BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vajna budapesti divatdiktátor lesz - Háromszázezres kosztüm is kapható

Hatalmas, panorámaablakos budapesti irodájában fogad Andy Vajna. Fekete, hosszú ujjú pólót visel, aranyszínű Byblos felirattal. Egy hatalmas, íróasztallá alakított rulettasztal mögé ül, a háttérben pedig filmplakátra csúszik a tekintetem. Elég tehát egy pillantás, és máris összegezhetjük a hollywoodi producer magyarországi érdekeltségeit: filmforgalmazás és -gyártás, kaszinóbiznisz és a legújabb, a divat. Néhány nap múlva nyitja meg ugyanis a Byblos és Roccobarocco márkákat árusító luxusüzletét a Belváros szívében.

- Életútjáról szóló nyilatkozataiban többször is szerepel, hogy annak idején vagyonát először parókakészítéssel alapozta meg a Távol-Keleten. Mondhatjuk, hogy ekkor került kapcsolatba először a divattal, hisz a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején a parókakultusz – különösen angolszász területeken – a reneszánszát élte.
- Valóban készítettem parókákat, de az igazi „divatkapcsolatnak” a farmert mondanám. Egy társammal együtt 1972-ben találtuk ki az úgynevezett „feaded denim”-et, azaz a koptatott farmert, amely egy kellemes, puha, lágy anyagú nadrág. Tréfásan azt mondtuk, hogy a piacon addig forgalmazott Lee és Levi’s farmerokat simán a sarokba lehet állítani, mert olyan durvák és kemények voltak. A cégünket Jeans Eastnek hívták, a márkánk pedig a Feaded Glorie volt – utalva amerikai származásunkra. Azt hittük, hogy mint minden divat, ez is elmúlik egy-két év után, de nem. A farmerüzlet elképesztő méreteket öltött. Meghódított minden korosztályt és szinte minden tervezőt. Ma már szinte nincs is olyan jelentős dizájner, akinek a kollekciójában ne szerepelne ez a ruhadarab.

- Ha ilyen jól ment az üzlet, miért nem maradt benne?
- A sztrájkok miatt. Háromezer emberrel dolgoztunk, és mindig próbáltunk változtatni, újítani, például új gépeket beállítani. A munkások ezt úgy fogták fel, hogy az ő jövedelmüket akarjuk csökkenteni, és folyamatosan tiltakoztak. Amikor már úgy éreztem, hogy nem ők dolgoznak nekem, hanem én nekik, kiszálltam. Ezután tudtam megvalósítani azt, amit mindig is szerettem volna, a filmezést.

- A film sem áll messze a divattól…
- Ahogy mondja. Egy producer is imázst ad el, akárcsak a divattervezők. Már a film megjelenése előtt egy évvel mindent ki kell találni. A ruhákat, a zenét, a stílust. Sőt, ha igazán jól végezzük a dolgunkat, akkor ezekkel később divatot is teremtünk. Gondoljon csak arra a szállóigévé vált mondatra a Terminátorból, hogy: I’ll be back! Vagy arra, milyen nagy divat lett a fejpántként használt kendő, amelyet Stallone viselt a Rambóban. De említhetem a Miami Vice-ot, ekkor hozta divatba az Armani-öltönyt kerek nyakú pólóval Don Johnson.

A cikk teljes terjedelmében a Világgazdaság szerdai számában ITT OLVASHATÓ

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.