A napokban zárt be A Mediciek fénykora – Élet és művészet a reneszánsz Firenzében című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. Ez volt a Reneszánsz év – 2008 első nagyszabású eseménye, amelyre a januári nyitás óta 135 ezren voltak kíváncsiak. A tárlat költségvetése információnk szerint 300 millió forint volt, a biztosítási értéke nagy: 80 milliárd forint. Az olykor több tízmilliárdos biztosítási értékű tárlatoknál a biztosítási összeg a szállítmányozási költségekkel együtt elérheti a kiállítás megrendezéséhez szükséges büdzsé felét – mondta lapunknak Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója. Ezeket a kiadásokat jelentősen csökkentheti az állam kiállítási garanciája, valamint az állami garanciavállalás és a kereskedelmi biztosítás olyan ötvözete, amelyet a budapesti intézmény munkatársai dolgoztak ki a világon először.
A Szépművészeti Múzeumban az eddigi legnagyobb biztosítási értékű kiállítás a Van Gogh-tárlat volt: a műtárgyak biztosítási értékét összesen 155 milliárd forintra becsülték, az állami garanciát az összeg 45 százalékáig fogadták el a kölcsönadók – avat be a részletekbe Baán László. A tárlat legnagyobb biztosítási értékű műve 70 millió dollárral az Íriszek című festmény volt, amelyet a New York-i Metropolitan Museum adott kölcsön. A legértékesebb műtárgy, amely Magyarországra érkezett az utóbbi években, a tavalyi Caravaggio-kamaratárlaton bemutatott, Dávid Góliát fejével című festmény volt, 20 milliárd forint biztosítási értékkel, a Galleria Borghese gyűjteményéből.
Az állami vagy önkormányzati fenntartású múzeumok által rendezett, nemzetközi, időszaki tárlatokra lehet kiállítási garanciát igényelni. Ennek köszönhetően a szervező intézmény jelentős összegeket takaríthat meg, mivel a magyar állami garancia – a kereskedelmi biztosításokkal szemben – nem jár díjfizetési kötelezettséggel, míg az általa nyújtott fedezet megfelel a nemzetközileg elfogadott biztosítási előírásoknak.
Mayer Rita, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) vezető főtanácsosa lapunknak elmondta: tavaly a nemzetközi együttműködésekkel megvalósult jelentős kiállításokhoz öt fogadó intézmény hét alkalommal vett igénybe állami garanciát, a Szépművészeti Múzeum három, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Természettudományi Múzeum, valamint a szentendrei Ferenczy Múzeum egy-egy alkalommal. A garancia odaítélésének komoly feltételei vannak, az intézményeknek szigorú szempontok szerint összeállított, részletes anyagot kell beküldeniük egyebek mellett épületük műszaki állapotáról, a kiállítótermek klimatikus, biztonsági feltételeiről.
Magas volt az állami garancia a Van Gogh-kiállításon, így nagymértékben csökkentek a biztosítási költségek, és csak a töredékét kellett kifizetni a szokványos kereskedelmi díjnak – magyarázza Baán László. A külföldi kölcsönadók 51 százaléka elfogadta az állami garanciát, 12 százaléka a „fronting”, a kiállítási viszontgarancia mellett döntött, amelynél az állami garanciavállalás mellett kereskedelmi biztosító is van, 19 százalékban a kiállítás hivatalos kereskedelmi biztosítóját választották, és csupán 16 százalékban tartottak ki a saját biztosítójuk mellett.
A kölcsönadó számára a leglényegesebb pont az, hogy a biztosítás szögtől szögig hatályú legyen, tehát helyszíntől helyszínig szóljon – magyarázza Jaksa Éva, az Uniqa Biztosító Zrt. műtárgy-biztosítási termékmenedzsere. Szerinte nem minden esetben nagy tétel a biztosítási díj, például egy Franciaországból hazánkba érkező kortárs festő 100 millió forintos biztosítási értékű kiállításának biztosítási díja három hónapra nem éri el a 200 ezer forintot. Ebben a díjban benne van a kétszeri szállítás, valamint a tárlat biztosítása (a szállítás költsége a biztosítási díj ötszörösét vagy akár tízszeresét is jelentheti). A kiadás tehát a műtárgyak biztosítási összegének csupán ezredrésze, megéri tehát a biztonság – véli a szakember. Ezt a tárlatok szervezői is belátják, és áldoznak a biztosítási díjakra.
Az Uniqa Biztosító Zrt. bécsi anyacégén keresztül bármilyen nagy biztosítási értékű kiállításra fedezetet nyújt – közölte lapunkkal Jaksa Éva. A múzeumok és galériák által megadott értékeket elfogadja az Uniqa. Műtárgybiztosítás esetén a kiállítás időtartama mellett a fedezet kiterjed a szállításra és a köztes raktározások idejére is (az all risks fedezet minden kárra kiterjed, a legveszélyesebb tűzesetre, robbanásra, vízkárokra, rablásra és betörésre is). A fizetendő díjat a műtárgyak értéke és törékenysége mellett a kiállítás időtartama, a szállítás módja, valamint annak útvonala határozza meg. Jaksa Éva hangsúlyozza: vízi szállításra nem vállalnak garanciát, ez ugyanis hatalmas kockázattal jár. Védelmi előírás, hogy a kiállító a tárlat helyszínén egyebek mellett részleges mechanikai védelmet és 24 órás őrzést biztosítson.
Az év elején ugyanitt rendezett Kortárs művészek Van Gogh nyomában című kiállítás 28 millió forintból valósult meg. Gulyás Gábor hozzátette: a tárlat legnagyobb biztosítási értékű alkotása a brit David Hockney egyik festménye volt, amelyet 610 ezer euróra becsültek, ennek az ezredrésze volt a biztosítási díj.
A szegedi REÖK-ben Picasso nyomában járhattunk május közepéig, ott a képek biztosítási értéke összesen 820 millió, a biztosítási díj hatmillió forint volt, ebből körülbelül egymilliót a szegedi önkormányzat vállalt át.
Az év elején ugyanitt rendezett Kortárs művészek Van Gogh nyomában című kiállítás 28 millió forintból valósult meg. Gulyás Gábor hozzátette: a tárlat legnagyobb biztosítási értékű alkotása a brit David Hockney egyik festménye volt, amelyet 610 ezer euróra becsültek, ennek az ezredrésze volt a biztosítási díj.
A szegedi REÖK-ben Picasso nyomában járhattunk május közepéig, ott a képek biztosítási értéke összesen 820 millió, a biztosítási díj hatmillió forint volt, ebből körülbelül egymilliót a szegedi önkormányzat vállalt át.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.