Közélet

Egyre optimistább az átlag magyar

A válságból való kilábalásról és a fogyasztók aggodalmairól 48 országra kiterjedő felmérés eredményeit tette közzé a The Nielsen Company, amely szerint, majdnem minden negyedik magyar arra számít, hogy egy év alatt kijutunk a recesszióból.

A Nielsen idén májusban 48 ország online fogyasztóit kérdezte meg, a felmérés eredményei viszonylag optimista magyar közvéleményt tükröznek. A válságból való kilábalás megítélésében a nemzetközi átlaghoz képest optimistábbak a magyarok. A felmérés összes válaszadójának csupán 21 százaléka gondolja, hogy hazája a következő tizenkét hónap során kikerül a gazdasági recesszióból, addig Magyarországon 23 százalék.

Európában a legoptimistábbak a finnek, 33 százalékuk véli úgy, hogy tizenkét hónapon belül kilábal hazájuk a válságból, míg a svájciak 30 százaléka, a hollandok és a svédek 29-29 százaléka vélekedik ugyan így. A leginkább borúlátók a franciák, csak 8 százalékuk bízik a elmúltában, utánuk a három balti ország megkérdezettjei következnek 10-14 százalékos arányokkal.

Magát a válságot jóval kevesebb magyar érzékeli, mint tavaly. A kérdésre, hogy ön szerint országa jelenleg gazdasági recesszióban van-e, most májusban a válaszadók 83 százaléka válaszolt igennel, szemben a múlt évi 96 százalékkal. A piackutatók feltették azt a kérdést is, hogy a megkérdezett számára mi okozza a legnagyobb gondot, a következő hat hónap során. A válaszadó magyarok legtöbbje, 17 százaléka munkahelyének biztonsága miatt aggódik leginkább.

Második helyen említette a megkérdezettek 14-14 százaléka a hitelt, valamint a háztartási energia árának emelkedését. Csak ezeket a problémákat követik az egészség 12 százalék, a gyerekek taníttatása és boldogulása 10 százalék, a munka és magánélet egyensúlya 8 százalék, valamint a gazdasági helyzet 7 százalékos mutatóval.

A felmérés eredménye szerint a magyarok nagyobb arányát (4 százalékát) nyugtalanítja az üzemanyag árának emelkedése és csak 2 százalékát az élelmiszer árak növekedése. Világszerte a válaszadók 6 százaléka említette az élelmiszer, míg 4 a benzin drágula miatti aggodalmat.

Az egy évvel korábban készült felmérés eredményeivel összehasonlítva az idei eredményeket, egyértelműen látható a magyar fogyasztók optimizmusának erősödése. 2009 márciusában a válaszadók 31 százaléka aggódott még a munkahelye biztonsága miatt ez az érték 17-re csökkent idén. A hitelek miatt aggódók aránya csupán 1 százalékponttal erősödött, ennél nagyobb arányban 4 százalékkal erősödött az áram, gáz és fűtés emelkedő árai miatt aggódók aránya.

Globálisan főként a gazdasági helyzet miatt aggódnak legtöbben, a megkérdezettek 18 százaléka. Második helyen 11-11 százalékkal a munkahelyek biztonságát, illetve a munka és magánélet egyensúlyát nevezték meg nemzetközi összesítésben. További sorrend, 10 százaléknál kisebb arányokkal: egészség, gyerekek tanítatása és boldogulása, áram, gáz és fűtés árának emelkedése, élelmiszerek drágulása.
 

áram ár aggodalom felmérés kilábalás gáz egészség válság
Kapcsolódó cikkek