Közélet

Metróbohózat: jó munkához idő kell...

Idén sem készült el a négyes metró. Összeállításunkban csokorba szedtük, mi is történt 2008-ban a hányattatott sorsú beruházással.

Január Közös megegyezéssel távozott a DBR Metró Projekt Igazgatóság igazgató-helyettesi posztjáról Gulyás László. A munkaszerződése alapján mintegy 12 millió forint végkielégítést kapott. A lefokozás napján jelentette be Demszky Gábor főpolgármester, hogy nem tudják tartani a 2009-es átadási határidőt, amelyet azóta már 2011-re módosítottak.

Február A lapok egy furcsa BKV-s szerződés létezéséről kezdtek cikkezni, amely a közlekedési vállalat és egy tanácsadó cég között jött létre. Az újonnan megbízott társaság a 4-es metróhoz évi 375 millió forintért adott tanácsot, a kiemelt tenderekhez pedig 125 millióért. Két hónapos vizsgálódás után áprilisban felbontották a szerződést.

Március Elkészült a 4-es metró Tétényi úti és a Bocskai úti megállója közötti alagútszakasz. A fúrópajzsokat keresztülvontatták a félkész állomáson, majd a túlsó faltól haladt tovább a nyomvonal alapján 291 méter távolságra lévő Móricz Zsigmond körtéri állomás felé. A Bocskai úti metróállomás kialakításánál az egyik fontos szempont az volt, hogy később innen lehet majd a szárnyvonalat továbbépíteni Budafok irányába.

Április A Feneketlen-tó egyre látványosabb pusztulása miatt egy civil szervezet egyértelműen a 4-es metró kivitelezőit okolta, a beruházást felügyelő mérnök azonban úgy vélte, hogy nem ők a hibásak, hiszen a tó nem a metróalagút nyomvonala felől kapja a vízutánpótlást. Tény, hogy 50 centit esett a vízszint, a civilek szerint azért, mert a megállók építésénél a kivitelezők kiszivattyúzták a talajvizet.

Május A DBR belső vizsgálatából egyértelműen kiderült, hogy nem szállított illegálisan földet a XVI. kerületi Csobaj-bánya területére a 4-es metró beruházás egyik alvállalkozójaként közreműködő Verestransz Kft. A cég szerint nem kell úthasználati engedélyt beszereznie, mert a használt útvonalon nincs semmilyen korlátozás. Tehát ha az ott élőket a munkálatok mégis zavarják, az önkormányzatnak kell alternatív útvonalat kijelölnie.

Június A második alagútépítő pajzs is betört a Móricz Zsigmond körtér alatt épülő állomásra. A Szent Gellért téren pedig találkozott Budapest két legnagyobb infrastrukturális beruházása: a 4-es metró és a budai főgyűjtő csatorna építése. Az összehangolás érdekében a budai alsó és felső rakpartokat átmenetileg egyidejűleg lezárták.

Július Kockázatelemzéseket végzett a DBR a teljes 4-es metró beruházásra – különösen annak érzékenyebb pontjaira – vonatkozóan. Kiderült, hogy a Szent Gellért téri állomással az alagutakat is építő cég csúszásban van. Ennek ellenére a DBR leszögezte: mivel a biztonság a legfontosabb szempont, ezért nem vállalhatnak többletkockázatot, kizárólag a pajzsok gyorsabb haladása miatt.

Augusztus Arra egyelőre még csak várhatunk, hogy itthon bárhova is megérkezzen a 4-es metró, de legalább a támogatási dokumentáció végre befutott Brüsszelbe. Azzal kapcsolatban, hogy miért is vett ennyi időt igénybe a támogatási kérelem eljuttatása, megoszlanak a vélemények. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a főváros felelősségét hangsúlyozta, míg mások pont az ő lassúságukat tartották a késlekedés okának.

Szeptember Leállt a 4-es metró építésével a Bamco konzorcium. Azért döntött így a cég, mert nem kapta meg az általa követelt többletköltségeket közel 37 milliárd forintra becsült értékben. A főváros csak 1,6 milliárd forintot fizetett volna. A DBR szerint a leállás nem volt hatással az építkezés végső határidejére.

Október Lassan süllyedni kezdett a Műegyetem a 4-es metró építése miatt, ezért felmerült, hogy esetleg ki kell üríteni az épületet. Az egyetem műszaki főigazgatója szerint az épület ugyan statikailag stabil, de a repedések miatt bármikor balesetveszélyhez vezethet az álmennyezet beszakadása. A DBR elismerte, hogy a beruházás kihatással van az egyetem épületére, de egy szemlére hivatkozva azt állították: nincs veszély.

November Megkezdődött a Fővám téri állomásához kapcsolódó peronalagutak építése. Az állomást építő Hídépítő Zrt. – a talajviszonyokra hivatkozva – még tavaly decemberben bejelentette, hogy a Duna alá benyúló 40 méteres peronalagutakat csak jelentős késéssel tudja befejezni. Ellenben a városvezetés újabb 80 millió forintot kívánt adni a 4-es metró kommunikációjával foglalkozó PR-cégnek.

December Demszky Gábor főpolgármester évértékelő beszédében a 4-es metró munkáiról szólva leszögezte, hogy 2009 végére, 2010 elejére befejeződhet az alagút fúrása és elkezdődhet a vágányok elhelyezése. A 2010-es év végére a tervek szerint már elindulhat a próbajárat, az utasok pedig előreláthatólag 2011-ben utazhatnak a 4-es metrón. Az uniótól 350 milliárd forintos támogatást várnak, erről Brüsszel kora tavasszal hozhat döntést.

AS Network - Vég Márton-->

metró DBR 4-es metró Demszky Gábor beruházás
Kapcsolódó cikkek