Közélet

Minden 10 forintból 9 illegális úton kerül a pártokhoz

Társadalmi nyomásra van szükség a szigorúbb, átláthatóbb és elszámoltathatóbb párt- és kampányfinanszírozási szabályok bevezetéséhez – fogalmazott Molnár Bálint, a Freedom House Europe igazgatóhelyettese egy mai műhelykonferencián.

Társadalmi nyomásra van szükség a szigorúbb, átláthatóbb és elszámoltathatóbb párt- és kampányfinanszírozási szabályok bevezetéséhez – fogalmazott Molnár Bálint, a Freedom House Europe igazgatóhelyettese egy műhelykonferencián.

A civil szervezetek főbb javaslataikként a rövidebb, korlátozott kampányidőszakot, a kampányszámla bevezetését, a kormány- és önkormányzatok nélküli korteshadjáratokat, átlátható médiakampányokat, a pártok valós ellenőrzését, illetve az átlátható pártalapítványokat nevezte meg.

Hack Péter, az ELTE oktatója, a Transparency International tanácsadó testületének tagja komoly hibának nevezte, hogy tíz éve titkos tárgyalások folynak a kérdésről a pártok között. Továbbá a Gyurcsány-kormány által 2007 novemberében az Országgyűlésnek beterjesztett törvénymódosítás azóta is napirenden van, és csak a határozathozatalra vár.

Hack mellett Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke is egyetértett abban, hogy a szabályozási elképzelés elfogadása politikai akarat kérdése, s a jelenlegi helyzethez képest sok mindenben előrelépést jelentene. Kovács azonban óvatosságra intett, mondván, hogy a szigorúbb ellenőrzés több százmilliós plusztételt jelentene a költségvetésnek.

Mint Molnár Bálint elmondta, becslések szerint minden tíz forintból 9 átláthatatlanul, illegális úton kerül a pártokhoz. Másrészt a lakosság 16 százaléka hiszi, hogy a pártok betartják a vonatkozó szabályokat.

A Freedom House Europe, a Transparency International és a Nézőpont Intézet több más civil szervezettel együttműködve másfél éve dolgozik a párt- és kampányfinanszírozás hatékonyabb átalakításán.

Főbb javaslataik:

Rövidebb, korlátozott kampányidőszakot:

1. Magyarországon is szükséges a kampányidőszak pontos időkeretének meghatározása, s ezen belül a rövidebb kampány irányába ható szabályozás bevezetése

2. Hazánkban 15‐30 napos kampányidőszak bevezetése szükséges

3. A hivatalos kampányidőszakon kívül minden, pártokhoz kapcsolódó hirdetést egyöntetűen tiltani kell

4. A rövidebb időkeret bevezetésével együtt, a kampányoló szervezetek számára a médiafelületekhez és –platformokhoz való hozzáférésben is meg kell teremteni az esélyegyenlőséget

Kampányszámlát minden választásra:

1. A választási kampányokban elkölthető összeg felső határát a jelenlegi tízszeresére kell emelni

2. A pártok a kampánnyal kapcsolatos kiadásaikat csak egy, az Állami Számvevőszéknél vezetett számláról fizethessék

3. Az egyes tételek azonosítókat kapnak, a kifizetéseket egy kijelölt személy engedélyezheti, a pártokat pedig kötelezni kell hirdetési és eseménynapló vezetésére is

4. A számlaadatokat az ÁSZ honlapján is közzé kell tenni

5. Az elszámoltatási rendszernek ki kell terjednie a pártok kampányait segítő egyesületekre, alapítványokra, sőt magánszemélyekre és cégekre is

6. Csak olyanok tehetnek közzé politikai hirdetést a kampányidőszakban, akik előzetesen regisztráltatják magukat az Országos Választási Bizottságnál. Kiadásaikat pedig csak az ÁSZ által ellenőrzött kampányszámláról tehetik meg

7. Szigorú és átfogó szankciórendszert kell bevezetni a számlaszabályok megsértésének esetére

Kormány- és önkormányzat nélküli korteshadjáratot:

1. Az állami, kormányzati és önkormányzati kommunikációt a kampányidőszakban általános, tiltó szabályozás alá kell helyezni

2. A korlátozás az országgyűlési és helyhatósági választásokat, valamint a népszavazásokat egyaránt érintse

3. Az állami és önkormányzati szervek választási hadjárat időtartama alatti költéseinek ellenőrzését fokozni kell

4. A közintézmények tárgyidőszakban tett költéseit az Állami Számvevőszéknek kell fokozottan ellenőriznie – különös tekintettel a kiadások törvényességére

5. Az ÁSZ hatáskörét bővíteni kell, hogy kontroll‐funkcióját ne csak visszamenőlegesen, hanem a választási időszak során folyamatosan gyakorolni tudja

Átlátható kampányt a médiában:

1. Az új kampányfinanszírozási rendszerben a médiumok által a politikai szereplőknek adható kedvezmények egységes szabályozására, vagy a kedvezmények teljes tiltására van szükség

2. A kampányidőszakban politikai hirdetésnek helyt médiumoknak a választás napját követő 30 napon belül nyilvánosságra kell hozniuk az ilyen forrásból származó bevételeiket

Valós ellenőrzést a pártok felett:

1. Létszámában és felkészültségében is szükséges az ÁSZ intézményének megerősítése

2. Az állami támogatásból részesülő pártok kétévenként sorra kerülő vizsgálatát éves ellenőrzésre kell változtatni, s meg kell teremteni a lehetőséget a soron kívüli vizsgálatra

3. A pártok egy hónappal a vizsgálat előtti értesítésének gyakorlatát be kell szüntetni

4. Az ÁSZ vizsgálatait ki kell terjeszteni a pártok üzleti vállalkozásaira, alapítványaira és ifjúsági szervezeteire

5. Az ÁSZ számára új, a jelenlegi hatáskörében még nem szereplő nyomozati jogköröket szükséges biztosítani

6. Az ÁSZ a jövőben közvetlenül a bírósághoz fordulhasson a pártok gazdálkodási törvénysértéseinek esetén

Átlátható pártalapítványokat:

1. A pártalapítványokat gazdasági és számviteli szempontból a pártokkal azonos módon kell ellenőrizni

2. A politikai alapítványok valóban csak oktatási, ismeretterjesztő, tudományos, kutatási munkát végezzenek

3. A pártalapítványok évente részletesen tegyék közzé támogatóik nevét, s azt, hogy a befolyó összegekből milyen célokra költöttek

4. A pártalapítványok politikai célokat szolgáló cégeket ne hozhassanak létre

5. Politikai párt csak politikai alapítványt hozhasson létre, civil státuszú intézményt ne működtethessen

6. Fel kell számolni a pártok költségeit átvállaló alapítványokat

Kovács Árpád ÁSZ Freedom House Transparency International párt és kampányfinanszírozás nézőpont intézet Hack Péter
Kapcsolódó cikkek