A hazai filmesek által gyakran panaszolt szűkös költségvetésből egyelőre kevesen áldoznak arra, hogy biztosítsák a produkciót, pedig a teljes büdzsé csupán egy-két százalékáért biztonságban érezhetnék stábjukat és tekercseiket a készítők. A hazai – jelenleg ezen a területen is alulbiztosított – piacon az Allianz és az Union foglalkozik filmbiztosítással, az utóbbi 2002 óta, a Filmguard kizárólagos közvetítésével. A társaságnál a filmbiztosítás több elemből épül fel, tartalmazhat eszközbiztosítást, a nyersanyagra (filmre vagy digitális adathordozóra) vonatkozót, a forgatás kiesése miattit és felelősségbiztosítást. A csomag egyedi igényekre szabható és külföldi forgatásra is kiterjeszthető.
A hazai filmpiac százmilliós nagyságrendű, az államilag finanszírozott alkotásoknál kötelező a filmbiztosítás, a producerek azonban ezen belül szabad kezet kapnak a fedezet kialakításában – magyarázza Maják Viktor, az Union kommunikációs vezetője. Az utóbbi időben több produkciót is biztosított a társaság, köztük volt például a Fehér tenyér, a Konyec, az idei Magyar Filmszemle fődíjas alkotása, a Delta, továbbá a Nyomozó, az SOS szerelem, az újabbak közül még a 9 és fél randi.
A biztosítás költsége az Unionnál a filmforgatás költségének 1-1,5 százaléka, de ez a választott elem szerint változik. Ezektől függően vannak limithatárok, míg az árakat a film költségéhez igazítva alakítja ki a biztosító. A kárkifizetésekről Maják Viktor elmondta: eddig eszköz- és nyersanyagkárra fizettek. Eszközkárt térítettek Mundruczó Kornél Delta című filmjénél is, amelynél a főszereplő hirtelen halála miatt kellett megszakítani, majd újrakezdeni a forgatást. A film koprodukcióban készült, a magyar fél az eszköz és szállítmány biztosítására szerződött, a főszereplő halálesetét a külföldi partner rendezte.
Az Allianz a nemzetközi gyakorlatot adaptálta a hazai jogszabályi környezethez – e biztosítási területen ugyanis az Allianz amerikai testvérvállalata, a Fireman’s Fund a világ legnagyobb filmbiztosítói közé tartozik. Az EU-szabályok miatt azonban – leegyszerűsítve: uniós kockázatot csak uniós társaság biztosíthat – szükségük volt egy európai társaságra – mondta el lapunknak Ötvös Bence ügyvezető igazgatóhelyettes. Az Allianz elsősorban a külföldi bérmunkák és a koprodukciók terén lát lehetőséget a magyar piacon, de megpróbálja a hazai filmeseket is arra ösztönözni, biztosítsák az alkotásaikat. A magyar filmek nemzetközi összehasonlításban viszonylag alacsony büdzséből gazdálkodnak, és általában a keretből nem tudják kigazdálkodni a biztosítási díjakat. Ezért inkább kockáztatnak, illetve kockáztatni kényszerülnek.
A filmbiztosítás az Allianznál is modulrendszerű, a panelek produkcióra szabhatók – a vagyon- és felelősségbiztosításon át a filmbefejezési garanciabiztosításig. Hazánkban újdonság, hogy a felelősségbiztosítási körbe bevették a környezetszennyezéssel kapcsolatos károkat is, az efféle károkozásból eredő költségeket általában nem tartják a produkciók szem előtt, pedig kár esetén óriási összegeket kell kifizetni.
A nagyobb költségvetésű vagy összetettebb szervezést igénylő filmek pénzügyi biztonságának megerősítésére filmbefejezési garanciabiztosítást is nyújt a társaság, emellett csoportos baleset-biztosítást a forgatásban részt vevő személyek baleseti káraira, míg a kulcsfigurák baleset-biztosítására esetenként magasabb összegű szolgáltatást. Az Allianznál a maximális kártérítés összege a produkció költségvetése lehet, míg a biztosítás díja a film büdzséjének körülbelül másfél százaléka. A tapasztalatok szerint a jellemző károk a forgatás során használt eszközöket, felszereléseket ért károk, személyi sérüléses események.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.