A szakirodalmi adatok és saját tapasztalataink szerint is az ilyen problémákkal küszködő gyermekek sokáig, átlagosan 2,5 évig bolyonganak az ellátórendszerben, amíg gyermekpszichiáterhez kerülnek. Szerencsére ma számos hatékony kezelési eljárás áll a szakemberek rendelkezésére, így kifejezetten fontos, hogy akik a gyermekkel foglalkoznak, a tüneteket időben felismerjék, megfelelő ellátásba irányítsák őt és szüleit, és elősegítsük a gyermekek boldogulását.
Fontos tisztázni: attól, hogy egy gyermek kicsit „nyüzsi”, kicsit figyelmetlen, még nem ADHD diagnózisú. A diagnózist csak akkor állíthatjuk fel, ha ezek a tünetek sokkal súlyosabbak annál, mint ami a gyermek életkora vagy fejlődési szintje szerint még elfogadható, és hátráltatják megfelelő fejlődését, illetve jelentős nehézségeket okoznak számára a hétköznapokban. A diagnózis felállítása az Egészségügyi Világszervezet által kiadott szigorú kritériumrendszer szerint történik. A kritériumok közül kilenc tünet a figyelmetlenségre (gyakran nem figyel a részletekre, külső ingerek vonják el a figyelmét), kilenc a hiperaktivitásra (gyakran fészkelődik, rohangál, ugrál) és az impulzivitásra (gyakran választ ad a kérdés befejezése előtt) vonatkozik.
Az ADHD diagnózisát akkor állíthatjuk fel, ha mind a figyelmetlenség, mind a hiperaktivitás/impulzivitás tüneteiből a gyermek viselkedését legalább hat-hat jellemzi, ezek legalább két eltérő élethelyzetben (családban, óvodában/iskolában) is megjelennek, és a tünetek következtében már hétéves kor előtt is bizonyíthatóan a gyermek mindennapi életében nehézségek adódnak.
A nemzetközi adatok szerint az ADHD a gyermekek/serdülők 1,9-12,0 százalékánál fordul elő. A fiú-lány arányt a lakosság körében végzett vizsgálatok során 3:1-nek találták, míg az orvoshoz fordulók körében 6:1-nek. Ez a különbség abból adódik, hogy a fiúk tünetei legtöbbször zavaróbbak a környezet számára, ugyanis lányoknál a figyelemzavar tünetei markánsabbak a hiperaktivitás tüneteinél, míg ez a fiúknál fordított.
Ahhoz, hogy a diagnózist felállítsuk, a tüneteknek hétéves korig meg kell jelenniük, de a legtöbb esetben már ennél is korábban. A korral az ADHD tünetei csökkennek; a hiperaktivitás tünetei jelentősebb mértékben, mint a figyelemzavar és impulzivitás tünetei, de 30-50 százalékban felnőttkorban is fennmaradnak a tünetek, felállítható a diagnózis. A vizsgálatok szerint az ADHD diagnózisú gyermekek közel kétharmadánál másik pszichiátriai zavar (pl. viselkedési, tanulási, szorongásos, hangulatzavar, alkohol/drog függőség) is fennáll, s azok megjelenésének rizikója nő, ha a gyermeket nem kezelik.
Az elmúlt évben elkészült a Pszichiátriai Szakmai Kollégium által elfogadott hazai irányelv, amely ajánlásokat tartalmaz az ADHD diagnózisú gyermekek, illetve serdülők kórismézéséhez és kezeléséhez, amely irányelvek teljesen összhangban áll az európai irányelvekkel, és figyelembe veszik a hazai ellátási rendszert is. A betegség kezelésére nem gyógyszeres (pl. gyermeknek/szülőnek/pedagógusnak felvilágosítás, képzés, pszichoterápia) és gyógyszeres kezelés áll a szakemberek rendelkezésére. Befolyásolja a kezelés sikerességét, hogy milyen régen állnak fenn a tünetek, megjelent-e másik kórkép a betegség mellett, valamint a szülők és pedagógusok hozzáállása a terápiához.
A felvilágosítás szolgálja mind a gyógyszeres, mind a nem gyógyszeres kezelés alapját. Ennek során tájékoztatjuk a szülőket, a gyermeket (ha már elég idős ehhez) és ideális esetben a pedagógusokat az ADHD jellemzőiről. Így a szülők számára világossá válik, hogy a mindennapokban jelentkező nehézségek hátterében jelentős részben ez a pszichiátriai kórkép áll.
Nem gyógyszeres terápiák közé tartozik a szülőtréning, amelynek célja, hogy strukturált formában 6-8 alkalommal a szülők a mindennapok során jelentkező jellegzetes problémák kezelésére segítséget/eszközt kapjanak, ezáltal a szülő–gyermek kapcsolat javuljon, a gyermek viselkedése rendezettebbé váljon.
Szintén nem gyógyszeres terápia a pedagógustréning, amely segít a pedagógusoknak felismerni a gyermekek e betegségből fakadó nehézségeit (pl. nem bír a helyén ülve maradni; közbevág, mielőtt a tanár befejezné a kérdést), tanácsokat ad a gyermek kezeléséhez (pl. a tanórát szakítsák meg kis testmozgásos időszakok; egyszerűen, lehetőleg pozitívan megfogalmazott kérésekkel irányítsák a gyermeket), megtanít viselkedéstechnikák használatára.
A viselkedésterápiás technikák hatékonynak bizonyultak az ADHD tüneteinek kezelésében, amelynek során a szülő/pedagógus bevonásával, megtanításával segítenek a gyermeknek a kívánatos viselkedés megerősítésében. A terápia során a kiválasztott helyes viselkedés következetes pozitív megerősítése történik jutalmazással, illetve a nemkívánatos viselkedés negatív konzekvenciáinak alkalmazása. A folyamatos megerősítés célja, hogy rögzüljön a kívánatos viselkedés.
Azon hatévesnél idősebbek esetében, akiknél gyógyszeres terápia szükségessége merül fel, hazánkban a szakemberek két különböző hatásmechanizmusú gyógyszer közül választhatnak. Számos szigorúan ellenőrzött vizsgálat támasztja alá, hogy ezek a gyógyszerek jelentősen javítják a betegség tüneteit, valamint hogy biztonságosan adhatók. A gyógyszeres kezelés a gyermekpszichiáter rendszeres, körültekintő vizsgálatával történik, amelynek során ellenőrzi, hogy a gyógyszer hatékony-e, illetve nem jelentkeznek-e mellékhatások. A betegséggel diagnosztizált gyermekek körültekintő és folyamatos gondozása rendkívül fontos.
Amennyiben az ADHD tüneteit időben felismerik, és a gyermek, valamint családja hozzájut a javasolt kezeléshez, szociálisan és gazdaságilag is mérhető a nyereség: javul a szülő–gyermek kapcsolat, a gyermek iskolai teljesítménye, kortársaival való kapcsolata, nem kell a szülőnek kimaradni a munkájából, nem alakulnak ki másodlagosan egyéb pszichiátriai kórképek, amelyek tovább nehezítenék a gyermek helyzetét.
A szerző gyermekpszichiáter, Vadaskert Gyermekpszichiátriai Kórház és Ambulancia, Budapest
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.