BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vajna budapesti divatdiktátor lesz - Háromszázezres kosztüm is kapható

Hatalmas, panorámaablakos budapesti irodájában fogad Andy Vajna. Fekete, hosszú ujjú pólót visel, aranyszínű Byblos felirattal. Egy hatalmas, íróasztallá alakított rulettasztal mögé ül, a háttérben pedig filmplakátra csúszik a tekintetem. Elég tehát egy pillantás, és máris összegezhetjük a hollywoodi producer magyarországi érdekeltségeit: filmforgalmazás és -gyártás, kaszinóbiznisz és a legújabb, a divat. Néhány nap múlva nyitja meg ugyanis a Byblos és Roccobarocco márkákat árusító luxusüzletét a Belváros szívében.

- Életútjáról szóló nyilatkozataiban többször is szerepel, hogy annak idején vagyonát először parókakészítéssel alapozta meg a Távol-Keleten. Mondhatjuk, hogy ekkor került kapcsolatba először a divattal, hisz a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején a parókakultusz – különösen angolszász területeken – a reneszánszát élte.
- Valóban készítettem parókákat, de az igazi „divatkapcsolatnak” a farmert mondanám. Egy társammal együtt 1972-ben találtuk ki az úgynevezett „feaded denim”-et, azaz a koptatott farmert, amely egy kellemes, puha, lágy anyagú nadrág. Tréfásan azt mondtuk, hogy a piacon addig forgalmazott Lee és Levi’s farmerokat simán a sarokba lehet állítani, mert olyan durvák és kemények voltak. A cégünket Jeans Eastnek hívták, a márkánk pedig a Feaded Glorie volt – utalva amerikai származásunkra. Azt hittük, hogy mint minden divat, ez is elmúlik egy-két év után, de nem. A farmerüzlet elképesztő méreteket öltött. Meghódított minden korosztályt és szinte minden tervezőt. Ma már szinte nincs is olyan jelentős dizájner, akinek a kollekciójában ne szerepelne ez a ruhadarab.

- Ha ilyen jól ment az üzlet, miért nem maradt benne?
- A sztrájkok miatt. Háromezer emberrel dolgoztunk, és mindig próbáltunk változtatni, újítani, például új gépeket beállítani. A munkások ezt úgy fogták fel, hogy az ő jövedelmüket akarjuk csökkenteni, és folyamatosan tiltakoztak. Amikor már úgy éreztem, hogy nem ők dolgoznak nekem, hanem én nekik, kiszálltam. Ezután tudtam megvalósítani azt, amit mindig is szerettem volna, a filmezést.

- A film sem áll messze a divattól…
- Ahogy mondja. Egy producer is imázst ad el, akárcsak a divattervezők. Már a film megjelenése előtt egy évvel mindent ki kell találni. A ruhákat, a zenét, a stílust. Sőt, ha igazán jól végezzük a dolgunkat, akkor ezekkel később divatot is teremtünk. Gondoljon csak arra a szállóigévé vált mondatra a Terminátorból, hogy: I’ll be back! Vagy arra, milyen nagy divat lett a fejpántként használt kendő, amelyet Stallone viselt a Rambóban. De említhetem a Miami Vice-ot, ekkor hozta divatba az Armani-öltönyt kerek nyakú pólóval Don Johnson.

A cikk teljes terjedelmében a Világgazdaság szerdai számában ITT OLVASHATÓ

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.