthatatlan.

Veres János, pénzügyminiszter: Annak a pénzügyminiszternek kellett élére állnia a költségvetési kiigazításnak, aki a választások előtti 12 hónapban irányította a szaktárcát, és aki felelős is a kialakult helyzetért. A bársonyszékét megtartó Veres János vezetése alatt készült az utóbbi jó pár év első olyan büdzséje, amely betarthatónak tűnik, sőt, a szaldó valószínűleg érdemben még jobb is lehet az előirányzottnál. A tárcára nagy teher hárult, elég a konszolidációs csomag és a konvergenciaprogram megalkotására gondolni. A közpénzügyek beharangozott reformja sem lesz kisebb falat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.