A várakozásoknak megfelelően május 6-ra írta ki a parlamenti választásokat Gordon Brown brit miniszterelnök. Nagy-Britanniában évtizedek óta a legizgalmasabbnak ígérkezik a mostani megmérettetés: bár a közvélemény-kutatások szerint az ellenzéki konzervatívok az esélyesebbek a győzelemre, előnyük a kormányzó Munkáspárttal szemben folyamatosan apad, és könnyen elképzelhető, hogy egyikük sem szerzi meg a parlamenti helyek többségét. Elemzők attól tartanak, hogy egy ilyen – 36 éve nem látott – forgatókönyv veszélybe sodorná a költségvetési konszolidációt, és ennek akár az ország hitelminősítése is a kárát láthatja.
A kampány egyik fő vitatémája alighanem éppen a költségvetés rendbetételének a mikéntje lesz. Alistair Darling pénzügyminiszter szerint a 2011 már-ciusáig tartó idei pénzügyi évben a hiány elérheti a 163 milliárd fontot, vagyis a GDP 11,1 százalékát. A Munkáspárt a deficitet négy év alatt felezné meg, de költségvetésének két héttel ezelőtti bemutatásakor Darling kevés részletet árult el ennek mikéntjéről. Mindössze a korábban tervezettnél kisebb összegű hitelfelvételről beszélt és arról, hogy 2012–13-ban a közigazgatás hatékonyságának javításával 11 milliárd fontot faragna le a teljes, 730 milliárdos állami kiadásokból.
Miközben Gordon Brown miniszterelnök szerint a Munkáspárt által javasoltnál gyorsabb költségvetési konszolidáció a recesszióba való visszaesés kockázatával járna, konzervatív kihívója, David Cameron azonnali cselekvést lát szükségesnek. A legnagyobb ellenzéki párt ezzel együtt azt reméli, hogy a már elhatározottakon kívül nem lesz szükség újabb adóemelésekre, mert a kiigazítás oroszlánrésze a kiadások lefaragásával lesz elérhető. Sőt, a konzervatívok adókedvezményeket ígérnek a házaspároknak, és visszavonnák a kormány által jövőre bevezetni tervezett társadalombiztosítási járulékemelést is.
A legfrissebb felmérések a Konzervatív Párt előnyét 4–10 százalékpontra teszik. A brit választórendszer sajátosságai folytán azonban Cameronéknak több szavazatra van szükségük egy képviselői hely megszerzéséhez, mint a Munkáspártnak. Így aztán a konzervatívok egyes számítások szerint még akkor is csak kétfős többséget szereznének, ha a választást a tegnapi Sunban megjelent felmérés által jelzett arányban, 41-31 százalékkal nyernék meg a Munkáspárt előtt. Ha viszont egy másik kutatásnak megfelelően győzelmük mindössze 37-33 százalékos lenne, akkor a Munkáspárté maradna a legnagyobb parlamenti frakció, többségük azonban elveszne. Reuters, Bloomberg, FT, WSJ
Költségvetés
négy év alatt felezné meg az idén a GDP 11,1 százalékára várt költségvetési hiányt, de a megszorítások előtt az idén és jövőre még 31 milliárd fontos pótlólagos kiadást tervez
a kórházak, az iskolák és a rendőrség finanszírozása a megszorítások ellenére sem csökkenne
megtartaná az évi 150 ezer fontnál többet keresők esetében most bevezetett 50 százalékos adókulcsot
a társadalombiztosítási járulékot a legrosszabbul keresők kivételével egy százalékponttal emelné jövőre
Pénzügyi szabályozás
fenntartaná az 1997-es hatalomra kerülésekor kialakított intézményi hármast: a pénzügyi stabilitási tanácsban a pénzügyminisztérium, a jegybank és a pénzügyi felügyelet illetékesei foglalnak helyet
a bankárfizetések szabályozásának szigorítását szorgalmazza, lehetőséget adva a felügyeletnek a kockázatos magatartást ösztönző szerződések érvénytelenítésére
nemzetközi megállapodást szorgalmaz egy globális bankadó bevezetésére, amelyből a jövőben szükségessé váló mentőakciók lennének finanszírozhatók
Konzervatív Párt
Költségvetés
hatalomra kerülése esetén heteken belül rendkívüli költségvetést dolgozna ki, és már az idén elkezdené a hiány lefaragását
a konszolidációt 80 százalékban a kiadások lefaragásával képzeli el; a maradék 20 százalék forrása a már elhatározott adóemelések lennének, újakat rövid távon nem tervez
a megszorításokat a laza monetáris politika folytatása ellensúlyozná, így nem kerülne veszélybe a gazdasági fellendülés
visszavonná a társadalombiztosítási járulék megemelését; az ebből várt bevételt a közigazgatáson belüli, 6 milliárd fontos megtakarítással helyettesítené
adókedvezményeket adna a házaspároknak
megőrizné az egészségügyi kiadásokat és a nemzetközi segélyeket
Pénzügyi szabályozás
megszüntetné a pénzügyi felügyeletet, a jegybank szabályozási és beavatkozási jogosítványait erősítené meg inkább
kettéválasztaná a bankok kiskereskedelmi és befektetési tevékenységeit
a bankadót nemzetközi megegyezés híján is bevezetné
csökkentené a bankárok bónuszait
Költségvetés
négy év alatt felezné meg az idén a GDP 11,1 százalékára várt költségvetési hiányt, de a megszorítások előtt az idén és jövőre még 31 milliárd fontos pótlólagos kiadást tervez
a kórházak, az iskolák és a rendőrség finanszírozása a megszorítások ellenére sem csökkenne
megtartaná az évi 150 ezer fontnál többet keresők esetében most bevezetett 50 százalékos adókulcsot
a társadalombiztosítási járulékot a legrosszabbul keresők kivételével egy százalékponttal emelné jövőre
Pénzügyi szabályozás
fenntartaná az 1997-es hatalomra kerülésekor kialakított intézményi hármast: a pénzügyi stabilitási tanácsban a pénzügyminisztérium, a jegybank és a pénzügyi felügyelet illetékesei foglalnak helyet
a bankárfizetések szabályozásának szigorítását szorgalmazza, lehetőséget adva a felügyeletnek a kockázatos magatartást ösztönző szerződések érvénytelenítésére
nemzetközi megállapodást szorgalmaz egy globális bankadó bevezetésére, amelyből a jövőben szükségessé váló mentőakciók lennének finanszírozhatók
Konzervatív Párt
Költségvetés
hatalomra kerülése esetén heteken belül rendkívüli költségvetést dolgozna ki, és már az idén elkezdené a hiány lefaragását
a konszolidációt 80 százalékban a kiadások lefaragásával képzeli el; a maradék 20 százalék forrása a már elhatározott adóemelések lennének, újakat rövid távon nem tervez
a megszorításokat a laza monetáris politika folytatása ellensúlyozná, így nem kerülne veszélybe a gazdasági fellendülés
visszavonná a társadalombiztosítási járulék megemelését; az ebből várt bevételt a közigazgatáson belüli, 6 milliárd fontos megtakarítással helyettesítené
adókedvezményeket adna a házaspároknak
megőrizné az egészségügyi kiadásokat és a nemzetközi segélyeket
Pénzügyi szabályozás
megszüntetné a pénzügyi felügyeletet, a jegybank szabályozási és beavatkozási jogosítványait erősítené meg inkább
kettéválasztaná a bankok kiskereskedelmi és befektetési tevékenységeit
a bankadót nemzetközi megegyezés híján is bevezetné
csökkentené a bankárok bónuszait-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.