BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyerekcipős filmbiztosítás

A hazai filmesek által gyakran panaszolt szűkös költségvetésből egyelőre kevesen áldoznak arra, hogy biztosítsák a produkciót, pedig a teljes büdzsé csupán egy-két százalékáért biztonságban érezhetnék stábjukat és tekercseiket a készítők. A hazai – jelenleg ezen a területen is alulbiztosított – piacon az Allianz és az Union foglalkozik filmbiztosítással, az utóbbi 2002 óta, a Filmguard kizárólagos közvetítésével. A társaságnál a filmbiztosítás több elemből épül fel, tartalmazhat eszközbiztosítást, a nyersanyagra (filmre vagy digitális adathordozóra) vonatkozót, a forgatás kiesése miattit és felelősségbiztosítást. A csomag egyedi igényekre szabható és külföldi forgatásra is kiterjeszthető.

A hazai filmpiac százmilliós nagyságrendű, az államilag finanszírozott alkotásoknál kötelező a filmbiztosítás, a producerek azonban ezen belül szabad kezet kapnak a fedezet kialakításában – magyarázza Maják Viktor, az Union kommunikációs vezetője. Az utóbbi időben több produkciót is biztosított a társaság, köztük volt például a Fehér tenyér, a Konyec, az idei Magyar Filmszemle fődíjas alkotása, a Delta, továbbá a Nyomozó, az SOS szerelem, az újabbak közül még a 9 és fél randi.

A biztosítás költsége az Unionnál a filmforgatás költségének 1-1,5 százaléka, de ez a választott elem szerint változik. Ezektől függően vannak limithatárok, míg az árakat a film költségéhez igazítva alakítja ki a biztosító. A kárkifizetésekről Maják Viktor elmondta: eddig eszköz- és nyersanyagkárra fizettek. Eszközkárt térítettek Mundruczó Kornél Delta című filmjénél is, amelynél a főszereplő hirtelen halála miatt kellett megszakítani, majd újrakezdeni a forgatást. A film koprodukcióban készült, a magyar fél az eszköz és szállítmány biztosítására szerződött, a főszereplő halálesetét a külföldi partner rendezte.

Az Allianz a nemzetközi gyakorlatot adaptálta a hazai jogszabályi környezethez – e biztosítási területen ugyanis az Allianz amerikai testvérvállalata, a Fireman’s Fund a világ legnagyobb filmbiztosítói közé tartozik. Az EU-szabályok miatt azonban – leegyszerűsítve: uniós kockázatot csak uniós társaság biztosíthat – szükségük volt egy európai társaságra – mondta el lapunknak Ötvös Bence ügyvezető igazgatóhelyettes. Az Allianz elsősorban a külföldi bérmunkák és a koprodukciók terén lát lehetőséget a magyar piacon, de megpróbálja a hazai filmeseket is arra ösztönözni, biztosítsák az alkotásaikat. A magyar filmek nemzetközi összehasonlításban viszonylag alacsony büdzséből gazdálkodnak, és általában a keretből nem tudják kigazdálkodni a biztosítási díjakat. Ezért inkább kockáztatnak, illetve kockáztatni kényszerülnek.

A filmbiztosítás az Allianznál is modulrendszerű, a panelek produkcióra szabhatók – a vagyon- és felelősségbiztosításon át a filmbefejezési garanciabiztosításig. Hazánkban újdonság, hogy a felelősségbiztosítási körbe bevették a környezetszennyezéssel kapcsolatos károkat is, az efféle károkozásból eredő költségeket általában nem tartják a produkciók szem előtt, pedig kár esetén óriási összegeket kell kifizetni.

A nagyobb költségvetésű vagy összetettebb szervezést igénylő filmek pénzügyi biztonságának megerősítésére filmbefejezési garanciabiztosítást is nyújt a társaság, emellett csoportos baleset-biztosítást a forgatásban részt vevő személyek baleseti káraira, míg a kulcsfigurák baleset-biztosítására esetenként magasabb összegű szolgáltatást. Az Allianznál a maximális kártérítés összege a produkció költségvetése lehet, míg a biztosítás díja a film büdzséjének körülbelül másfél százaléka. A tapasztalatok szerint a jellemző károk a forgatás során használt eszközöket, felszereléseket ért károk, személyi sérüléses események.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.